Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Statsminister Jonas Gahr Støre koordinerer og leder alt arbeidet i regjeringen

Dagbladet kan nå fortelle at det krigsherjede landet ved en rekke anledninger ikke har fått svar på anmodninger rettet til den norske regjeringen:

3 Likes

Finner ikke igjen tweeten akkurat nå, men Russland skal visstnok ha trukket tilbake luftforsvar fra Donbas til den russiske siden av grensen. Jeg tipper de gjør det for å unngå at de blir HIMARS-et.

5 Likes

Har sett flere poster på flytting av luftvern fra både donbas og Luthansk.

Virker som de prøver å grave seg ned på Krim også, og ca alt annet er ok å gi bort.

2 Likes

På med solkremen folkens! :sunglasses: :radioactive: :coffin: :joy:

Himars når veldig mye av Donbas, Kherson og Zapo… Det som er utenfor rekkevidde er Krim. Hvis de skal rykke fram der, så vil det være en stor fordel å ha pushet russisk artilleri godt vekk fra landbroene.

2 Likes

Hva skjer hvis Ukraina presser russerne tilbake til Russland men at russerne fortsetter å beskyte Ukraina fra Russland?
Skal de bare finne seg i å bli beskutt uten tillatelse til å svare med Himars?

4 Likes

De vil da skyte tilbake med sitt konvensjonelle artilleri som har ca lik rekkevidde som det russiske.

4 Likes

Gud forby at en sosialist skal ta en beslutning, de kan jo holdes ansvarlig for noe!

4 Likes

Mener å ha sett noen dokumenter fra US noen la ut på twitter der ATACMS er listet opp, om det var levert allerede eller skulle leveres var litt uklart.
Ikke så mange plausible forklaringer på angrepene på Krim utenom ATACMS heller, så jeg tror de har fått noen i hvert fall.

Angående enormt treg behandlingstid på henvendelser fra Ukraina til Norge, så er vel ikke Støre&Co den første regjeringen som har slitt med rigiditeten og behandlingstidene til UD, selv om det skulle latt seg gjøre å fast-tracke alt utenom de, skulle hvert ristet godt i treet der for mange år siden. :roll_eyes:
Men skal innrømme jeg er ganske skuffet over AP (og forsovet SV også) ja. :confused:

3 Likes

Norge har faktisk bidratt veldig solid på militærfronten. Så Regjeringen får ufortjent kritikk.

Vi har sendt håndholdt luftvern
VI har sendt 155mm artillerivogner.
Vi har sendt pansrede 4x4 biler
Vi har sendt tonnevis med ammo
vI har sendt tonnevis med tung ammo ( 30mm blant annet).
Vi har sendt diverse utstyr i form av vester og stridsrasjoner
Vi har trent masse personell i Norge ( sansynligvis SF på hellfire systemer).
Vi har sendt hellfire systemer.
Vi trener aktivt ukrainere på m109 155mm artillerivogner i Tyskland.

Så vårt bidrag er faktisk helt innenfor.

24 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

6 Likes

Ja, for å presisere litt er jeg greit fornøyd med det rent militære bidraget. :+1:

Edit: Var egentlig ment som svar til @JTHP om treg behandlingstid på henvendelser.

:thinking:

3 Likes

Det blir stadig eldre stridsvogner russerne setter inn etter massive tap.

6 Likes

Bilde fra URK viser en helt vanlig HIMARS launcher med vanlig ammo. Atacms stikker ikke ut av launcheren.

Bilde nr 2 er ikke fra Ukraina.

De har ikke fått atacms men de vil gjerne ha.

2 Likes

Men om du ser filmen har første Himars seks tuber bak, den andre er dekket til bak, bare spekulasjon selvfølgelig, men ser jo litt suspekt ut, ser ikke noen praktisk grunn til å måtte legge en presenning eller noe over der.

Edit til :point_down:, mener det er blitt gitt/sendt utstyr flere ganger som ikke ble offentliggjort før senere, som sagt så tror jeg de har fått ATACMS allerede, men har selvfølgelig ikke noen bevis på det, får satse på vi finner det ut i løpet av høsten. :+1:

Og det gir mening at de har presenning over rakettpakken siden den er eksponert mot elementene.

:roll_eyes:

USA har sagt de ikke har sendt, UKR sier de fortsatt vil ha og maser. Og det gir mening at de har presenning over rakettpakken siden den er eksponert mot elementene. Fysisk er pakken med 6 raketter identisk med pakken som inneholder 1 atacms.

Jeg tror dog atacms ankommer ukraina veldig snart. Er en grunn til at Russland nå truer med atomvåpen om nettop atacms eller andre langtrekkende våpen sendes.

4 Likes

Den artikkelen var ikke så grundig, synes jeg. Forsyninger med T-62 er blitt sendt inn for lenge siden, og vakte en god del oppsikt den gang. At ingen T-62 er blitt fanget før nå er i så måte litt overraskende, men det kan også tyde på at de ikke brukes så mye i fronten. Forsvaret er en hårfin balansegang for Putin. De må være sterke nok til å skremme andre, men ikke sterke nok til å skremme ham selv. Mange deler av forsvaret blir med overlegg gitt annenrangs (og tredjerangs) materiell. Dette gjelder særlig L/DPR-styrkene, som ikke må bli så sterke at de kan “tenke sjæl”. Det ble f.eks. tidligere i dag lagt ut en video der de triller ut nytt materiell i form av T90-tanks.

1 Like

Polygon reagerer sikkert på impuls men jeg mener likevel vesten skal gi Russland klar beskjed om at bruk av nukes gjør de ikke ustraffet. Det er lett å sitte i Norge og føle seg trygg selv om taktiske nukes brukes langt borte, men ukrainere er mennesker de også.
Sjansen for at russerne tar et slikt grep blir mindre hvis de vet at da ryker Moskva. Det har historien fra 1945 vist. Kom igjen Polygon, vis din avsky.

Før invasjonen skrev jeg at NATO straks burde innlede en felles øvelse med Ukraina, i Ukraina. Da hadde det vært fred i dag. Russland forstår kun 1språk, nemlig overmakt. Det er like viktig å komme dem i forkjøpet nå, som da. Bruker de nukes er det for sent.

15 Likes
4 Likes

Det er nok ikke bare i Russland de har den mentaliteten:

1 Like