Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Med tanke på at han har tatt med seg et veiskilt, så antar jeg han fløy jæææævelig lavt :smiley:

Har tracket russiske tap av artilleri rapportert av Ukraina.
image
Snittet før offensiven på artilleri var rundt 5 og snittet på mrls lå på rundt 1,5. De russiske tapene her er enorme og selv om det har dabbet litt av de siste dagene, så går dette svært hardt utover mengden russisk artilleri og kanskje spesielt de russerne som bruker artilleriet. 263 vanlige artillerikanoner ble tatt ut siden offensiven startet og 45 rakettartillerienheter.

Russland skal ha hatt rundt 2000 artillerikanoner i Ukraina i august, så 263 stk i løpet av av et par uker her tilsvarer 13% av alt Russland hadde i Ukraina. Hadde de klart å holde dette tempoet, så hadde de rensket Ukraina for russisk artilleri på 23 uker. Dvs i slutten av februar.

Kilde: Losses of Russia for the period from FEB 24 to SEP 15 | odessa-journal.com
Kilde: Why Ukraine struggles to combat Russia’s artillery superiority

Litt off-topic for denne posten, men dette var også kilden min på hvor effektivt Himars hadde redusert russisk artilleribruk:

According to estimates by Ukrainian artillery commanders polled by the Kyiv Independent, daily Russian munition expenditure in Ukraine’s east has been reduced from nearly 12,000-15,000 rounds to nearly 5,000-6,000, quite a relief to Ukraine’s military.

5 Likes

“Grensekonflikten mellom Tadsjikistan og Kirgisistan blusser opp – over 30 såret
PUBLISERT KLOKKEN10:38 IKIRGISISTAN” NRK

Da smalt det enda en plass.

Russland skal strekkes tyyyynt.

5 Likes

så en liten gladnyhet.

152mm er da en type Nato land ikke produserer, og som svært få land produserer. Det å finne ammodumps fulle med disse er svært verdifult. Vi kan anta at de allerede er flyttet lengre bak linjene og hurtig skal distribueres til artillerienhetene.

7 Likes

Det er det nederste avsnittet som blir referert til

5 Likes

Undres på hvordan tilgangen på nye kanonløp er.

Erstatningsløpene til russerne skal ha dårligere materialkvalitet enn de laget før 2014 (av importert stål). Mengden russerne har avfyrt, indikerer at mye av artilleriet ukrainerne har erobret er utslitt.

På ukrainsk side kan det tenkes at de ikke har prioritert å skifte løp på 152mm artilleri, siden tilgangen på ammunisjon var dårlig.

4 Likes

Jeg vet ærlig talt ikke om dette var en false flag operasjon av Russland for å øke støtten til en evt mobilisasjon eller om det var Ukraina som tok ut russisk rakettartilleri.

3 Likes

Det er bra at USA svarer på trusler med nye våpenpakker ,men de må ta steget litt lengre og ikke la seg presse til og sende missiler som har rekkevidde 300 km.

Meget spenstig og nye takter av Tyskland.

9 Likes

Det her er jo gode nyheter hvis det er sant, for moralen blant troppene som er igjen kan neppe være veldig god.

The Russian proxy Donetsk People’s Republic (DNR) is likely attempting to stop its administrators from fleeing ahead of the Ukrainian counteroffensive, demonstrating the bureaucratic fragility of the DNR.

ref: Russian Offensive Campaign Assessment, September 15 | Institute for the Study of War

5 Likes
11 Likes

Ukraina: Funn av ti torturkamre i Kharkiv – Siste nytt – NRK

1 Like

Jeg tipper den er dårlig. Vil tro at veldig mye kanonløp er laget for minst 10-20år siden.

1 Like

Hva er det med disse russerne?? Er de totalt blottet for menneskelige følelser og moralske skrupler?? Det er jo en orgie i krigsforbrytelser!! Ingen ting hadde gledet meg mer enn at Putler måtte krype foran domstolen i Haag.

8 Likes

De mener at Ukrainere er undermennesker ,er det noen som er degenererte individer her er det russere .

De levde som griser.

5 Likes

Det finnes nok friske mennesker i Russland også, men de tør ikke uttale seg. De vil nok heller se Putin med løkke rundt halsen enn sine sønner i uniform.

5 Likes

Ryddet litt i tråden. La oss holde oss til hva den handler om.

Og ja, russerene viser en grusomhet i omfang vi ikke har sett siden de mørkeste dagene av andre verdenskrig.

3 Likes

Det synes jeg ikke

  • trass alle USA sine feilgrep, har militæret etiske standarder. Det skjer brudd, men de får konsekvenser. I motsetning til soldatene som slaktet og voldtok sivile i Butsha - de fikk medaljer
  • i russland driver statseiet tv, folkevalgte m.fl. med folkedrapsretorikk - det har jeg ikke sett i noen av USA sine kriger

Hilsen en som gikk i demonstrasjon mot Irak-krigen

24 Likes

Tar det i PM så vi ikke drar det ut her. Ang. USA er det mer nyansert.

1 Like

Det høres ut til at Putin har det riktig hyggelig i Samarkand.
I går kritikk fra Kina, i dag India. Russlands bestevenner…

2 Likes

En av de bedre oppsumeringene på hvordan sanksjonene rammer Russland.

For de som ikke gidder å bruke 25min.
Så kan jeg oppsummere, sanksjonene svir hardt.

18 Likes

Lite vennskap å hente i Kina for Putin.

Europa er en av kina største kunder. Ressesjon i Europa er dårlig butikk for Kina.

9 Likes