Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Litt på siden.

Svenske Saab jobber med en rakett som snart går i produksjon som passer rett inn i Himars og M270 og som har veldig spreke speks.

4 Likes

Trenger ikke å være særlig nær. Det blir litt dom å lytte på radio. Hvaler kommuniserer over store avstander med begrenset energi i signalet.

2 Likes

Ser du har samme bakgrunn som meg. Jeg har 40 år på plattform.

Tror du en intelligent pig, som brukes til inspeksjon av rørledninger, også kan detektere eventuelle sprengladninger på utsiden av røret? Tenkte om slike ladninger gir en form for magnetfelt?

1 Like

Teorien om utplasserte ladninger er litt søkt. Sjansen for å bli oppdaget er stor da det drives jevnlig inspeksjon av rør og knutepunkter.

I teorien skulle det være mulig hvis «piggen» har et device som kunne oppdage elementer på utsiden som var aktiverte om du vil, men har aldri hørt om slikt. Det er stort sett for trykktesting og cleaning av line, men en kul tanke.

1 Like

Avstandene er store. Det er riktignok over 20 år siden jeg jobbet med subsea installasjon, men jeg tror ikke prosessen med å gå gjennom survey videoer av rørledninger er automatisert. Det gikk fryktelig mange timer på å se over en ny rørledning. Tviler på at det gjentas. Videre kan strømmen pakke sedimenter (eller dumpet død fisk) inntil en rørledning. Dette kan trolig utnyttes til å skjule fremmedlegemer.

Hadde jeg skulle installert noe slikt på en rørledning, ville jeg vært mer bekymret for at en tråler skullet rive den med seg.

2 Likes

Det er i alle fall mye avansert måleutstyr på denne type pig. Da bør det også være mulig med en modifikasjon som gir mulighet for å avdekke sprengladninger på utsiden(?)
Dette er kanskje den eneste reelle mulighet for å sjekke disse enorme lengde av rørledninger?

1 Like

Russerene har spesialisert seg på sabotasje på undervannsinstallasjoner…
Husker i fjor da overvåkningskabelen som kunne samle inn informasjon om ubåt aktivitet forsvant…
Equinor brukte et halvt år på å kartlegge og fant at kabelen på 4.3 kilometer og 9.5 tonn var forsvunnet

3 Likes

Ja at et eller annet er aktivert på utsiden.

Men kan vi ta sjansen på å utelukke en slik mulighet? Jeg synes ikke det. Jeg leste et sted at vi med åpne øyne har latt Russland kartlegge alle våre gassledninger, og det har de neppe gjort for moro skyld.

3 Likes

Man kan enten bruke mye tid å bekymre seg, eller tenke at angrep på Norsk gassinfrastruktur er / evt er likestilt med artikkel 5 angrep.

Da er det full Nato krig.

5 Likes

Ny dag med høye tall

3 Likes

Er i det minste verdt en sjekk tenker jeg. Kanskje den også gikk av, men ikke var plassert riktig for å slå hull på kabelen. Kan finne spor eller liknende. :slight_smile:

1 Like

“Hög belastning på grund av många inkommande förfrågningar just nu”:

I går ble det spekulert i at en av North Stream 2 sine rørledninger var inntakt.
Er nå alle 4 ødelagt?

2 Likes

De hadde vel sagt i fra hvis trykket hadde falt i alle?

I så fall et et skikkelig selvmål mtp timing, for “lekkasjen” oppstod bare timer etter at Baltic Pipeline ble åpnet, gassrørledningen som frakter norsk gass til Polen.

10 Likes

Veldig godt poeng.

Eller bare ha en laaang tidsforsinkelse på detonasjon. Til og med en fritidsbåt kan man sende dykker fra.

1 Like