Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Mer info om den nye pakken det var rykter om.

3 Likes

Virker solid. Good stuff.

1 Like

Interessant nok ser det likevel ut til å være utbredt blant soldater. Se bare på kommentarene under din ref.

Was in the army, was told by combat medics (who have said to have used them) that tampons can and do work at patching gunshot wounds. A “myth” it is not.
" I too remember being told on my initial army basic training that tampons were appropriate for haemorrhage control (…) "

Numerous soldiers have told us that yes, tampons are indeed carried in med kits and are used on bullet wounds in the field. Medics with years of combat experience say they consider tampons excellent for penetration trauma because not only do they absorb a lot of blood, they are sterile, packaged with easy-to-use applicators, and leave a “tail” protruding from the wound that aids doctors in easily removing them.

As to how old this practice is, one of our correspondents says he saw tampons used in this fashion during the Vietnam War.

1 Like

Njaaaa, han har jo således rett på noen punkter. “Ekstreme nasjonalister” var med på å avskaffe Janukovich i 2014. Blant de gruppene var det Right Sector, Euromaidan Self Defence Forces og Svoboda. Etter at han ble avskaffet klarte ikke begge parter å forhandle og derfra startet den langvarige konflikten som i dette året resulterte til enda en russisk invasjon/okkupasjon.

I ettertiden av 2014 så brøt jo begge parter Minsk-avtalen, Russland utøvet ingen forsøk på å fjerne sine styrker fra landet, de ukrainske presidentene var alt for passive de også, m.m.

Så kan man også diskutere hvorfor Janukovich ikke godtok ultimatumet fra opposisjon om å gjennomføre haste-valg fortløpende (den 25. mai). Han signerte en avtale som aksepterte haste-valg, men der skrev han ting litt diffust og indikerte at valget skal skje innen desember 2014. Muligens pga. press/lobbying fra Moskva?.

Også er det mange andre ting man må forholde seg til når man snakker om et tema som dette.

1 Like

Som jeg ser det, så gjør Russland hva de kan for å iscenesette konflikter med naboland som de “må” gripe inn i. Det er ikke tilfeldig og både Ukraina og Georgia ble angrepet. Begge landene har henvendt seg mot Vesten. Det kan jo ikke putin ha noe av. I Hviterussland, så var det i 2020 opprør pga valgfusk. Putin sendte våpen som ble brukt av hviterussisk politi som ryddet demonstrantene av banen. Han kunne ikke tillatte Hviterussland å bli demokratisk. Han ønsket kun at en russisk vennlig diktator skulle sitte ved makten.

Ref Lukashenko’s Brutal Crackdown in Belarus Has Lethal Help From Moscow

7 Likes
3 Likes

Kommer nå krav fra den store hærføreren Vladimir Putin at de døde også må delta i det vellykkete felttoget i Ukraina.
Ingen unnskyldninger vil blir godtatt, de som ikke møter opp vil bli hentet med makt…

Det er et velkjent fenomen, at om man sitter for lenge i bunkeren, begynner man å flytte rundt på fiktive divisjoner.

Det får meg til å tenke på Churchill, som under den verste perioden gikk på t-banen for å høre hva folk snakket om. Mens politikerne i parlamentet begynte å snakke om å forhandle med Hitler, var folk på t-banen sinte og ville sloss for landet.

Jeg tror det har gått en Churchill på t-banen i Kyiv også.

16 Likes

Det er en offensiv som skjer nå - muligens rundt Lyman. Noe driver tallene opp det er sikkert.

9 Likes

Det er helt enorme russiske tapstall, 550! Selv med 1:1,5 sårede:døde vil det si at russerne mistet 1325 mann. Eller rundt to BTG-er.

Strammer seg til.

Hva skjer, har russisk miniubåter med overlegg laget lekkasjer for å trouble til farvannet for skip i Østersjøen osv. ??

Jeg tenker det kan være en test på om det går an å utføre rørsabotasjer ubemerket, responstid, reperasjonstid osv. Russerne saboterer røret og så ser de hva som skjer. Det er mulig det er forberedelser til å ta ut noen rør lenger vest i vinter. Kjøp ved.

Jeg mener vi må våkne opp og se ting i sammenheng:

  • droner i nordsjøen
  • lyttekabel til “havforskningsinstituttet” som faller ut
  • fiberkabel til Svalbard (må anta at denne også er med lyttekabel) som blir sabotert
  • rørledninger i østersjøen som saboteres - man ser om man kan utføre dette ubemerket og vurderer i forhold til effekt/responstid men særlig om det går an å gjøre det ubemerket som sagt.

Det kan veldig godt bli en opprivende vinter.

14 Likes

Fiberen til svaldbard er ikke lyttekabel. Men den kan oppdage ubåter. Var et helt sinsykt kult prosjekt rundt det. Skal se om jeg finner infoen litt senere idag.

2 Likes

Men fiskebåter med Russisk flagg, det skal vi ha. Må gni meg i øynene hver gang jeg ser uttalelser fra fiskeriministeren for tiden…

15 Likes

“Fiskebåter”, “Forskningsfartøyer”, “Diplomater” - vi vinner VM i naivitet.

15 Likes

Burde være en smal sak å sjekke opp hva som beveger seg rundt i Nordsjøen. Nesten alle faste installasjoner har fastmontert radar på seg. Nå vet jeg ikke oppløsningen og hvor smått det klarer å plukke opp. Men brukes for å ha kontroll på skipstrafikk med tanke på sikkerhetssoner rundt plattformer, skip på potensiell kollisjonskurs osv.

1 Like
1 Like

Politiet tror det er en menneskelig årsak bak bruddet på sjøkabel på Svalbard – NRK Troms og Finnmark

Angående de russiske rørledningene - hvis responsen nå er å ta av trykket “for å stoppe metanutslipp” slik at sjøvann slippes inn i stor stil - og at man ikke går for å reparere de så planlegger ikke Russland med å levere gass til Europa mer - det er helt sikkert.

3 Likes