Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

God intro til Kirgistan - Tajikistan konflikten (og hvor triviell den egentlig er):

https://www.cairn.info/revue-l-europe-en-formation-2018-1-page-121.htm

3 Likes

Og det fritar dem?

I Norge har vi god rettspraksis på dette etter oppgjøret vårt i forbindelse med andre verdenskrig. Og pr den definisjonen er de skyldige alle mann.

1 Like

Takk, skal lese meg opp der imorgen. Ante ikke at det fantes ondt blod mellom disse to landene engang, før det smalt.

Tyskland var fylt opp av nazister i 1945. Hvor mange fant du i 1946, eller årene etterpå?

Jeg tenker Tyskland gjorde en brukbar jobb, kunne sikkert vært bedre, men kunne være mye verre. De er vel fortsatt av de land i Europa som har strengeste lover mot antisemittisme.

3 Likes

Ble vel dømt noe sånt som 100.000 tyskere etter krigen.

Så det bekrefter jo bare poenget ditt egentlig.

Kun de russerene som står opp mot Putin er uskyldige, selv de om passivt velger å følge linjene hans er skyldige.

3 Likes

Ingen som sier det fritar dem.

God rettspraksis etter vårt oppgjør innebærer mange elementer jeg trodde du ikke ville erkjenne som rettferdige eller nødvendige. Vilkårlig skamklipping av jenter og andre overgrep er ikke god rettspraksis i min verden.

Ei heller øye for øye og tann for tann, med mindre du plutselig har blitt i favør av korporlig avstraffelse? Du kan ønske det ene eller det andre, men du vil aldri få begge deler. . Sun Tzu.

3 Likes

Ja, alt for få spør du meg, men skal man straffe ethvert menneske for de feil den nasjonene de tilhører har gjort under en krig? Jeg tenker på samme måte med Russland. En av være sterkeste allierte i Europa er i dag Tyskland. Skulle vi brukt den samme logikken i dag så hadde vi jaget de inn i armene på russerne.

Ja, men det får litt større konsekvenser enn å være tøff bak tastaturet her til lands.

9 Likes

Når sa Stoltenberg dette ? Syntes Biden skulle ha vert helt klar her og gitt putin en kraftig advarsel.

Natos generalsekretær Jens Stoltenberg har tidligere gjort det klart at bruk av taktiske atomvåpen vil være en rød linje for Nato. Det vet også Putin.

3 Likes

Dette er virkeligheten Russerne får presentert av sine statsstyrte aviser.

Likte denne
“The troops were withdrawn from Kiev in order to create conditions for the reaching of this deal. Instead of inking it, the Kiev authorities immediately abandoned all agreements. They announced that they would not seek any deals with Russia, but would seek victory on the battlefield. Well, let them,” Putin said.

Putin trakk styrkene ut av Kiev, i godhet så de kunne drive fredssamtaler.

6 Likes

Ble beroliget av @MicMic sin film med General Ben Hodges. Men jeg kan ikke se hvordan denne krigen skal ende uten direkte kamper mellom NATO og Russland.
Tviler på at Putin bare trekker seg ut frivillig. Dermed er det vel bare en mulighet igjen, og det er regimeskifte i Russland.
Hver morgen våkner jeg med håp om å se bilder av Putlers lik. Jeg tipper han blir drept plutselig, ikke ved et folkeopprør som i Romania. Det blir for farlig.
Det blir «selvmord» eller bilbombe eller sniper :blush: :gun: :crossed_fingers:

5 Likes

Å ikke trosse Putler kommer også til å gi konsekvenser på litt sikt.

2 Likes

Fasit blir nok over 1 million døde sivile ukrainere. De som trosser putin i Russland betaler en høy pris men det er slik man vinner. For hver person som trosser han krymper makten.

4 Likes

Bidens advarsel :

Kan virke som det nærmer seg et klimaks.

2 Likes

6 Likes

Forstår ikke at vesten sender alle russiske ambassadører hjem . Hvorfor skal vi ha kontakt med russerne, så lenge det er et mafia styrt banditt regime av verste sort som styrer ?

5 Likes

Hvis USA´s E-tjeneste er sikre på at det kommer et angrep (kjemisk/taktisk) er det ingenting å tape på å ta ut Putler i forkant. F.eks med en drone.

2 Likes

Enda mer ammo dumps tatt over av UKR. Siden de har slitt med etterfylling av sovjet ammo er dette megagull.

11 Likes
3 Likes

Ja se opp for Kineserene. De er skumle!

Kina har for nylig været ude og sige, at de vil beskytte Kasakhstans suverænitet. Og det kan jeg ikke tolke som andet end et signal til Rusland. Det er rettet mod Putin,

4 Likes