Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

I 2013, så gjorde Ukraina en svær deal om gassutvinning. Dette hadde gjort Europa mindre avhengig av russisk gass.

I 2014, så angrep Russland Ukraina. Jeg tror ikke de likte tanken på en konkurrent.

10 Likes

i 2010 ble det oppdaget masse gass i Ukraina og i svartehavet.
Interessen for Ukr i blant Russiske kriminelle ( les kremlin) økte dramatisk.

12 Likes

Tidligere, så har slike rapporter om artilleri vært nesten helt ensidige, nå ser det ut til at Ukraina er mer aktive med artilleriet sitt enn Russland. Det er et godt tegn før evt russiske mobiliserte kommer på plass. Russland virker ikke å ha evnen til å opprettholde artillerild.

1 Like

Nå skjønner man jo mer om hvorfor Russland aktivt har gått etter UKR kornprod.

Helt tydelig at å sulte ut 3djeparts land har vært en aktivt del av putins backupplan.

Skjeldent har det vært viktigere at verden står sammlet.

8 Likes
8 Likes

8 mlrs er det høyeste tallet jeg har sett. Disse er vanligvis langt bak fronten.

https://www.ft.com/content/a75f30d2-99c7-4e25-ac7b-c7a46c7bc824

Vladimir Tsmilyansky, a spokesman for Russia’s general staff, said that 10,000 people had come to recruitment offices without a summons on Thursday.

Det er jo ganske lavt med tanke på at straffen er 10 års fengsel for å ikke møte opp.

Criminal liability is also established for people in the reserve, and those called up for military training, in case of non-appearance or desertion.

Kommer litt ann på hvilke system.

Bm21 har bare 30km rekkevidde.

Men alle disse systemene er ekstremt mobile. På samme måte som Himars. Skyt og stikk.

3 Likes

Tapstallene er ENORME på russisk side. En kombinasjon av presise våpensystemer og god informasjon / etterretning. Bare å fortsette å tynne ut styrkene et-par uker til og så kjøre på med fullt trøkk i angrep( som Kharkiv-området).

6 Likes
6 Likes

Ikke glem målrettet jakt på offiserkorpset. Uten offiserer er alle hærer ubrukelige, og svært få har fått merket det så brutalt som russerene.

9 Likes

Det er mulig at det ikke bare var stridsvogner, men også MRLS på toget som gikk i lufta.

3 Likes

Jepp. og etter det jeg har lest, er det nesten ingen hær som blir så ubrukelig som den russiske når de ikke blir fortalt hva de skal gjøre.

4 Likes

Russiske soldaters skjebne i fronten mot Ukraina, kan nå minne om Tyske soldaters skjebne på østfronten mot slutten av krigen der. Hitler sendte jo også både unge og gamle umotiverte og desillusjonerte menn til fronten i en krig de selv visste de ville tape.

4 Likes

fra twitter linken nedenfor (translate)…

Etter sigende planlegger Russland å heve mellom 200 000 og 700 000 flere menn i forskjellige faser av verneplikten som vil finne sted neste vår og sommer. Med andre ord vil den første fasen på 300 000 menn mobiliseres og sendes til Ukraina i løpet av de neste 4-6 månedene, trolig med en hastighet på 50 000 per måned.

Hvem er kvalifisert for verneplikt? Alle menn under 50 og alle kvinner med medisinsk opplæring eller andre «egnede militære kvalifikasjoner». De lokale tjenestemennene ansatt av mobiliseringssentrene bestemmer hvem som skal vernepliktes på et gitt sted for å oppfylle bemanningskravene til deres lokale militære enheter. Områder med flere skadde vil ha flere verneplikter. Og vi vet at minoriteter, som Buryats, har lidd uforholdsmessig flere tap. Så Russland vil erstatte sårede og døde minoriteter med flere vernepliktige minoriteter.

1 Like

Russerne har flyttet Svartehavsflåten fra Krim fordi de ikke er trygge der. Men kanskje er de ikke trygge noen steder i Svartehavet ?

1 Like

På ingen måte!

Tyske soldater hadde en sterk motivasjon på tampen av krigen for bremse fremrykningen til Den Røde Arme og sikre sivilbefolkningens flukt. Russerne begikk grove krigsforbrytelser, folkemord og voldtekter mot den tyske sivilbefolkning når de rykket inn i tidligere Preussen. På samme måte som i krigen mot Ukraina,

2 Likes

Jeg siktet ikke til Tyske soldater som på slutten av krigen kjempet med ryggen mot veggen i Tyskland. Min henvisning var fra østfronten i Russland da det var rimelig klart at det var en tapt kamp.
Jeg tror nok f.eks. at moralen hos de Russiske styrker hadde økt dersom Ukraina rykket videre inn i selve Russland og de Russiske styrker plutselig måtte forsvare sitt eget land.

4 Likes

Noe som er helt usannsynlig.

1 Like

Jeg er ganske uenig. Tyske styrker hadde god lokal ledelse og de kjempet for å holde tilbake Russiske horder så lenge det lot seg gjøre.

Dette er Sovjet all over , tilfeldig mobilisering, ingentrening og lite utstyr.

5 Likes

Diskutert tidligere, vi ser på det som en selvfølge. Nå er et også bekreftet.

14 Likes