Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Hvis det er russisk er det sannsynligvis løgn, igjen:

Meh, disse burde vært i Ukraina for 6 måneder siden. :confused:

2 Likes

Nå er de ihvertfall ihende.

1 Like

Nei, dessverre, rettelsen jeg postet henviser til den uttalelsen du linket til.

Ukraina er tydelegvis russernes ekvivalent av “Vallhall”.

Anton Gerashchenko on Twitter: “Russian Patriarch Kirill said on Sunday that if a mobilized person dies in combat, “his sacrifice would wash away his sins”. https://t.co/8SPj5Rmpd6” / Twitter

Synderne blir altså washed away i Ukraina

1 Like

Sverige: To gasslekkasjar frå røyrleidning til Europa – mistenker sabotasje

Dette blir bare verre og verre … mot helga og Putins taler

2 Likes

Er vel bare et tidsspørsmål før det bobler litt opp fra en av disse også:

5 Likes

Kan ikke tenke meg at det er noen andre enn russerne som har gjort dette, men hvorfor? De styrer jo selv gassen gjennom denne linjen.

1 Like

De øver før de tar ut de norske gassledningene som @Teiner lanserte som teori. Må si at det er en av få ting som gir mening.

3 Likes

Russland sender ett signal om at de kan ødelegge gassrørene som forsyner Europa, men jeg tviler på at de egentlig kommer til å angripe gassrør fra Norge til Europa for dette vil være et angrep på NATO som vil besvares militært. Men hvis situasjonen eskalerer til en militær konfrontasjon mellom NATO og Russland etter feks bruk av en atombombe så blir nok disse rørene angrepet.

2 Likes

Teori nr 2 jeg har er at dette skal stoppe indre disputt i Kreml om de burde gjøre noe for å få eksportinntektene på gass tilbake igjen. Svaret er NJET.

2 Likes

Det vil vel alltids bare være indisier og ikke beviser på at Russland står bak. Og det vil neppe være nok til å utløse artikkel 5.

I situasjonen vi er oppe i nå, er det nødvendigvis ikke Russland som vil være vår mest opplagte fiende, men vår naivitet.

2 Likes

Så du tenker at NATO sin plan hvis Russland begynner å kutte norske gassledninger er å ikke gjøre noe hvis Russland ikke legger igjen visittkort? :stuck_out_tongue:

10 Likes

Poenget mitt var at dette er en type angrep Russland kan bedrive brinkmanship, løgn og fornekting på - i motsetning til f.eks angrep på militære baser i Polen.

1 Like

Det kan de helt klart, men det betyr ikke at NATO ikke utløser artikkel 5. Faktisk forventer jeg at alt Russland sier er løgner inntil det motsatte er bevist.

Kanskje planen til Russland er å fucke til ting for Europa, utløse artikkel 5, bli jaget ut av Ukraina og selge storyen hjemme at de ble angrepet av NATO og måtte trekke seg unna? Så slipper Putin problemet med nasjonalistene som ikke ville godtatt at de trakk seg ut av Ukraina?

For Putin, så ser det nok bedre ut hjemme hvis det er NATO som jager dem ut av Ukraina enn hvis det er Ukraina som gjør det.

6 Likes

Må vel minelegge gassledninger fremover :smiley: Enklere å dokumentere med flytende bevis

2 Likes

Dette har allerede øket gassprisene + laget en usikkerhet som vil plage markedet / økonomien gjennom vinteren.
Skulle dette gjenta ved andre rørledninger, og det bevises at det er bevisst sabotasje vil det kunne øke sannsynligheten for en større krig. Dette da sabotasjen vil kunne anses som et angrep på vesten = NATO.

Det spørs om ikke alle disse russiske fiskebåtene som har fri adgang til norske havner også bør utestenges. Av flere grunner. Fiskeflåten til Russland bidrar med veldig mye sensitiv informasjon
Og trafikken over Storskog bør naturlig nok komme under lupen
Agenter og sabotører utgjør trolig en del av disse som rømmer Russland

11 Likes