Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg skjønner ikke hvorfor russerne hadde et så stort depo så nærme frontlinjen. Eneste jeg kan tenke meg er at de fikk ammoen så langt, men ikke over dnipro, over til vestbredden.

2 Likes

Vi kommer nok til og se mer av at russiske soldater hopper av og søker asyl i andre land.

5 Likes

Russerene trekker seg helt ut av kharkiv

13 Likes

… “the Ferris wheel was simply regrouping” …

3 Likes
9 Likes

Ny oppsummering fra ISW. Kartet er fra i går, men tråden er helt fersk.

6 Likes

5 mil igjen til grensa. Her går det unna!!!

9 Likes

Pisky time!

9 Likes

Går det for fort unna her? Det kan jo virke som den rusisske frontlinjen har kollapset helt.

1 Like
7 Likes

Det er i allefall et voldsomt tempo på fremgangen. Nå flykter russerne i hope tall fra Luhansk Oblast, som har vært okkupert siden 2014!!!

They are packing their loot, packing their families, and leaving. Even, by the way, from the cities that have been occupied since 2014.

“In one settlement there are trucks waiting for Russians, and they are just drinking nearby,”

13 Likes

Framgangen Ukraina har hatt de to - tre siste ukene, er imponerende og lovende. Her vinner den krigende parten som representerer motivasjon, dedikasjon og målretta militær trening. Og like viktig er solide forsyninger av moderne våpen. Kløkt og besinnelse i krigsteatret kommer på toppen. Kreml har etter hva jeg forstår lite og ingenting av dette.

Og hva skjer i Kherson- avsnittet samtidig med offensiven i nordøst fra ukrainsk side? Tålmodig utsulting og demoralisering av de russiske styrkene som sitter i nota vest for Dnipro? Kanskje ikke nødvendig å gjøre stort mer enn å vente på vaiende hvite flagg.

Mon tro hvor desperat Putin nå er. Og hva skjer i sirklene nær autokraten? Her ligger både håpet og skrekken.

15 Likes

Nå som de nærmer seg grenseland, vil det være innafor å angripe angripende posisjoner på RU side av grensen uten at Putler kan kjøre i gang full pakke?

Forhåpentligvis får Ukraina kastet ut samtlige fiendtlige russere…

6 Likes

Ja det hadde vært det beste for alle parter å sunn fornuft tilsier det, men tviler personlig på at så skjer. Det blir vel et eller annet helvete som lar seg vanskelig å fikse med det første før han gir seg :man_shrugging:

Since the beginning of the full-scale war in Ukraine, Russia has lost about 52,650 of its soldiers, including 400 killed by the Armed Forces of Ukraine over the past day. Ukrainian defenders also shot down three enemy planes and one helicopter on Sept. 10.
Russians suffered the biggest losses on the Kharkiv and Donetsk sectors of the front line on that day.

3 Likes
12 Likes

Det som er moro er at mange av disse flyktningene ikke ser ut til å få komme over grensen til Russland engang

5 Likes

Denne var jaggu spesiell for å si det mildt…
Rimelig desperat om dette stemmer.

4 Likes

Det skal jo sies at jeg også hadde sterkt vurdert å flykte hvis jeg bodde i donbas og visste at byen jeg bodde i når som helst kunne blitt en slagmark. Skulle jeg latt barna lide gjennom det?

1 Like

Det er virkelig nok av Ukraina som er i russiske hender at de fortsetter nok med det. Jeg synes Ukraina har vært relativt pragmatiske. De har kun gått etter mål med militær verdi. Målet er å drive Russland ut av Ukraina. Ikke få Russland til å trykke på atomknappen.

Edit

Hadde jeg vært russer, så hadde jeg foretrukket vestlig artilleri som faktisk traff hvert gang…

5 Likes

Russland har mye mer folk i kherson, men elendig forsynt. Det er mao ikke bare bare å drive dem ut. Ukraina må systematisk smadre det som er av tyngre russiske våpen og våpenlagre.

3 Likes