Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Vesten kan påvirke denne risiko gjennom mest mulig riktig svar på Russlands aggresjon i Ukraina. Det er derfor jeg mener det i verste fall er bedre å gjøre Ukraina selv i stand til å svare med atomvåpen, dersom de blir angrepet av atomvåpen, enn at Nato i første omgang svarer slik mot Russland.

2 Likes

100% likt det jeg tenkte.

2 Likes

Historisk er ikke det en så dum ide, mtp. at de ga fra seg atomvåpnene mot at Russland garanterte deres selvstendighet. :slight_smile: Da kan de få dem tilbake nå da? :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 Likes

Godt sagt!

16 Likes

Når Russland bryter sin del av den avtalen, så er det bare rett og rimelig at vesten kompenserer med å tilbakeføre Ukraina sin tidligere atomkapasitet. Selvsagt så fremt Russland gjør alvor av sine trusler…

4 Likes

Må innrømme at jeg sliter med å se det positive i å innlemme et nytt land i atomarsenal-klubben. Det er ikke gitt at Ukraina forblir et land med relativt stabil politisk ledelse i all overskuelig fremtid.

7 Likes

Større sjanse for at Putin ikke angriper hvis han vet at det koster.
Bedre at landet som angripes hevner seg enn at NATO involveres.

1 Like

Snodig å se russerne bare tafatt står der og sende avgårde sine unge menn til å bli kvestet og drept… :exploding_head:

Og det for en grunn de garantert bryr seg null om…

5 Likes

Man bør ha litt lengre perspektiv enn som så.

Krigen er et problem NÅ.

1 Like

Jeg ser den. Blir litt som å velge mellom pest og kolera. Mitt poeng er kun å finne det beste svar dersom Russland gjør alvor av sine trusler.

Både Stoltenberg og Biden er klare på at det vil få alvorlig konsekvenser og at NATO og USA vil respondere militært. Men det er nok avskrekking i deres konvensjonelle evner til å gjøre dette.

3 Likes

Det vil jo vise seg. Usikkerheten går på at ingen vet hvor gale de egentlig er i Kreml.

Hvis det feil, og Putin er gal nok, så er det litt for sent å angre.
Personlig tror jeg ikke vi bør stole på at Putin er bedre enn Hitler.
Trodde du Putler ville angripe i februar ?

2 Likes

Hjelper ikke å unngå krigen nå, hvis vi lager grunnlag for enda mer kaos (atomkrig) om 5 eller 10 år. Da er vi egentlig like langt

2 Likes

… en griner gennemgang af Krigen i 1905, hvor Rusland også fik gigantisk røvfuld!

5 Likes

Her var det liv. En ting Putin og Medvedev ønsker å oppnå er rådvillhet i vesten, opphetede “hva gjør vi nå”-diskusjoner med mye indre strid i Nato-landene.

3 Likes

Enig, men vi får da endelig håpe at krigen er over lenge før. Da trenger ikke Ukraina egne A-våpen lenger,.,.,.får vi håpe.

Fordummende å løse ett problem ved å skape et annet. Atomvåpen i hendene på en krigførende part høyner risikoen betydelig. For oss alle. Som bør anses som uakseptabelt.

2 Likes

Vi kan ikke alle være like smarte.