Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

More tools incoming !!

6 Likes

Budsjetter kuttes. Det vil nok merkes. Generelt virker det som finansdepartementet opererer litt utenfor propagandaapparatet.

6 Likes

Det er jeg selvfølgelig enig i. Og det tror jeg alle andre er også. Jeg tror til og med Putin forstår at det er tilfellet uten at noen må fortelle ham det. Det du skriver i det andre avsnittet er jeg overhodet ikke enig i.

Men grunnen til at du nevner meg her, er vel at jeg reagerte på at du skrev “Kanskje Ukraina burde utstyres med en atomrakett, siktet inn mot Moskva” før du i en redigering føyde til “(for å avverge angrep i.f.m Krim) ?”, som vel bare gjorde det ørlite granne bedre i mine øyne.

1 Like

Vesten har atomvåpen kun med et mål, for å avverge angrep. Det burde være unødvendig å presisere men jeg gjorde det likevel.
Hvis Putin bruker taktiske atomvåpen må det være fordi han ikke er overbevist om hevn. Hadde Ukraina hatt 1 rakett ville han vært overbevist.
Det er spissformulert, men jeg tror 99% skjønte poenget.

8 Likes
4 Likes

Du skrev en gang tidligere at Putin var like gal som Hitler.
Hva tror du da Hitler hadde gjort under press, dersom han eide verdens største arsenal av atomvåpen?
Poenget mitt er kun å belyse hvor vanskelig balansegang dette er mellom riktig grad av avskrekking, og risiko. Jeg har selv ingen fasit…

5 Likes

Hitler-Tyskland hadde enorme lagre av kjemiske våpen, men Hitler nektet å bruke de, fordi han visste hvordan det var å bli utsatt for de, samt at bruk ville bli besvart med samme mynt.

8 Likes

Sant nok, men aksjonen på Vemork var uansett ansett som svært viktig for å hindre han i å få atomvåpen.
Ellers så brukte jo USA som kjent atomvåpen mot Japan. Hadde Japan selv da hatt atomvåpen, er det liten tvil om at de hadde svart med samme mynt…

1 Like

Hvordan skulle Japan kunne levere atomvåpen til USA i slutten av 1945?
Selv deres en gang så mektige ubåtflåte var i praksis ute av spill på det tidspunktet.

Vi kan nok lære mye av historien, men vi må ikke strekke det for langt. Jeg tenker at vi bør vurdere Russlands mulige handlemåter utifra det vi vet om forholdene i Russland nå. Et element som skiller Russland fra aksemaktene i WW2 er at lederen ikke har etablert total kontroll (selv om han har vært på vei dit en stund).

2 Likes

Det er virkelig noen som må få hodet opp av sanden…

Åja, politikk.

3 Likes

Kun på bakgrunn av mangelfull intel. Nazi-Tyskland var ikke i nærheten av å ha kapasitet til å utvikle en atombombe, men det visste ikke de allierte der og da.

Ellers skal man på mange måter være glad for at USA fyrte av atombombene. Med så grufulle menneskelige lidelser at verdenssamfunnet har holdt hverandre i tøylene siden. Og latt vesentlig kraftigere versjoner støve ned heller enn å falle for fristelsen til å ta i bruk det grommeste av det gromme.

3 Likes

Ja, jeg tror Putler er i samme kategori som Hitler.
Vi får bare håpe at hans nærmeste er hakket bedre enn de Hitler hadde. De trodde de kunne erobre verden. Putler vet at NATO er overlegen.

4 Likes

image

8 Likes
5 Likes

De lærde strides, er det russerne som skyter på seg selv?

Ja i nøden spiser fanden fluer :face_vomiting:

They took a maniac who, so to speak, has cannibalism in his portfolio. He was also sent to war.”

“But Prigozhin said they give preference to murderers and those who were engaged in robbery. They also take plenty of those who went to jail for causing grievous bodily harm. And now people who have been convicted of rape have begun to be taken, but they are in a separate detachment.

4 Likes

Russere må være veldig stolte av sine ledere og soldater.
Ikke rart de kjemper helhjertet for fedrelandet :crazy_face:

11 Likes

Ja de setter ære utrolig høyt der borte :see_no_evil: Det er liksom aldri noe som overrasker.

4 Likes

Laveste russiske artilleribruken jeg har sett på en stund.

Ingen branner = høsten har startet

Men det ser fortsatt ganske så varmt ut

Litt mer vitenskapelig støtte til teorien min om at det var mindre russisk artilleribruk

Noen russiske tropper trekkes tilbake

Og erstattes av nye tropper

Legg merke til at de frakter tanks på trailer, ikke på tog. At Ukraina tok Kupiansk har nok ødelagt veldig mye for russisk logistikk.

15 Likes

Håper hun tar feil, men bør ikke Putin vite at det vil koste ham Moskva?
Skulle det verste skje er det bedre at raketten mot Moskva kommer fra Ukraina enn Washington.

2 Likes