Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Hva skjedde med rapportering her nå?

Utifra kommentarene på rapporteringene så mente flere at potensiell bombing av begravelsen i London var offtopic.

Jeg var enig så jeg trykket ok.

2 Likes
1 Like

Joda det er full dekning for dette.

UKR har skutt ned flere kalibr raketter og de har gått igjennom alt av eletronikk. Hva kalibr faktisk er vs hva russland sa den kunne var ikke litt korrekt.

Finnes tråder opp og ned om dette på twitter og det er også postet analyser av dette i flere medier.

Det er ingen tvil om at Russerene har overdrevet massivt når de har snakket om hvor gode sine nye supervåpen er.

Det som er viktig å vite er at det avanserte luftvernet UKR skal få ikke har ankommet enda. Så de har skutt ned flere kalibr raketter med Sovjet style luftvern, evt håndtholdt nato luftvern. Ikke NASAMS eller IRIS-T.

5 Likes

He has succeeded in bolstering Ukrainians’ hopes: 97 percent believe that Ukraine will definitely or likely win the war, and 40 percent favor no concessions of any kind to end the war. Ukrainians believe they are fighting for the fundamental values of a free society: human dignity, political liberty, national security. Those beliefs have electrified the society, which is engaged in impressive civic activism in support of the defense effort—something that will be studied by Western countries as mastery of 21st-century warfare.

Prøver Putin å øke andelen ukrainere som vil gå med på å gi vekk en del av Ukraina for å få slutt på krigen? For som 97% av ukrainerne, så mener jeg krigen er tapt for Putin. Jeg tror at Putin kommer til å gjøre vinteren til et norrønt helvete. Dvs jævelig kaldt. Sånn sett, så har Ukraina dårlig tid. Jo hardere de klarer å slå tilbake nå, jo mindre krefter har Russland å bruke på terror mot sivil infrastruktur.

4 Likes

Det blir enda kaldere for russiske soldater med dårlig utstyr. De frøs jo nesten i hjel ved null grader :slight_smile:

4 Likes

Kalibr er en av de nyeste og mest moderne rakettene dems. Den ble skrytt opp i skyene og skulle være ustoppelig.

Den var veldig stoppelig og har blitt skutt ned en masse med sovjet era luftvern.

3 Likes

Jeg tenker på sivilbefolkningen og Russland sine angrep på kraftverk rundt omkring i Ukraina. Heldigvis, så ser det ut til at angrepene har vært ineffektive. Strømmen gikk en stund i Kharkiv-området pga en skade der, men så kom det opp igjen.

Jeg er helt enig i at russiske soldater, med russisk logistikk kommer til å ha mye større problemer i kulden enn ukrainske soldater.

Jeg lurer forresten på hvordan det er for Russland å være på defensiven nå i høst, hvor det blir gjørmete. Skyttergraver kan ikke være noe særlig? Enda verre blir det vel i vårløsningen hvis de fortsatt er der til våren. Ukraina vil jo angripe, ikke forsvare, så de vil være mindre avhengige av skyttergraver.

5 Likes

Det har Russland hatt siden 70-tallet?

1 Like

Siden Russland har løyet rundt alt av ytelse til kalibr, så kan vi anta at alle teoretiske ytelser til avangard også er oppspinn.

Samtidig er det nesten ikke deployert noen systemer og de har svært få testflights. Så hvorvidt systemet faktisk kan brukes i krig er også et svært relevant spørsmål.

3 Likes

For å sette det i perspektiv, Det finnes 6stk UR-100N raketter som har avantgarde putta på toppen.

Dette er da raketter fra 1975. Som da skal frakte Avantgard glideflyet opp til rett høyde før den slippes løs.

Nå gidder jeg ikke grave frem link, men det er vel ca en mannsalder siden Nato fant ut hvordan man skøyt ned en ICBM i det den var på vei opp til verdensrommet. Samme teknikk fungerer utmerket her også.

4 Likes

Mulig jeg sårer din stolthet, men er det noe som kommer fra Russland som ikke er drit ?
Jeg kjøpte en gang noe russisk ammunisjon (Toz) for øvelsesskyting. Selv så enkle ting var drit. Jeg tror nesten 10% rett og slett ikke fyrte av.

7 Likes

Prekær mangel på selv elementære ting.

2 Likes

Effektive å drøyt presise HIMARS !!

Only the wing where the bastards lived was destroyed. Other sections (of the building) are unscathed.

11 Likes

Tror det er Kinzhal du tenker på? Ikke Kalibr?
Spørs litt hvordan en definerer hypersoniske missiler, Kinzhal er basert på ett gammelt design, går fort men er veldig oppskrytt (V2 rakettene til Nazi-Tyskland var teknisk sett hypersonisk også). Kan ikke sammenlignes med hypersoniske missiler som bla. USA utvikler og har jobbet med i lang tid, som er ENORMT mye mer avansert enn Russlands såkalte “hypersoniske” supervåpen.

2 Likes

Et litt på siden argument: hvis russland reelt vurderte å gjøre alvor av atomtrusselen, så hadde de ikke fjernet eget luftforsvar fra store byer for å bruke det offensivt i Ukraine.

22 Likes

Det er kanskje dagens beste poeng, viser også at han ikke er redd for et NATO angrep.

4 Likes

Interessant tråd om hvor godt US kommer ut av krigen, nesten uansett utfall, kanskje ikke spot-on på alle poengene (lend-lease), men mange gode poeng.

3 Likes

Dream on asshole!!

President Vladimir Putin håper smerten energikrisen påfører husholdninger og bedrifter vil få disse til å stå opp mot sine regjeringer, og presse dem til nettopp å løfte sanksjonene og stanse støtten til Ukraina.

13 Likes

Vi får se når vinteren kommer. Hvis han har løsningen, og vi ikke finner noen alternativ løsning, så vil det være et sterkt politisk kort i vinter. I all den tid folk begynner å fryse i hjel i de fattigere delene av Europa. Får EU til strømrasjonering i krigsformat og makspris i vinter så blir det dog ikke så ille for befolkningen generelt, selv om en del blir arbeidsløse. Da kan det gå greit uten at man trenger gassen fra Russland. Viktig hva som gjøres nå for å forberede det.

1 Like