Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg tror også det var målet. Å stoppe Russland fra å bruke jernbanen. Også var det nok en veldig fristende måte å få sperret masse russere i en gryte. Bedre å sloss med dem en gang i stedet for mange.

Ukraina har jo klart det motsatte. Hver gang Russland hadde brukt masse tid på å lage en lomme, så stakk Ukraina av akkurat i det de skulle snøre den igjen.

Får se hva som blir resultatet her og i kherson. Begge steder har de nå brukt en veldig bred elv som en vegg på lommen.

4 Likes

Den offentlige informasjonen som er ute tyder på at Izyum er lukket.

De kan ikke reise nordover som er den veien de får forsyninger. Østover går det 1 vei de kan bruke, den er liten tynn og fæl. Men nå er det sterke rykter og meldinger om at UKR har tatt den veien. DA må de evt flykte via skogen og jorder.

Helt sinsykt bra push fra UKR side.

3 Likes
6 Likes

Bildene fra øvelsen viste type 200 soldater :crazy_face:

1 Like

Bloggerne raser over russisk tap,får håpe det ender i putins fall og borgerkrig, som knuser ondskapen innenfra .Det må bli den beste løsningen nå.

12 Likes

– Vi må begynne å gjøre noe med systemet der ledelsen vår ikke liker å snakke om dårlige nyheter, og deres underordnede ikke vil opprøre sjefene sine, skriver Aleksandr Kots, en pro-Kreml krigsjournalist. Han oppfordrer generalene til å virkeligheteorintere seg før det er for sent.

Bloggerene maner til full mobilisering. Ikke slutt på krigen.

Får satse på at hvis putin prøver på det, så gjør det vestlige Russland opprør.

7 Likes

Ukrianian NG alredy in outskirts of Izyum.
Kapitolovka and Oskol are under the control of Ukrainian forces.

We are waiting for confirmation (photo or video)

image

2 Likes

Folk skal trenes. Utstyr skal mobiliseres. Men denne gang er UKR klar.

Jeg tror faktisk ikke full mobilisering redder putin. For mye dyrt utstyr er borte.

11 Likes

Vi har hittil sett mange dronevideoer i fugleperspektiv.

Her får vi se en dronevideo fra russisk bakkeperspektiv:

4 Likes

Jeg tror heller ikke at full mobilisering redder Russland. Toget gikk da de tok ut de som skulle trene opp nye styrker og sendte dem til fronten.

Russland har mistet mye kompetanse. Ikke bare infanterister, men også spesialister og offiserer. Jeg tror ikke de vil klare å forsyne og lede en tilstrekkelig stor hær av utrente mannskaper. Disse må tross alt holdes spredt for ikke å være attraktive mål for HIMARS.

7 Likes

Er det kompisene fra Heimevernet avdeling Sandnes det er snakk om?

Uansett imponerende innsats!:+1:

Med tanke på at dette er Ukrainere så kan vi anta nei.
Det som er kjipt er at en av dem døde, mens han stod i matkø for å skaffe mat til bestemora som bodde alene.

Seriøst en av de beste utviklerene jeg har jobbet med. Men sånn er livet. Tilfeldig og til tider uretferdig.

5 Likes

Ok, det er vel snakk om 50-60 frivillige med norsk pass, som deltar på Ukrains side tror jeg…

De fleste er nok mer i støtteapparatet type Medic og logistikk

1 Like

Aner jeg ingenting om. Er snakk om et par tusen fremmedkrigere som er der nede nå.

2 Likes

100-150 nordmenn ifølge TV2:

6 Likes
9 Likes
4 Likes

Oops… var nesten da :slight_smile:

Ja jeg syntes de kom langt​:joy::joy::joy: men så jo ut som noen hadde kjørt over der før…

Det er også de (Kamil galeev) som mener at det russiske forsvaret, i motsetning til det sovjetiske, ikke er dimensjonert for en slik mobilisering. De mangler et apparat som kan ta dem i mot, gi dem opplæring, lede dem i operasjoner osv.

2 Likes