Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Trusselen om det er jo det som kunne få Tyskland til å bøye av. Jeg tror ikke faktisk mangel på gass vil få Tyskland til å gi etter. Det er dog to sider av samme sak, du vil da har de som vil avslutte krigen av humanitære årsaker og de som vil avslutte krigen for å få gass. Disse vil øke press mot de som vil ha Russland ut av Ukraina før det blir samtaler om sanksjoner.

Det er så sant det. Hvis man ikke klarer å holde varmen, så får man ikke sove. Får man ikke nok mat, så får man heller ikke sove. Det skal ikke mange dagene til med slike forhold (2-3) før jeg ser for meg at grupper gladlig overgir seg for å bare kunne få i seg et varmt måltid og en varm seng.

3 Likes

Det er jo en grunn til at den svært numerisk underlegne Norske hæren har spesialisert seg på 2 ting. Vinter og Nattkrig.

Og det er vel også grunnen til at Ukraina mottar mye nattopptikk fra partnere og venner.

6 Likes

Den 22. desember, så er det natt, dvs helt mørkt fra 17:55 - 05:40 og dag fra 07:31 - 16:04. Tiden i mellom så er det varierende grad av mørkt. Hvis Ukraina har et solid overtak på nattkamp via utstyr og trening, så er det neppe så veldig hot for russerne.

Samtidig, operasjonen som den i Kharkiv vil være vanskeligere å gjennomføre. Dvs operasjoner hvor de skal rykke fram 60-70 km for å nå et strategisk mål.

1 Like

Jeg tror Kharkiv operasjonen er mye av grunnen til mobiliseringen.

Putin trenger kjøtt på frontlinja, så vi kan anta at like manøvre er mindre sansynlige fremover.

1 Like

Jeg antar Ukraina kommer til å kjøre i hvert fall en slik manøver til før Russland får forsterket fronten sin.

  • A for å ta resten av Kharkiv og større deler av Luhansk.
  • B for å sette press på Kherson fronten og frigjøre Zaporizhzhia
  • C for å ta Kherson

For å oppnå A, så tror jeg bare de trenger å ta kontroll over denne toglinjen, så må Russland forsyne resten av Donbas forsynes via toglinjen merket A på kartet nedenfor. Ellers må Russland bruke B eller C.

For å oppnå B, så må de ta ut A og B, da vil ikke Melitopol få forsyninger og ikke hele den østre delen av Zaporizhzhia. For å frigjøre resten, så trenger de også å ta ut C, eller i hvert fall komme seg innen normal artillerirekkevidde, så rundt 30 km.

For å oppnå C, så må de gjøre noe lignende dette:

2 Likes

Tilgang på tunge våpen har vært en begrensende faktor for Ukraina. Personell har de rikelig av, og det blir stadig bedre trent.

Etter offensiven i Kharkiv har de erobret mye tunge våpen, og så mye 152mm ammunisjon at de kan ta frem igjen artilleri de har satt på lager. Jeg har sett anslag på at det et nok tungt materiell til en avdeling på ca 15000 soldater. Om det stemmer, kan Ukraina åpne flere fronter samtidig.

2 Likes

Hykleriets høyborg:

5 Likes

Det er jo mulig at Russland er ute av Ukraina innen desember, men jeg tviler.

…innen normal artillerirekkevidde, så rundt 30 km…Husk Ukraina også har fått /får mer av Exalibur og “base bleed” artilleri granater i Nato standard 155mm. Disse rekker henholdsvis 40 og 50 km så her er det muligheter til å renske godt opp i russisk back-office sammen med Himars med rekkevidde 70km.

5 Likes

Det var jævelig mye greier ja. Nå skal det vel sies at det meste må friskes opp før det kan brukes av Ukraina? Jeg vet ikke hva slags reparasjonskapasitet Ukraina har.

Et mye kortere program enn jeg trodde de gikk gjennom, 3 uker, nå utvidet til 5 uker.

Some 4,700 personnel have already been through the training at military bases in the north, southwest and southeast of England since it began in June

Også færre soldater som blir sendt gjennom programmet. Jeg antar det er grunnen til at de har utvidet det.

1 Like

Halvparten av MBTene skal være funksjonsdyktige, mens den andre halvparten trengte service.

UKR har jo oppgradert vogner før , og ikke minst så har Polen oppgradert. Så det kan nok være at de sender vogner vest over for overhaling og evt Oppgradering ( mange av de russiske vognene mangler eller har svært dårlig elektronikk.
,

Vil anta det går på hvor prekært behovet til UKR er, De fikk jo M55S som faktisk er veldig habilt mot det Russland sender nå. Så kan være de unner seg luksusen å oppgradere krigsbyttet.

2 Likes

Stemmer det, jeg antok at de har begrenset med base bleed ammo og at den kostet en god del mer.

Excalibur ammoen såvidt jeg har fått med meg er grisedyr og tilgjengelig i veldig begrenset omfang. Mao, du kan ikke bruke den til å konstant bombe en toglinje.

Such testing is a complex and rigorous process, and requires access to highly specialized test areas. During the maximum range test, when fired over the important benchmark range of 40 km at sea level, parts of the airspace over southern Sweden had to be closed off as the shells reached over 16 000 meters (more than 50 000 feet) into the air in less than a minute. By comparison, most airliners fly at altitudes between 30 and 40 000 feet.

Den var jeg ikke klar over, de artillerirundene som blir skutt 40km kommer altså 16km opp i luften og er en fare for lufttrafikk :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hvis de først skal sende dem ut av landet, så vil jeg anta de prøver å få dem oppgradert også.

De som faktisk fungerte tenker jeg de tar i bruk slik at de er klare til neste offensiv. Med dagtemperatur på ca 20 grader og nattemperatur på 7-15 grader, så tørker det nok fortsatt opp greit. Det gjelder nok å få satt i gang noe nå før høstregnet slår inn. Yr - Kharkiv - Langtidsvarsel

Btw @Evilfreud aner du kosten på basebleed 155mm ammo vs normal 155m ammo? 1,5x, 5x, 10x?

Kostnader for diverse ammo… du finner det på wiki sider, men her snakker vi vel gaver for å bevare vestlig demokratisk sivilasjon

UKR har jo fått veldig mye ulik ammo.

Norge har blant annet sent masse “standard” 155mm. Mens tyskerene har sendt noe av det mest fancy de har.

Jeg mener usa sendte 1500 granater i den ene sendingen som var basebleed. mens de sendte 75000 vanlige. så det gir vel et inntrykk av ratio.

Husk at “vanlige” 155mm nato shells er MYE mer nøyaktige enn standard russiske shells.

Pris, aner ikke, men kan sikkert google litt. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ser at “vanlig” 155mm HE shell koster sånn 400USD.

M982 Excalibur : 112.800USD pr granat! ( tatt fra 2021 budsjettet ) :smiley:

Ser at prisen har variert og det nok er snittprisen over. For i 2015 betalte usa 258k USD pr granat, mens 2016 budsjettet var den nede i 68k pr granat.

Så da kan vi anta at den faktiske prisen er mye lavere nå.

1 Like

@flopp dette var grunnen til at jeg dro fram kost. De har rett og slett veldig begrenset med base bleed ammo, så den bruker de nok bare til helt kritiske mål. Så jeg står for at de må innen 30 km av toglinjene for å kontrollere de. Når jeg tenker meg om, så burde de nok være innen 20km, så de kan ha artilleriet sitt 10km bak frontlinjen.

Ukraina skrøt av det når de tok Kupiansk. De sa de brukte 10 runder på å ta ut broen mens de vanligvis hadde brukt 50 152mm runder.

Ja, Excalibur bruker man kun til å ta ut tanks/artilleri e.l. før et push som det ved Kharkiv. Dvs hvor man forventer at skaden man gjør fordi de enhetene er slått ut blir ganget opp mange ganger.

2 Likes

Det gjelder nesten alle mennesker. Nesten ingen bryr seg før det påvirker dem direkte. Og det å gjøre noe koster enda mer. Vi har deltatt i masse kriger med tvilsomt grunnlag, har ikke sett noen stor kamp i Norge for å stoppe det heller.

3 Likes

Kanskje russerne rett og slett skyter på sivile mål fordi det er noe de klarer å gjøre? Mens hvis de kun hadde skutt på militære mål, så hadde de sett at de var totalt udugelige. Som hadde vært dårlig for moralen.