Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Mange av disse vognene skal kunne gjøre slike ting. Men det krever at alt blir skikkelig tetta på forhånd. Alt av lister og pakninger må være tipp topp, gjerne skikkelig fettet ned, og så fester en ekstra “pipe” på eksosen slik jeg mener jeg så et glimt av her.

Dette er nok bare nok et eksempel på at russisk materiell ikke holder helt mål.

6 Likes

De holdt altfor høy hastighet. Og da det ble litt mye vann på panseret fikk vognføreren panikk og øke farten, noe som gjorde det verre. De hadde lett kommet over med den rette hastigheten.

3 Likes

Videoen skal være gammel, fra ukrainsk side og type 5-6år. Og det er et amfibie kjøretøy, så skal klare det der. Bare litt “uforsiktig”

3 Likes
9 Likes

Russerne har i alle år lært at Ukrainere og andre fra kolonistater er undermennesker som ikke klarer å styre seg selv. Når de så ser at ukrainerne både planlegger og kriger bedre enn russerne, behøves det forklaringer som ikke rokker ved selvbildet til herrefolket.

Det er typisk to forklaringer som blir lansert: Utlendinger som leder ukrainerne, og forrædere blant russiske ledere.

Jeg tenker at generalløytnanten som ble tatt av ukrainske styrker trolig berget livet ved å falle i fiendens hender. På hjemmebane ville han i falt ut av et vindu.

13 Likes

Han blir vel utvekslet og får en mulighet til å falle utfor et vindu der?

2 Likes

Helt enig, tror ikke det er særlig folk til å drive god opplæring eller bra materiell å oppdrive. Masse sovjetisk fra 60-70 tallet da.

1 Like

Endelig helg og full fest i bunkeren:

image

6 Likes

Fra en av de som startet denne bøttebaletten i 2014, så har vi et russisk syn på Kharkiv fronten.

Alt er fint i Izium, veldig fint sted å være som russer. Han her tenker å ta seg en kjøretur på natta som er veldig farlig for å slippe å sove en eneste natt i trygge, godt forsvarte Izium.

6 Likes

Jo, helt fersk.

1 Like

9 Likes

Det var jo interessant å se litt russisk tv. De fleste prøvde å late som Kupiansk ikke hadde noe strategisk verdi. En sa at det var svært viktig. Også avslutter de med å si det må vente på info fra forsvaret og at under Stalin, så ble alle som fikk panikk skutt. :sweat_smile:

13 Likes

Det er 20 km sørover fra oskil med til de neste ukrainske troppene. Korridoren for å flykte eller forsterke izium er smal. Jeg antar egentlig alt av broer er kuttet. Dvs at i praksis, så må man stikke av til fots. Jeg tror dette har skjedd så fort at russerne er fanget.

God morgen! The bois has taken kupy!!

20 Likes

Blir ikke nødvendigvis noe stort slag for å slå russerne i izium, hvis de ditcher panseret sitt. Ironien er jo at med javelins er det lett å ta ut panser fra en km unna, men nesten umulig å ta ut en fotsoldat. Tryggest å stikke av til fots. Bare veeeldig langt å gå.

5 Likes

Russisk logistikk har det bra. Må bruke 47+ år gamle lastebiler. Passer bra med tanks designet på 60-tallet.

5 Likes

@Christian er ikke noe slag i Izyum. Russerene overgir seg i hopetall

6 Likes

Det vet du bedre enn meg, jeg bare spekulerte. Det er jo svært bra nyheter. Ser for meg at moralen for de russiske troppene i kherson, som er i harde kamper nå bli rimelig ræva nå.

Også lurer jeg på hva slags planer Ukraina har videre. De har ikke mye tid igjen før været blir verre.

1 Like

Ukr har vinterklær, det har ikke russerene.

Tipper vi trenger helgen for å få god oversikt over full status. Spørsmålet er om de konsoliderer eller fortsetter.

3 Likes

Har de? Ser aktivitet for å skaffe vinterklær til ukrainske soldater på nett. Synes også det er rart hvis Russland ikke har vinterklær. Hva gjorde de på vinterøvelse? Det kan selvfølgelig være problemer med logistikken, spes steder som kherson.

Jeg tror det blir et helvete som ukrainsk sivil i vinter. Tror Russland vil prøve å fryse frontlinjen for å hjelpe sivile. Mao, sabotere allerede skadet infrastruktur og skylde på Ukraina. Russland trenger desperat en pause i kampens. Helst noen år. :crazy_face:

3 Likes