Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Er ikke dette samme talerøret som saken under?

8 Likes

Jo, men kan vi ta sjansen på at hun tar feil?
Bør ikke Putin vite?

Hun forskeren virker å være i hendene på Russisk etteretning.

Det er ganske skremmen de at hun ikke blir stilt til veggs, men at hun få delta i debatten uten forbehold.

Selvsagt vil putin at Narrativet om Atomvåpen bruk hvis krim trues skal spilles på repeat i Europe.

11 Likes

For tiden får dette narrativet om atomvåpen mye plass. Det er helt i russlands interesse å spre frykt nå hvor det går dårlig.
Russene har vært gode på å få utenlandske meningsdannere, eksperter, politiske analytikere mv. til å spre det russiske narrativet.
Wilhelmsen er sikkert godt informert av sine - helt neutrale - russiske kontakter.
Konspirasjonsteori… ja, det høres sånn ut men det er faktisk slik russland jobber. Og Wilhelmsen har ikke noen god track record, for sine prognoser i denne krigen.

Tipper Moskva allerede har fått klar beskjed fra både USA og Kina, uten at det nødvendigvis har offentlig interesse

10 Likes

Det håper og tror jeg du har helt rett i.
Jeg ble bare så innmari skuffet da Stoltenberg m.fl garanterte Putin fritt leide før invasjonen,- at NATO ikke ville gripe inn.

9 Likes

Tidenes tabbe!

6 Likes

Propagandaen til Putin funket.

Derfor de nå prøver å hardt kjøre narrativet at atombombene kan brukes om Krim trues.

Vel krim er svært truet, og derfor evakuerer også FSB sine familier og venner derfra.

11 Likes

Vesten må likevel være forberedt for alle utfall gærningen kan finne på.
Sjansen er mindre hvis han vet at kostnaden,.,.,.,

2 Likes

Vesten skal høre på hva som sies, og bevist gå imot det.

Putin truet USA om de fortsatte å levere våpen. 2-3dager etterpå dukket Blinken opp i Kyiv. Med ny gigantisk pakke til UKR OG pakke til andre land som ligger inntil Russland.

Sånn skal man møte Putin sine trusler. Man skal ikke vike, man skal ikke stoppe, man skal ikke bli redd.

Truer Putin med Atomvåpen? Ja da bør nato si at atomvåpen bruk i Ukraina regnes som artikkel 5 fordi radioaktivitet kan drive inn i Nato land.

case closed.

16 Likes

Da er vi enige

Denne artikkelen fra Royal United Services Institute (britisk) har på mange måter rett og tok helt feil samtidig. For den tok ikke høyde for at Ukraina kunne starte en offensiv i Kharkiv samtidig som de holdt på i Kherson. Den tok ikke høyde for hvor strukket de russiske styrkene var.

As during the assault on Kyiv or the abandonment of Snake Island, Russia’s leadership have demonstrated that they are prepared to desist when they see a bigger failure looming on the horizon.

Så, Russland vil holde Krim og Donbas, men hvis Ukraina klarer å vise dem at hvis de fortsetter å prøve å holde landområder i Ukraina, så vil hæren deres bli knust, så kan det godt hende de rett og slett trekker seg unna. Først vil de trekke seg ut av Kherson og Zaporizhzhia. Deretter gir de nok opp Donbas og til slutt tenker jeg de må gi opp Krim.

Det kommer nok ikke til å skje enda, men enten suksess i Kherson eller en ny offensiv som er like vellykket som den i Kharkiv kan få Russland til å bare trekke seg unna. Spesielt tapet av styrkene i Kherson vil være rimelig katastrofalt.

Russland vet også at mens de sliter med å trene og rekruttere styrker, så kommer det nå til å komme 10k ukrainske godt trente soldater fra UK hver måned framover. De ser også at vesten fortsetter støtten og har trappet opp mengden og hva slags våpen Ukraina får.

Spørsmålet blir jo for Russland hva de skal gjøre, skal de gjøre som jeg skrev over og trekke seg ut region for region? Det vil si at de sloss og taper flere ganger. Det vil være å trekke ut situasjonen til det pinlige. Jeg tenker nesten at Russland heller vil prøve å kjøre på med en “goodwill gesture”, men da må de nok gikk opp Ukraina helt og få hevet sanksjonene (begge veier).

Som sagt, jeg tror ikke dette skjer nå, jeg tror Russland først må få i hvert fall ett smertelig tap til. Kherson kan være nok.

5 Likes

Helt riktig. Eneste språket russerne forstår er styrke. Gir man en finger tar de hånda. Putin er en bølle, man er nødt til å stå opp for det man tror på.

8 Likes

Dette er en viktig dynamikk! Fremgang er selvforsterkende (og det samme er nederlag for russene)

8 Likes

Samme som vi så i Norge, Når det var tydelig at Tyskland ville tape så ble det jo mengder som skulle joine motstandsbevegelsen.

4 Likes

Ukrainske soldater er veldig godt motiverte. Allerede tidlig i krigen klagde en russisk offiser på TV på at de ukrainske fangene responderte lite på tortur.

Jeg må ellers si at jeg er imponert over hvordan ukrainerne klarer å holde hodet kaldt, og hvor små marginer de opererer med.
bilde

5 Likes

Haha fy f, har du mer info rundt det bildet?

antar de fløy for lavt?

Har dessverre ikke mere info. Har nok gått gjennom mange ledd.

Vil tro at piloten var rimelig svett. Vil også tro at eventuelle fiender med Manpads hadde ekstremt kort tidsvindu for avfyring.

Gammelt bilde fra før krigen. Skjedde visstnok i forbindelse med operasjoner fra vei.

3 Likes

image

3 Likes

Det illustrerer nok uansett at risikotoleransen er høyere enn det vi er vant med.