Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Han dro jo nylig på spa-ferie i en uke. Hadde er håp om at massøren kværten da :wink:

Sikker like mye verdt som de militære garantiene Russland ga Ukraina i sin tid, lett og skrive avtaler i fredstid med kaffe og kake.

Kina bør være veldig aktive diplomatisk om de vil unngå en katastrofe som rammer dem også, har ingen tro på at Puting & Co back ut, da blir de stående igjen som bløffmakere og tapere i Ukraina… ydmyket foran hele verden

1 Like

Noen snakker om at vi er naive i forhold til evt. trusler fra Russland knyttet til norske rørledninger og norske installasjoner i Nordsjøen.

Summen av lengden av norske gassrør til ulike land i Europa tilsvarer avstanden fra Norge til Thailand. Med slike avstander i bakhodet så forstår de fleste at man aldri kan beskytte seg 100% mot et angrep.

Den beste, og eneste beskyttelsen man i realiteten kan ha, er som nå, å ha på plass samfunnsmessige strukturer (rekvirering) som muliggjør akutt igangsettelse av nødvendige tiltak.

2 Likes

Samme fyr som mente Hitler lagde atombomber i Amazonas?

Narrativet med at dette er Nato sin feil tynnes stadig mer og mer ut av Putin.

5 Likes

Den Norske regjeringen har gitt / og gir Russerene fri tilgang til Norskekysten ved at de bruker kamuflerte fiskebåter og forskningsskip militært utstyrt med overvåkningsutstyr, miner, droner etc…
Disse båtene har fri tilgang til tross for advarsler fra det Norske forsvaret. De kan allerede ha minelagt strategiske områder og ladninger på olje/gassledninger for mange måneder siden og kan utløse disse når det skulle passe dem.
Hvis ikke dette er naivt så vet ikke jeg… Fullstendig tafatt regjering som “følger nøye med”…

13 Likes

Men det er ikke uproblematisk å ”fjernstyre” en sprengladning langt fra land på dypt hav, ikke?

1 Like

Hva med å annektere Russland fra nord-øst med ingen flagg? Putins egen medisin.

1 Like

Tildels naivt, men samtidig relativt forståelig iom at man er avhengig av et nært samarbeid med Russland for å kunne verne nordområdene.

8 Likes

Etter 32 år offshore har vi/ jeg sett utrolig mye rart på nattestid tett inntil, rett utenfor og innenfor sikkerhetssonen. (500 meter) Det har med andre ord i alle år vært fritt frem.

10 Likes

Dette er nok en enkel oppgave dessverre… (Har selv bakgrunn som dykker, både sivilt og fra forsvaret )

5 Likes

Det stenges av.

7 Likes

Må si jeg frykter en strategisk i den nærmeste uken. Mannen er gal å presset nok til å gjøre det!! Enorme konsekvenser ja, men at han kan trekke først det frykter jeg.

1 Like

Blir fort litt off-topic dette, men med hva slags teknologi gjør man det?

3 Likes

Frykten min for det er svært liten. Det kommer småstikk hele tiden på at noen internt i Russland utfordrer Putin.

Azovstal frigivelsen var kanskje det største bevist. jeg tror Putin må ta skylden for alt og kastes.
Finnes en megagruppering rundt han som ikke vil miste sugerøret sitt i den Russiske kassa.

5 Likes

La oss fo to kjappe omringinger av store russiske styrker og materiell i Lymansk og Kherson

1 Like

Ja jeg håper du har rett. Blir litt kritisk første uken 14 dager etter bekreftelsen på annekteringen.

2 Likes

Blir ingen rask omringning i Kherson. Helt tydelig at russerene der kjemper så lenge de klarer og det er kostbart å ta dem ut.

Da e det bombing over tid som gjelder. Rykker UKR frem til Dnipro i kherson kan de true krim. Det vil ikke Putin.

2 Likes

Moskva holder igjen på annekteringen har de selv sagt. Så kan du stille spørsmål om hvorfor. min tanke - Putin utfordres.

1 Like