Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Minner om noe ganske viktig strategisk for krigen, vi går mot vinteren. Alt kommer til å bli vanskeligere og tyngre, utstyr feiler og folk trenger mye mer utstyr for å holde seg operative: “Winter in Ukraine is very harsh and cold. On some days the temperature drops to -20 °C (-4 °F). The rainfall is average. Only in the mountainous areas there is a large volume. Although in some years there is an excessive amount of snow, which subsequently led to spring flooding and floods.”

Kommer til å bli heeeeelt forferdelig å sloss i sånt vær. Kan se for seg hva som vil skje med styrkene i slikt vær på begge sider. :S Med en blanding av 0 grader sludd til -20 kort tid etter blir det helt ekstremt. Finnes nok ikke en verre kombo å krige i.

3 Likes

Norge burde kjøpes er de kan av vinter utstyr og donere. 250 000 vinter soveposer ulltøy osv osv…

4 Likes

Stemningsbilde fra Ukraina, 19. september

1 Like

Er det ikke kun fjellområder med mest snø osv i vestlige Ukraina inn mot grensene til Romania og Moldova. Ellers er det flatt (med åser på 200-300m enkelte steder østover) ?

1 Like

Joda, litt søkt framstilt, men det er vinter i Ukraina også.

1 Like

Det var vel ned mot 20 minus i Ukraina etter invasjonen startet 24 februar.
Flere områder var da uten gass, strøm og vann.

Tja, i ulik grad da. Kan ikke huske at titusenvis av våre landsmenn ble drept i de krigene akkurat?

1 Like

Vinden i åpent terreng er helt gjennomtrengende om vinteren. Det gir en veldig lav effektiv temperatur.

Kjøpte i desperasjon er skjerf i råsilke en desemberdag i Ukraina. Vinden blåste rett igjennom vanlige skjerf og luer. Jeg er vant til mye sterk vind hjemmefra og hadde førstegangstjenesten i Troms. Ble likevel overrasket over den vedvarende og intense nedkjølingen. Jeg tenker at trening lik den vi hadde i Nord-Norge vil være verdifull for å opprettholde en effektiv operativ kapasitet.

6 Likes

Denne verdens situajsonen er vi altså investert i…

1 Like

hvorfor gidder RU å bruke penger / folk på fake avstemminger når deres diverse stats media allerede har sagt hva utfallet er/ blir i disse fylkene…

3 Likes

Har vært på en skitur i -10 grader og vind uten jakke med hette. Det var første og siste gangen. Husker jeg kjente leppene (!) ble iskalde selv om jeg var varm på resten av kroppen. Har en Bergans Microlight jakke som nå er 12-13 år gammel. Den veier ingenting og blokkerer vind veldig bra. Med en ulltrøye, ribbestrikket ullgenser og den, så er jeg varm på overkroppen i -10 og frisk bris. Nesten overraskende for den er tynnere enn et vanlig A4-ark.

Fordi nok folk tror at de er ekte.

Da blir de nødt til å tømme lagrene for antipersonellminer for å ha en sjans til å holde fortet. Miner er jegerens verste mareritt.

Jeg vil jo anta at Russland har brukt antipersonellminer der de mente det hadde effekt, men ser ikke ut til at det stoppet offensiven i Kharkiv i det hele tatt? Frontlinjen er på 1000 - 1500 km, så det er vel begrenset hvor godt det kan dekkes av miner?

Den beste sjansen til å forsvare seg om natten for russerne uten nattopptikk er å befeste seg og delvis gå for taktikker med å minelegge så mye av områdene rundt seg at de risikerer at de nye og utrente soldatene blir tatt av egne miner.

1 Like

Her tror jeg det mye man kan si om dette temaet, for dem som har spesialisert seg på russisk samfunn. Det jeg har lest meg til som lekmann er at Russland legger stor vekt på formalia i byråkratiet. At ingen tror på innholdet er nesten helt uvesentlig. Som i det kjente sitatet som begynner sånn: “De vet at de lyver. Vi vet at de lyver. De vet at vi vet at de lyver” osv.

Når Ukraina tar ut et ammunisjonslager på Krim eller andre steder, kan de finne på å svare at det var en ulykke med sigaretter, Moskva sank på grunn av en storm osv. Ingen tror på dette. Alle vet at det er en løgn. Men dette må betraktes som en måte å fylle ut et skjema i byråkratiet på. Hvis de svarer “sigarettrøyking” som årsak kan de skylde på en tilfeldig menig som har vært uforsiktig. Svarer de at lageret ble bombet av ukrainerne fører det til at det som en byråkratisk mekanisme stilles spørsmål om hvorfor luftforsvaret ikke klarte å fange opp dette, med potensielle følger for folk lenger opp i systemet, altså de som uttaler seg/fyller ut skjemaet. Det var kanskje er litt på siden eksempel, men poenget er likevel at det i den russiske kulturen legges stor vekt på at det formelle er “på stell”, selv om alle vet at innholdet bare er bygger på løgn og tull.

Som en digresjon til dette temaet, mobilisering innebærer et tilsvarende skjemavelde. Middelklassen vet hvordan de skal fylle ut disse skjemaene for at barna deres skal slippe verneplikt. Minoritetene har ikke de samme mulighetene til å navigere opportunistisk i dette byråkratiet.

4 Likes

Ved Kharkiv, så gjorde Ukraina et veldig smalt gjennombrudd, og så var de i de bakre linjene. Jeg sliter litt med å se hva russerne kunne gjort med miner for å håndtere den situasjonen godt. Problemet er at de prøver å holde 1000+ km med frontlinje med veldig, veldig lite folk.

2 Likes

Jeg er enig i dette - og tror ikke UA ofrer SOF med nattopptikk på å ta ut befestede posisjoner generelt men mer gjør det som er nødvendig for å komme seg frem til strategiske mål med minst mulig støy før man tar ut målet.

At generelt infanteri er utstyrt med nattopptikk utover noen få til vakthold tror jeg er å håpe på for mye.

1 Like

Vesten må nå hjelpe Ukraina, slik at russland ikke klarer og avholde folkeavstemning . Kan ikke la en slik råtten skap vinne ,da kommer de til og fortsette slik til hele Ukraina er tatt.

2 Likes

Men det er jo den veien det går. De klarer ikkje frigjøre disse områdene. Det er såklart dette Putin bruker som påskudd for å ta i bruk atomvåpen.

Noen vits å eie aksjer i det neste året tenker jeg. Det er rimelig stor risiko.