Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Vel, jeg var ikke i live den gangen. Refererer kun til det jeg mener å ha lest i historiebøker fra den gangen. Poenget var uansett å minne om den store forskjell det som regel blir i moralen blant soldater mellom en angrepskrig i et annet land og en krig der du forsvarer ditt eget land. Dette viser hvorfor Ukraina har en langt høyere moral enn de Russiske styrker.

2 Likes

Og russerne venter vel fremdeles på sommeruniformene.

3 Likes

Ryktes at de plyndret noen WW2 museumer for uniformer på veien.

Er vel reaper droner, de kan bære mye morro. GPS styrte bomber og hellfires.

Gir god mening når russerene har gravd seg ned.

7 Likes

De som nå plutselig skal på ferie til Mongolia, Georgia, Tyrkia, Dubai osv. planlegger ikke å reise tilbake igjen noen gang så lenge putler-regimet har makten.

1 Like

Mye er kjørt opp elven Don.

1 Like

Du bommer på poenget mitt. Russland skryter av at 10k har møtt opp uten å bli dratt inn. Det er ganske triste tall når de kaller inn 300k og 290k som ikke har møtt opp risikerer 10 års fengsel. Bedre det enn å dra til Ukraina. Altså, fullt så enkelt er det ikke, men gir et greit bilde.

1 Like

Vil faktisk si at situasjonen virker ganske lik den under første verdenskrig. Ting gikk dritt, med store tap. Russland hadde massemobilisert, men det endte opp med at styrkene som ble mobilisert gjorde opprør. De hadde jo fått utdelt våpen og kunne slå tilbake hva det måtte være av politistyrker.

1 Like

Det var faktisk ikke et forsøk på å slå mynt på ditt poeng, det var mer et forsøk på å si at de som nå sitter i bilkø ut av Russland står i fare for å bli fengslet om de kommer hjem. De må derfor belage seg på at de har flyktet landet for all fremtid. Det gjør spranget enda større.

1 Like

Det er litt fornøyelig å se bildene fra bilkøene på grenseovergangene ut av Russland. På flere av dem kan man fremdeles se bokstaven Z i limrestene på bilvinduet der de har pirket vekk teipen.

Det er flere syrlige bemerkninger fra russere på nettet angående høylytte patrioter som nå stikker av. Jeg har sett en del analyser, men jeg finner ingen god innsikt i hva som beveger seg under overflaten i det russiske samfunnet. Har en følelse av at vi kan få overraskelser i flere retninger.

Link gjerne til gode analyser, om dere kommer over noe som ikke er propaganda eller simplistisk.

8 Likes

Helt enig, de som nå pakker sakene sine har neppe tenkt å dra tilbake så lenge et tilsvarende regime sitter med makten.

Har faktisk noe inngiftet slekt fra Tsjetsjenia (etnisitet er russisk). Hun hater putin. Det finnes nok maaaange som henne.

2 Likes

Greia er at putin har brutt den sosiale kontrakten med befolkningen. Den har vært at de lar putin drive med sitt, mens de lever livet sitt som vanlig.

Nå kan de ikke lenger det. Putin vil han mennene til frontlinjene. Jeg tviler på at det finnes en familie som ikke blir berørt. Hvis disse ikke hadde insentiver til å finne ut hva som faktisk skjer på fronten, så har de det nå.

Som jeg ser det, så har putin gått til dette skrittet fordi det også finnes en nasjonalistisk fraksjon som nok hadde laget store problemer for putin hadde han bare trukket seg ut av Ukraina.

Som du sier, ikke godt å si hva som vil skje her.

2 Likes

FN-granskere konkluderer: Det er begått krigsforbrytelser i Ukraina

FN-granskere sier fredag at krigsforbrytelser har blitt begått under Ukraina-krigen, melder AFP. Granskerne nevner russisk bombing av sivilie områder, en rekke henrettelser, tortur og «fryktelig seksuell vold».

– Basert på de bevisene kommisjonen har samlet inn, har den konkludert med at krigsforbrytelser har blitt begått i Ukraina, sier lederen av kommisjonen, den norske juristen Erik Møse, til FNs menneskerettighetsråd fredag.

1 Like

riktigere er å si at “Det pågår og vil bli begått krigsforbrytelser i Ukraina av Russland”

4 Likes

Et viktig poeng du har der, i at svært mange som før var likegyldige eller bare så propaganda på TV, nå vil søke aktivt etter informasjon om hva som faktisk foregår i krigen. Effekten er mer usikker. Kan både gi mer nasjonalisme og større motstand mot krigen.

2 Likes

Mer og mer tydelig at det er kanonføde som gjelder. Lite annet.
jeg er spent på i hvilken grad Russland klarer å utstyret disse nye “stormtroppene”.

4 Likes

Fin Tweet som eksemplifiserer Clausewitz “trinity” in war.

3 Likes

De nye “stormtroppene” blir nok bare benyttet som kanonføde. Ser ut som at Putin kommer til å bruke Stalin sin gamle Røde Armè taktikk fra den 2. verdenskrig. Dvs. at de kjører på med russere uten å tenke på egne tap. Og så har de nok egne " Politiske kommissærer" som skyter soldater som deserterer…

2 Likes

Barriære tropper har de hatt siden dag 1.
mye tyder på at Kadyrovs tiktok krigere har de rollen når de ikke filmer lavmålt tiktok.

3 Likes