Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Svært hyggelig å se Norsk utstyr i bruk, også hyggelig å se at UKR personell koser seg :smiley:

19 Likes

Flott video. Måtte flire når han ca 17 minutter ut i klippet snakket om folk som ramler ut av vinduene.

2 Likes

Nærmer seg en kollaps for russerne som er fanget vest for Dnieper nå:

WarMonitor3/status/1570775318298001410)

“The situation with the provision of a group of occupying troops on the western bank of the Dnieper is becoming critical, many units are supplied with drinking water and ammunition exclusively at night and on stolen civilian vehicles. A number of units were ordered to retreat”

5 Likes

@Evilfreud

Betryggende, men ikke overraskende. For hvor mange tusen studenter befant seg i Ukraina den 24. februar i år - åpenbart uten noe forvarsel fra autokraten i Kreml.

Hvem trenger fiender når man har Russland som venn? Leste dette et annet sted også, Russland aksepterer ikke "passene som er blitt utstedt i de okkuperte områdene

6 Likes

​Nå driver jo Russland og rekrutterer nye soldater blant voldtektsmenn og drapsmenn. Det er jo betryggende, for da kan de som er igjen av den aktive hæren få en velfortjent pause.

Er ikke det bare at de rekrutterer like folk som soldatene de allerede besitter?

3 Likes

De vil jo ikke at folkene skal flykte, de må være der som levende skjold.

1 Like

De ønsker jo å toppe laget.

1 Like

Apropos diskusjonen om a-våpen tidligere i dag. Ben Hodges om hvorfor han mener a-våpen er helt usannsynlig - fra ca. 25 min.

  • USA vil være nødt til å reagere, fordi Iran, Kina og andre følger med, og fravær av reaksjon øker risikoen for at de senere vil bruke det.
  • reaksjonen vil ikke nødvendigvis være a-våpen mot russland (for å unngå full atomkrig), USA har andre muligheter. Hodges spekulerer i total utslettelse av all russisk militær i Ukraina og Syria, inklussiv Sortehavsflåten. Complete destruktion!
23 Likes

Veldig bra film !
Jeg liker amerikaneres selvtillit. Håper han har rett.
Jeg har sett andre som hevder at det «snart» vil rulle amerikanske stridsvogner i Moskva. Det høres vilt ut :rofl:

En annen sak det skrives mye om er alle russerne som faller ut av vinduer, drukner etc.
De fleste antar at de er likvidert av Putin-venner.
Men ikke alle som dør er fiender av Putin. Kan ukrainere ha begynt å rydde litt i rekkene for å skape frykt?

6 Likes

Fantastisk å se denne svært intelligente analysen - takk for lenke @MicMic !

Et lite sitat om Kherson: “They will be looking at ways to isolate or bypass the russians that are there until those russians can’t survive or don’t want to fight anymore […] make sure they can’t get away and can’t deal with the other arm of this attack [fra nord]”

2 Likes

Timeline som ben hodges ser for seg:

  • Tilbake til feb 23, 2022 grensene før nyttår
  • Russland ute av Ukraina (donbas, Krim) i løpet av 2023

Den videoen må jeg si er en man må se. Takk @MicMic :sunglasses:

6 Likes

Dette må være det beste jeg har sett siden krigen startet.
Alle bør se hele filmen!

1 Like

De fleste av oss tenker kanskje det samme, men jeg sier det allikevel.

Våre reelle fiender er ikke det russiske folk, men det autokratisk styre som forleder sitt folk på måter vi ikke har sett siden Hitler kom til makten.

3 Likes

Du tar faktisk feil.
Uten det russiske folk kunne det vært en krig. Et folk som støtter opp om Lederen sin er like skyldig som lederen.

( Ref krigsoppgjøret i Norge så er dette gjeldene praksis her i landet).

5 Likes

Nei, jeg tar ikke feil!

På hvilken måte vil du si at dagens politiske opposisjon i Russland evner å påvirke noen former for valg i Russland?

Snakker vi ikke om folket nå?

Det finnes russiske soldater som nekter å utføre ordre. som nekter å delta i galskapen.
Det finnes også sivile som trosser putin.

Og det finnes et folk som i stor grad støtter sin leder og er like skyldige som morderene på slagmarken.

2 Likes

Og hvem er det som forer dem med sin daglige dose om “sannheter” fra den “militære operasjonen”?

Det er et godt poeng.