Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Her er de på frontlinjen

De skulle visst også ha sørget for egen mat, drikke, kommunikasjonsutstyr og en ledelse. For innen av de tingene er der.

Ikke så lett å bare overgi seg heller.

Edit Ukrainere i tråden sier dette er russere, at ingen i Ukraina snakker russisk på den måten.

Edit 2 også er grunnen til at jeg sier at det ikke er lett å overgi seg at de er dumpet mitt mellom andre soldater de ikke kjenner. En 120mm morter har rekkevidde på 7km, så hvor folka du skal overgi seg til er vet du bare ikke.

3 Likes

“Enemy at the Gates”

6 Likes

For øvrig - jude law er helt fantastisk i ‘Enemy at the gates’

3 Likes

Hvis Ben Hodges og Mark Hertling er representativ for US væpnede styrker så vitner det om et ekstremt høyt intellektuelt nivå på lederskapet der.

Begge to er veldig veltalende, har et høyt kunnskapsnivå og en imponerende innsikt og evne til formidle sin kunnskap.

Antar at det stikk motsatte i tilfellet for RU vænede styrker.

Edit, anbefaler å følge Mark Herling på Twitter

9 Likes

Får vite mer om et par dager da. Det var visst bra nyheter.

3 Likes

Michael Flynn?

1 Like

Måtte bare sjekke tampong mot skuddskader trikset. Vel, det funker ikke.

Ref The Myth of the ‘Tactical Tampon’ for Gun-Shot Wounds - PracMed NZ

4 Likes

Her må da da være en god del som tenker at de er med på skjult kamera.

Da ser det ut til at det er permanent slutt på russisk gass til Tyskland. Etter sigende er også begge rørledningen til NS1 i samme situasjon.

3 Likes

Dette måtte bare skje… :man_facepalming:

Folk undervurderer hva som trengs for å plugge et skuddhull. Mange som trener på griser får sjokk når 3-4-5 enkeltmannspakken går inn i hullet.

5 Likes

Må forresten si at min egen trening under førstegangstjenesten i Norge var en vits. Var i luftforsvaret som kontorrotte :sweat_smile:

På fast stasjon trente jeg en time i uken, gikk opp tre kg med muskler. Det var omtrent det jeg fikk ut av det.

Synes godt de kunne hatt et bedre treningsopplegg og bedre førstehjelpskurs. Begge deler hadde jo vært nyttig senere i livet.

4 Likes

Havnet i heimevernet etter førstegangstjenesten i Nordnorge. Er så gammel at vi lærte å lage alle slags ekle IED´s, i tillegg til napalm og barrikader. Det ble etter hvert svært ukorrekt, siden man skulle fokusere på kamp mot terror.

7 Likes

Vinkles tilbake til den store røde fiende nå. Men lite napalm og IEDs

1 Like

Kommer du over manualen “Heimevernet i kamp med panser”, vil du lære mye. Den er nesten som en tegneserie. Dekker både våpenproduksjon og taktikk for bruk. Mulig at jeg har en kpoi liggende, men tror ikke at jeg ville turt å legge noe slikt ut på nettet.

Edit: Finnes kanskje i mer moderne revisjon.

1 Like

Fascisme er brun!

1 Like

Finnes endel bra instruksjonsbøker fra den tiden. Men havner sikkert på PST sin liste om man googler dem.

1 Like

Jeg tror ikke det. Disse har nok resignert og prøver å finne ut hvordan de skal overleve.

According to combined daily lists by Oryx, from Sept. 1 to 23, Ukrainians captured over 100 tanks, close to 200 infantry fighting vehicles and armored personnel carriers, over 20 command & control vehicles, and dozens of artillery pieces. Close to 100 trucks and jeeps were also taken, along with some more specialized vehicles.

Oryx’s lists include the combined totals for the whole country. But Jakub Janovsky, a military analyst and member of the Oryx team, who compiles these lists, said that 75-80% of these were captured in Kharkiv.

… det er drøyt hvor mye de tok i kharkiv offensiven. Som det står i artikkelen, det var nok til at det vil gjøre en merkbar forbedring av utrustningen til Ukraina. Tanksen de tok var de beste Russland hadde. Ikke t62 som de har satt inn på andre frontavsnitt.

Det er endel info som ikke kan dermed pga opsec. Er Ukraina i ferd med å gjøre et nytt gjennombrudd?

2 Likes

Som jeg sa igår. Må fort vente til helgen før vi vet noe :slight_smile:

2 Likes