Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Det blir noen vanvittig kritiske dager framover ,putin kjemper med ryggen mot veggen, og vet nå at han kan bli felt om han ikke leverer. Han kan komme til og lage en historie der russland sin sikkerhet er truet, og dermed gå over til taktisk atomvåpen.

1 Like

Putin har overkjørt de millitære lederne og drevet detaljstyring. Nå ser alle at han har kjørt oprasjonen i grøfta.

Det er disse overkjørte millitære lederne som eventuelt skal sette ut i livet en ordre om å bruke atomvåpen. Jeg tillater meg å tvile på at de ville ha fulgt en slik ordre blindt.

7 Likes

Når krigen omsider er over en dag, så er det veldig viktig at vi ikke “tilgir” og “gir nye sjanser” til russerne. Dette stammer fra systematiske ting i kulturen deres siden 2. verdenskrig. Dersom de ikke tar et oppgjør med sin historie, slik Tyskland gjorde etter Nazistene, så vil dette bare fortsette de neste tiårene også. Russerne har mye å fikse ved seg selv før de får komme inn i varmen igjen.

16 Likes

Endelig litt om utviklingen i de store mediene:

8 Likes
1 Like
4 Likes

Det begynner å bli store tall selv for de i Kreml som ikke tørr å åpne kjeften. Det murrer nok godt i korridorene. Jeg tipper det «skjer» noe snart som stjeler alle overskriftene verden over.

4 Likes

Litt enig i Russland trenger nye overskrifter. Kanskje atomkraftverket får noen skader eller går i lufta…

1 Like

Ja den tenker jeg er hot eller at nikkedukkene går United sammen om at nå er det faen meg nok av raseringen Putin holder på med. Dette må da begynne å synke også innover menigmann i Russland. Jeg tror på major headline om ikke lang tid.

2 Likes

Reuters med gårsdagens nyheter for en halvtime siden:

Må si norsk rikskringkasting gjør en mye bedre jobb enn dem pt.

4 Likes

Er det mulig å se for seg starten på en snøballeffekt her, at hele østfront til russerne går i oppløsning? Og hva skjer med Putins narrativ om at Russland er i krig med Vesten? Vil det forsterkes, siden det er opplagt at våpenforsyningene fra Vesten har bidratt til Ukrainas fremgang? Og vil vi kunne oppleve en motoffensiv fra Russland, eller har styrkene på bakken mistet så mye tro på “spesialoperasjonen” at de ikke er villige til å kjempe lenger?

1 Like

Det militærstrategiske er det jo et par stykker av de mest aktive her på tråden som har veldig call på. Men jeg skulle gjerne hørt hva @h3nk1 mener om de siste dagers utvikling jeg. Tror du Putin klarer å takle dette som nå utfolder seg?

3 Likes

Og etter den Reuters-artikkelen med gårsdagens nyheter, så renner der på med mer gammel informasjon fra andre medier:

Dagbladet har til og med vært på ballen i dag formiddag og intervjuet en pensjonert militær som uttaler «Foreløpig tror jeg russiske styrker vil prøve å holde Izium»

Noen får vise dem denne da:

Eller denne, hvis de vil ha en offisiell russisk kilde:

7 Likes

Kanskje samfunnet speiler militæret - og at den politiske og økonomiske kollapsen kommer like plutselig som den militære? :crossed_fingers:

6 Likes

Jeg synes det er greit at aviser ikke kommer med de siste ryktene dra fronten. Samtidig, interessant at eksperten de brukte mente Russland ville klare å holde izium. Det har jo sett tvilsomt ut en stund.

2 Likes

Jeg er helt enig i at det er viktig at kildene er gode, men når resultatet blir som i dag; at ingen ting blir formidlet, så er det enda mer feil. Det går an å skrive tydelig hvilke kilder man baserer seg på, at ting ikke er bekreftet fra offisielt hold etc. Jeg synes nrk-artikkelen var veldig god i så måte. Og den kom altså før noe annet i dag.

2 Likes

@Evilfreud har tenkt på det lenge, men ikke gjort noe. Hvor skal man donere for å få pengene til de som trenger det i Ukraina?

4 Likes

God oppsummering av dagen:

5 Likes

Spørs litt hva du vil støtte?

Vil du støtte Ukrainske forsvaret med å kjøpe ammo, utstyr og våpen.

Vil du støtte sivile. Så har jeg personlig EKSTREMT sans og respekt for Jan Egeland, så da er flyktninghjelpen en god kandidat.

8 Likes