Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Var det ikke du som sto frem her for en tid siden som personlig kristen?

Ja men hadde jeg som en kristen som elsker mitt land fått Hitler på kloss hold i 1939 hadde jeg tatt muligheten sporenstreks. I alle etiske vurderinger jeg skulle vurdert er Putin’s død øverst på lista over den beste løsningen.

3 Likes

Passer bra med “Øye for øye, tann for tann” fra bibelen? :latin_cross:

Trodde det var mer fra Koranen?
I Bibelen sies det vel heller at du skal elske din fiende som deg selv. Og at om noen slår deg, skal du snu det andre kinnet til.

Men ikke misforstå meg. Jeg synes bare det er litt underlig å se noen som har proklamert sin kristne tro, heie på hver eneste Russer man dreper.

Neida, fra bibelen, men så kom Jesus og blandet seg inn :stuck_out_tongue:

1 Like

Det er forskjell på det nye og gamle testamentet, vet dere.

Har du hørt om Korstogene, f.eks.?

Joda, jeg har da sannelig hørt om mange som har misbrukt religion til drap og maktmisbruk gjennom historien. Derfor all grunn til å være skeptisk til religiøs fanatisme. Men det hindrer meg ikke til fortsatt bli litt forbauset over hva de som kaller seg for kristne kan forfekte i vår tid også.
Men dette er en avsporing vi bør avslutte.

2 Likes

Hehe, på forum er det nok best å ikke dra inn religion i andre tråder enn politikk-tråden. Blir bare avsporinger ja, hot tema for den tråden om du vil ta det videre der da. :slight_smile: Kanskje med mer generelt fokus. Glad for at også kristne kan være pragmatiske jeg da. Jo mindre ideologisk/skrift-bundet man er jo bedre i mine øyne.

I Ukraina var alle evangeliske kristne pasifister i sovjettiden. Man ville ikke kjempe for et slikt regime.

Nå er det mer blandet. Plikten til å forsvare landet sammenlignes med å betale skatt, og man har dilemmaet med å ikke gripe inn mot andre som dreper.

I år ventes det at «dommedagsflyet» vil fly over Den røde plass. Det skriver danske BT.
Den russiske presidentens talsperson, Peskov, skal imidlertid ha uttalt at den militære luftdemonstrasjonen i Moskva skal ha blitt avlyst.
Grunnen skal angivelig være været.
Flyframvisningen i flere andre byer er også avlyst.
Direktebilder fra Moskva viser tilsynelatende fint vær med opphold.

Frykter de nedskytninger?

4 Likes

Tenker du det kan være en slags åndelig krig her, der Putin påvirkes av de onde kreftene mens våre vestlige politikere påvirkes av de gode? Eller at begge parter påvirkes både på godt og ondt?

Jeg trodde noe av poenget med bibelen var alle paradoksene, at det er flere riktige svar…!

Og det samme gjelder sikkert Koranen. I begge bøkene er det noe om både krig og fred, så er det opp til den enkelte (etter min mening) å tolke.

Slik jeg ser det er begge bøkene skrevet på en måte så de skal favne over absolutt alle, selv de største regelrytterne, men at de begge egentlig er skrevet med tanke på at mennesket skal tenke selv. Noen klarer ikke å tenke selv og da er det greit med noen detaljer i boka. Løst forstått av Vargen sjøl.

1 Like

Ifølge referatene fra Putins tale, så hevdet han at Vesten/NATO planla angrep på Russland/Krim. Hva blir hans neste påstand?

Hehe, religion er laget for å få makt over folket og deres økonomi og arbeidskapital gjennom frykt for fortapelse. En finfin vei til samfunnsstruktur i år 0, hvor naturvitenskapen hadde kommet relativt kort og alt som ikke kunne forstås var magi, da alternativene var diktatur/kongedømme, men i dagens samfunn har det ikke samme positive funksjon, da alternative styresett basert på dagens verdensforståelse er å foretrekke. Religion har derfor blitt satt til side i vestlige land og er på vei ut av politikk og har funnet en mer sosial plass i relativt små deler av befolkningen. Den sosiale verdien i religion er der fortsatt, på samme måte som mye annet har sosial verdi og gir mennesker mening i hverdagen ved å samles om noe. Om det er lyrisk samtidsdans, et fotball-lag eller en bedrift gir det deltakerne i den mening, som religion tidligere hadde et mye større ansvar for. Spørsmålet er om man må lyve til seg selv ved å være religiøs for å føle seg full av mening, eller om det er tilgjengelig gjennom realitetsnære aktiviteter i stor nok skala til at de fleste kan finne mening selv. Hittil ser det ut til at mange faller fra psykisk som ville funnet et bedre liv i religion, så er fortsatt usikker på om det er bra for mennesker generelt at også den sosiale religionen blir mindre og mindre.

1 Like

Religioner har ulike opphav. Tar du kristendommen, var den nærmst en revolusjonær undergrunnsbevegelse i de første par hundre år i det romerske keiserrike.
Videre er det nyttig å skille mellom tekstene og de opprinelige tradisjonene og hvilke funksjoner de ulike religioner har fått, og hvordan de har blitt brukt av mennesker med makt.
I dag er de fleste religioner gjennom ulike tolkninger, tradisjoner og moderinseringer det rene koldtbordet der enhver kan finne noe som passer og støtte for nesten hva det skal være.

Antagelig ville eksempelvis en norsk kristen på 1920-tallet være fullstendig fremmedgjort om han hadde gått inn i en norsk kirke idag. Nå er jo til og med helvete modernisert vekk.

Ville heller ikke undervurdert religionens plass som verktøy i enkelte stormakters verktøykasse. Her er vel USA i en særstilling. Men også Putin bruker den russisk-ortodokse kirke for alt den er verdt.

2 Likes

Dagens sterke religioner er i stor grad et svar på jernalderens inntog og den kollapsen man fikk i handel og samarbeid som følge av overgangen fra bronsealder til jernalder. Akkurat nå er de litt utdaterte. Det er min mening.

Nei til religion, ja til EU :slight_smile:

4 Likes

Yup, vi får vente på neste kollaps :slight_smile: Kommer nok før eller siden. Nei til religion i poltikken, ja til EØS, nei til EU :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja kollapser internasjonalt samarbeid så blir religionene sterkere igjen.

Bare å gjøre klar kullkraftverkene til å kunne fyre med hekser.

2 Likes

Nei til begge, ja til lokaldemokrati og folkestyre :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ingen har gjort mer for kullkraft enn Angela Merkel og EU :smirk: