Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Vi må ikke glemme at ukrainerne snakket veldig mye om Kherson, for å få russerne til å flytte styrker fra Kharkiv. Det kan tenkes at han er ute i samme ærend.

4 Likes

Helt tydelig at UKR går for å knekke moralen totalt på de mobiliserte.
Men det er dette som også knekker moralen i Russland.

6 Likes

LONDON, Sept 28 (Reuters)

Naftogaz initiated a new arbitration proceeding against Gazprom (GAZP.MM) earlier this month, saying the Russian company has not paid transit fees for sending its gas to Europe via pipelines that cross Ukraine.

Gazprom this week rejected all the claims, adding that Russia may introduce sanctions against Naftogaz in the case that it further pursues the matter. Such sanctions would prohibit Gazprom from paying Ukraine transit fees, which analysts say could end Russian gas flows to Europe via the country.

Gas flows via the only operational Ukraine transit route through Sudzha are currently around 42 million cubic metres a day. Kyiv had already in May suspended the Sokhranivka route which delivered almost a third of the fuel piped from Russia to Europe through Ukraine, declaring force majeure.

Leaks detected on the Nord Stream 1 pipeline this week make a resumption of flows on that route unlikely after they were cut to a fraction of capacity and finally suspended last month with Moscow citing the need for maintenance.

:face_with_monocle:

1 Like

Det er jeg forsåvidt enig i. Hvis Ukraina skulle gjort noe som virkelig fucket det til for Russland, hvis det lyktes var å kutte av forsyningene til Kherson ved Krim. Melitopol kan omgåes. Hele dette området forsynes via jernbane fra Krim. Det hadde kanskje gått for Russland å få forsyninger fra Berdiansk, men jernbaneknutepunktene er mye nærmere fronten (40-50 km), så relativt enkelt for Ukraina å holde inoperative i 1-2 uker med Himars.

Det gule er de kritiske jernbanene Russland bruker til forsyninger. De kan ikke erstatte jernbanen med lastebiler, det har de bare ikke logistikk til.

1 Like

Og hvis noen lurte, gassledningene gjennom Ukraina er fortsatt operative. Ukraina har ikke sabotert dem (det ville gå utover deres allierte). Russland har ikke sabotert dem.

… hvis Russland fortsatt er i krig når vi kommer til nyttår, så tror jeg de kommer til å kutte gassen gjennom disse, men jeg vet ikke.

2 Likes

Tar dette med en klype salt.

Men tror det er svært sansynlig i lyman området den store offansiven skjer.

2 Likes

Se artikkelen i innlegget mitt over.
Ukrainske Naftogaz gikk tidligere denne måneden til sak mot Gazprom for å ikke betale transit avgifter. Gazprom benekter og det kan fort ende med at de stenger gassen gjennom Ukraina. Nå har de heller ikke NS 1 som alternativ.

Ble upopulært i Russland å betale Ukraina? :smiley:

Dette har jo vært nevnt før, men jeg har egentlig ikke tenkt på hvordan dette kan påvirke dynamikken på slagmarken. Vanligvis, så blir begge sider litt svakere etter treffninger, men Ukraina ble faktisk vesentlig styrket etter Kharkiv offensiven. Bare der tok de 100ish tanks, masse ammo osv.

Samtidig, ble Russland vesentlig svekket. De hadde ikke masse tungt utstyr liggende klart til bruk. Nå manglet plutselig et helt frontavsnitt tyngre utrusting.

Det jeg sier er jo at hvis man ser på det sånn, så skal det ikke mange slike vellykkede offensiver til før Ukraina har et massivt overtak på slagmarken. At Russland nå får fram masse soldater hjelper lite hvis de ikke har utstyr. Ukraina har jo hatt 3-4x så mange folk som Russland, men mangelen på utstyr har jo gjort at de ikke har kunnet utnytte det overtaket i antall soldater.

4 Likes

Her sier vel Biden rett ut at USA vil ta ut Nord stream om Russland går inn i Ukraina.

Nordstream 1 er helt tatt ut. Nord stream 2 er tatt ut 50%. Mener du at USA, når de først bestemte seg for å ta ut Nord Stream 2 bommet og tok ut Nord Stream 1 i stedet? Og ikke klarte å ta ut Nord Stream 2? :crazy_face:

Det Biden referer til her er jo at de la nok politisk press på Tyskland til at Nord Stream 2 BLE gravlagt. Hva Biden truet Tyskland med her vet jeg ikke, men noe var det.

Tyskland kansellerte godkjenningsprosessen av Nord Stream 2 to dager før Russland innvaderte Ukraina.

9 Likes

Mye fokus på hvilket signal Russland ønska å sende til Vesten ved å sprenge rørledningene, men ikke glem hvordan dette kan brukes som en falsk flagg-operasjonen og spinnes innenrikspolitisk: Se, Vesten tok ut rørledningene våre, nå må vi mobilisere, jmf. artikkelen i en russisk avis det skylden legges på Norge/Storbrittania som noen lenka til over.

5 Likes

Ødelagt for alltid om saltvann slipper inn spekuleres det i. Jeg vil kalle det spekulasjoner. Når jeg tenker meg om på nytt ville jeg nok ha flushet røret med ferskvann nå istedenfor luft om det lar seg gjøre. Mye mindre energikrevende. Noen burde ha slik teknologi tilgjengelig.

1 Like

Skal de invadere oss og nå som påslag? :laughing:

Russisk kilde, men UKR jobber seg nedover mot Lyman.

1 Like

Mer info om fremrykning.

Når vi snakker om gladnyheter.

Jeg tipper denne pakken er endel av de 12milliardene som ble godkjent på mandag.

6 Likes

Jeg mener ingenting, men synes heller ikke det er utenkelig. Biden sier mer enn du hevder, og det kan vel tenkes at USA gjør som de vil som de har gjort før. Jeg synes ikke at Russland skal ha sprengt sin egen kabel virker logisk. Men så er vel ikke logisk det mest opplagte adjektivet til å beskrive regimet i øst.

1 Like

Nei der kan vi være enige.

Joda, men da hadde de vel sprengte begge Nord Stream 2 linjene? :stuck_out_tongue:
Og ikke sprengt Nord Stream 1? :stuck_out_tongue: