Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg mener det var en tabbe å slippe Tyrkia inn i NATO

13 Likes

Tja, de fungerer vel litt som en gatekeeper inn til Svartehavet, men har vel generelt uttrykt en mer Russland-vennlig holdning enn de andre NATO-landene.

2 Likes

Om de tyrkiske dronene da, eller?

Nei, om Sverige og Finlands mulige NATO-medlemskap.

Visste ikke at alle måtte godkjenne. Da blir det vel nei fra Erdogan da og ikke noe medlemskap på Sverige og Finland

Jeg skjønte det, men fant det likevel noe merkelig at det ikke har blitt reagert på dronene som kommer fra Tyrkia, og som gjør stor skade på Putins materiell.

"Pesu sier at finnene de siste månedene har «testet vannet i en rekke Nato-land». Han forventer ikke at finsk medlemskap vil møte motstand.

– De har blitt tatt imot med åpne armer, ikke minst i de store landene, som USA og Storbritannia. Finske ledere har også vært i kontakt med land som Tyrkia og Ungarn, og signalet de har fått, er grønt lys, sier han."

1 Like

Du tror noen har tenkt å bruke opp politisk kapital på å være vrange? :see_no_evil:

2 Likes

Tyrkia er vel ett av få NATO-land som har skutt ned russiske fly i nyere tid :stuck_out_tongue:

2 Likes
3 Likes

Infacto er det vel USA,UK,Tyskaland og Frankerike som styrer mye av NATO, tror ikke disse landene har noe problem og tie Erdogan til og godta Sverige og Finland.
Tyrika er på konkursens rand og har bare med og innfinne seg.

1 Like

Tjah, eller så kanskje Tyrkia nå revurderer strategien med å ha SAM systemer levert av noen som ikke nødvendigvis kan levere rakettene uten vestlige chipper? :see_no_evil:

Det er nok en grunn til at luftstyrkene til Russland bruker lite smarte raketter for å ta ut ukrainsk luftforsvar. De har ikke nok, og kan ikke produsere så de har nok pga mangel på chipper og andre komponenter?

Ja, som utløste en diplomatisk krise med påfølgende russiske sanksjoner. Nedskytingen ble forøvrig tatt av piloten(e) i flyet og ikke av den tyrkiske regjeringen/forsvarsdepartementet. Utover det fulgte piloten(e) riktig prosedyre/regelverk vedr. krenking av tyrkisk luftrom.

Tror du det samme hadde skjedd i Norge? Det tror ikke jeg :stuck_out_tongue:

Ikke jeg heller.

Poenget mitt er at Tyrkia ikke nødvendigvis gjør alt de kan får å stryke Putin etter hårene :stuck_out_tongue:

Helt enig!
Etter nedskyting av det russiske flyet beskylde Erdogan Putin for gi våpen til kurdiske opprørere (sikkert etter mye fram og tilbake). Vil anta at dette avtok fremfor at Putin sa пошел на хуй.

Ellers bruker det å løse seg med Euro/Dollars ovenfor Erdogan (ref. flyktningkrisen for noen år tilbake).

De er kjøpt og betalt lenge før krigen i Ukraina startet. De er ikke en gave fra Tyrkia.

Mistenker at teppehandleren i Tyrkia gjerne vil ha et EU-medlemskap opp på bordet igjen for å si ja til ukrainsk medlemskap i NATO.

1 Like
3 Likes

Jeg har da heller ikke skrevet at det var en gave. Hvor lenge siden det er siden siste overlevering skjedde skal være usagt, men…

“In early March, Ukrainian officials announced that they were receiving another shipment from Baykar…”