Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Forstå er ikke ett ord i det russiske språket. Fyi.

3 Likes

Det der er noe av det råeste. Anbefaler historien som ligger ute fra han ingeniøren som regisserte angrepet på twitter

Link?

Som alt annet, ta det med en klype salt

4 Likes

Det er ikke overdrevet.

8 Likes

Litt av en fremstilling. Føyer seg inn i rekken. Nato er jo ingen trussel så lenge ikke Russland angriper først.
Så hvilken Nato trussel snakker de om ? Det er Russland som driver og angriper og ingen andre. Galskap.

5 Likes

skremmende likheter vi ser idag…

1 Like
3 Likes
3 Likes

Enda en norsk ekspert som tror på ukrainsk seier. Jeg er kanskje desillusjonert, men denne krigen har bare tapere. Ukraina kan drive russerne ut av landet, men uten noen avtale og sikkerhetsgaranti kan russerne fortsette angripe Ukraina så lenge de vil, blokkere havner osv.

En annen ting er hvordan disse fagpersonene blander analyse og ønsketenkning. Ukrainske motoffensiver blåses opp (her kharkiv), og russiske fremganger bagatelliseres. Kharkiv er ikke i donbass og er antakelig ikke høyest prioritert

1 Like

Det er nesten utrolig at Russland ikke får brukt flystyrken som til noe som helst nyttig. Det ukrainske artilleriet kunne her blitt bombet sønder og sammen. I stedet står det heldigvis tannløst og bomber et par tusen ukrainske tropper i azovstal

2 Likes

Ja jeg er enig…samtidig leser jeg nesten utelukkende pro ukrainske Twitter sider. Man blir jo lei seg om man skal lese om ukrainske tap. Man får jo følelsen av at de knuser russerene. At det eneste de har å komme med er missiler langt unna. Virker jo som soldatene og kjøretøyene er komplett ubrukelige.

2 Likes

I min verden: ukrainsk seier = varig fred i et ukrainsk kontrollert donbass. Så får vi heller glemme krim for nå. Jeg har det akkurat som deg, jeg holder meg til mitt pro-ukrainske ekkokammer for å gjøre hverdagen utholdelig .

6 Likes

Det er vel sånn 200-300 sortiers over donbas hver dag da…

Så de bruker flyene litt ;)=

Jada,ta resten av den russiske flåten også. Ukraina har også utradert nesten en hel bataljon ,så dette går mot seier vil jeg tro.

3 Likes
  • Russian forces made marginal gains to the north of Severodonetsk and have likely captured Rubizhne and Voevodivka.
  • Russian forces fired intensively on Ukrainian positions in northern Kharkiv to stop the ongoing Ukrainian counteroffensive around Kharkiv City. The artillery focus on Ukrainian positions has likely diverted the Russian artillery that remains in range of Kharkiv to the more urgent task of stopping the Ukrainian advance.
  • Ukrainian counteroffensives around Kharkiv City are pushing back Russian positions northeast of the city toward the international border and will likely continue to force the Russians to reinforce those positions at the cost of reinforcing Russian offensive operations elsewhere.

ref: https://www.criticalthreats.org/analysis/russian-offensive-campaign-assessment-may-12

Heh, jeg prøver å holde meg til kilder som viser så lite lidelse som mulig. criticalthreats er ikke akkurat upartiske, men de driver ikke direkte propaganda. Bruker også rusi.org. Også bruker jeg https://cornucopia.se/ som vel er mest propaganda.

Bruker også kart herfra: https://twitter.com/Nrg8000/status/1524770984334884864 de tror jeg er rimelig objektive.

2 Likes

Tyrkia kan si NEI til Sverige og Finland

Erdogan: Ser ikke positivt på Nato-avgjørelsene til Finland og Sverige

Tyrkias president Recep Erdogan sier at han ikke ser positivt på Nato-avgjørelsene til Finland og Sverige, ifølge Reuters.

Tyrkia er medlem av Nato.

– Vi følger med på utviklingen angående Sverige og Finland, men vi ser ikke positivt på det, sier Erdogan under en direktesending etter fredagsbønnen.

For at et land skal kunne bli fullverdig medlem i Nato, må samtlige av Nato-medlemmene godkjenne søknaden.

Tipper dette handler mest om Sverige. Det er en god del PKK-sympatisører der, og det er som en rød klut for Erdogan.

1 Like

Ser ikke bort ifra at Putin har snakket litt hardt til Erdogan.

1 Like