Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

[

Strømbrudd i Kharkiv

](Nyhetsstudio - Strømbrudd i Kharkiv)

54 minutter siden - 19:31

Kjersti Lien

  • Storskala elektrisitetsbrudd i Kharkiv, melder Reuters.

Årsaken er ikke kjent, men byen guvernør skal ha uttalt at russisk angrep på infrastrukturen kan være en mulighet.

Flere på Twitter rapporterer om det samme.

Blant dem er desinformasjons- og sikkerhetsekspert Maria Avdeeva.

Hun skriver også at strømbruddet gjør at heller ikke vannforsyningen fungerer, fordi pumpene ikke får strøm.

Det har de siste dagene vært mye aktivitet i Kharkiv.

Ukrainske styrker sier søndag at de har gjenerobret 3.000 kvadratkilometer fra russerne. Hovedinnsatsen i motoffensiven er i den nordøstlige delen av landet, i Kharkiv-regionen.

  • Rundt Kharkiv har vi begynt å rykke fram ikke bare i sør og øst, men også mot nord. Vi står 50 kilometer fra grensa, sier den ukrainske generalen Valeriy Zaluzhny i en uttalelse i sosiale medier.

Det er nok mange smarttelefoner blant de russiske soldatene i Kherson. De vet nok godt hva som foregår i øst. Jeg tror at stadig flere russiske soldater vil begynne å tenke på hvordan de selv skal komme seg vekk. Når det blir hver mann for seg selv, slutter de å fungere som en enhet.

En utløsende faktor kan være et ukrainsk angrep på et kritisk tidspunkt, eller noe så enkelt som et rykte om at offiserer blir evakuert ut med helikoper. Jeg har lite tro på at særlig mange vil kjempe til siste mann.

15 Likes

Dette skal visst også gjelde belgorod i Russland. Som han ene kommenterte. Det viser jo også at det egentlig er Ukraina (som det var)

2 Likes
5 Likes

Problemet er at hvis de prøver å stikke, må man komme seg over elven. Det er risky shit. Salget av badeleker skal visst ha vært høyt for noen uker siden :crazy_face:

Jeg hadde tenkt meg om to ganger som russer før jeg prøvde meg på en bro til fots samtidig som noen hundre andre gjorde det. De veeeet jo at Ukraina kan bombe broen akkurat når de vil.

3 Likes

Putin avlyste møte med generalene sine. Logisk, de trenger man jo ikke snakke med nå.

According to another, the political technologists sent to the Kharkiv and Zaporozhye regions to prepare the vote received an “order to go home,” says a Meduza source. In the Kherson region, Russian political technologists who prepared the referendum are still staying.

De som er i kherson kommer seg ikke ut?

3 Likes

Ukrainas mest fryktede våpen. Traktoren.

8 Likes

Denne tråden er verdt å lese!

4 Likes

Jeg tror Kreml legger all sin lit på Europa skal bli slitne denne vinteren, for så å prøve en ny offensiv om ikke så mange månedene. Spørsmålet blir da hvor godt Ukrania klarer å få opp god nok infrastruktur etc. og om Europeiske populister ikke nører oppunder redsel for egen situasjon på bekostning av Ukrainere.

At Kreml plutselig skal heise ett hvitt flagg, det tror jeg knapt er mulig pdd. mens Europa fremdeles er avhengig av gassen fra Russland.

2 Likes

Derav hvorfor det er så viktig at Ukraina viser at det faktisk nytter, at de har mannskapet og den taktiske evnen til å beseire russerne.

4 Likes

Hva tenker du at Kreml kommer til å gjøre når soldatene i felt heiser hvite flagg?

3 Likes

Gi Lille-Putler en dose Polonium.

3 Likes

Det meldes nå om strømbrudd flere steder øst i Ukraina, og det spekuleres i om det er russerne som står bak. Ser vi her en form for brent-jords taktikk?

Kreml kan dra denne krigen, kald eller varm, ut så lenge det passer seg. Den varme krigen har en begrensning, men vekslingen mellom varm og kald kan foregå leeenge.

De bomber nå en rekke viktige deler av infrastrukturen i øst. Tror ikke de har noen kvaler for å bombe blindt i en lang stund nå for å gjøre vinteren helt forferdelig.

1 Like

Eh, har du fått med deg NOE de siste dagene?

2 Likes

Jeg tror du overvurderer kapasiteten til Russland.

For å bombe med noe som helst fra en avstand lengre enn rekkevidden til HIMARS, kreves det missiler som er begrenset lagervare for russerne. Når de til og med må til Nordkorea for å kjøpe artillerigranater og Iran for å kjøpe droner, høres det ikke sannsynlig ut at de vil kunne produsere langtrekkende våpen i mengder som betyr noe.

4 Likes

Håper du har rett :crossed_fingers:t3:

DU FÅR EN TANKS DU FÅR EN TANKS OG DU FÅR EN TANKS!!!

8 Likes

Kommet rykter i hele dag.

Også vært rykter om trefninger mellom russerene og Kadyros beste. ( Tsjetsjenerene virker å ha fungert mest som barriæretropper) så det gir mening at de skyter på russere som ikke vil sloss.

6 Likes

Hadde vært strøkent om flyktende russere kunne utslettet de kadyrovittene.

8 Likes