Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Biffen blir mørest hvis du langtidssteker den.

2 Likes
  • Germany transferred cluster ammunitions for MLRS Mars-2 (analog of M270), and cluster ammunitions with anti-tank mines AT-2, built with Geneva Convention in mind (they are self-destructing). The latter can be used for blocking enemy vehicles from passing.
1 Like

Lurer på hva det har å si for moralen til de troppene som allerede er der. De får forsterkninger som er relativt udugelige. Mange kommer sikkert til å dø unødvendig og de som ikke dør vil nok vurdere hva de kan gjøre for å overleve. Å sloss virker jo som en dårlig greie…

7 Likes

Noen som vet om dette stemmer?

1 Like

image

4 Likes
1 Like

En ting er hvertfall sikkert; skulle verden falle inn i en dyp resesjon vil Russland være ferdig, finito. Før krigen tjente landet penger på oljen med pris over 30-40 dollar fatet. Med null mulighet til å hente inn vestlig ekspertise samt mangel på viktige deler kan man fort anta at kostnadene har økt for å hente opp oljen. I tillegg vil landet sannsynligvis ha få muligheter til å låne penger. Vil nok også merkes godt på økonomien dersom 1 mill menn av arbeidsdyktig alder skal sendes til Ukraina.

Kan fort bli den globale inflasjonen som tupper Putin av tronen og Russland ut av Ukraina.

14 Likes

Ser Norge har levert NASAM nå! Er disse i hovedsakelig for å skyte ned fly eller er det også for å skyte ned fiendtlige raketter (for eks atombombe)?

Neida, de kan inngå tettere samarbeid med N.Korea :rofl:

3 Likes

Putin er snart ferdig,det begynner og bli så stor motstand at det er bare snakk om tid.

9 Likes

NASAMS is owned by eleven countries as of 2020 and has been integrated into the U.S. National Capital Region’s air defense system since 2005. In addition to the U.S., Norway, Finland, Spain, The Netherlands, Oman, Lithuania, Indonesia, Australia, Qatar and one undisclosed country have chosen to depend on NASAMS for homeland defense and the defense of critical assets. NASAMS can engage target at a maximum altitude of 15 kilometers (50,000 feet) and a maximum range of 33 kilometers. NASAMS II, an upgraded version of the NASAMS, uses new radars and 12 missile launchers for quicker identification and destruction of the targets. The upgraded system has been in service since 2007. A complete NASAMS 2 battery consists of 12 missile launchers (LCHR) (each one carrying six AIM-120 AMRAAM missiles), eight radars (AN/MPQ-64 Sentinel F1 Improved Sentinel X band 3D radar), one fire control centre (CTOC), one electro-optical camera vehicle (MSP500) and one Tactical Control Cell (TCC) vehicle.

5 Likes

General Ben Hodges hadde nok rett - Complete destruction of all russian forces in Ukraine and the Black Sea.

7 Likes

Jeg tipper planen også inkluderer å senke russiske atomubåter usa vet hvor er.

10 Likes

Hvor stor oversikt tror vi Usa har over ubåtene til Russland…30-40%?

1 Like

Så, dette er forholdende til soldatene FØR de kommer til fronten. Skal bli interessant å se hvordan den gjengen der presterer i strid gjennom vinteren

4 Likes
5 Likes

Ukraina hevder at de mobiliserte blir sendt direkte til fronten uten noe som helst trening. Forståelig, hvis din største bekymring er at de snur seg rundt å skyter de som har mobilisert dem.

6 Likes

90-99% i atlanteren tipper jeg.

3 Likes

@Christian Jeg er litt usikker hvordan denne lendleasen faktisk funker. Jeg har lest at den ikke har startet enda. Men så har jeg også lest at alt usa sender nå er endel av lendlease.

Gjørmesesongen er igang. For ukrainere som lever i dette til vanlig og vet hvordan man skal komme seg igjennom er det en kjempefordel. For russere som ikke vet hva de skal gjøre betyr det fort lite panserkolonner utenom hovedvei.

5 Likes