Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Kan Putin aldri bli straffet for handlingene sine? Kan man krige, gjøre land sitt eget osv helt ustraffet?

Ser ut som det blir noe av ja.

Med Russlands annektering av Luhansk & Co og de subtile truslene om å forsvare seg med atomvåpen, så er det vanskelig å se noen vei ut av denne krigen enn enda større krig. Det virker som Putin er gal nok til det.

Til og med Putin er fullstendig klar over at dersom han bruker atomvåpen er hans dager talte. Absolutt og fullstendig talte. Spørsmålet er vel om han ønsker å se verden brenne før han dør.

1 Like

Han ønsker nok ikke å bli husket som han som tapte krigen mot Ukraina. Det er viktigere for han enn andre russeres skjebne. Andre enn han selv teller ingenting. Psykopat.

8 Likes

Et nederlag i Ukraina vil være noe langt mer enn bare et militært nederlag.

  • Titusener av drepte og enda flere sårede som skal vende hjem
  • Et konvensjonelt forsvar med brukket rygg
  • En skakkjørt økonomi
  • Krigsforbrytersaker vil renne inn til Haag
  • Et enormt tap innflytelse, først og fremst i Russlands nærområde. Man ser allerede nå at flere tidligere sovjetrepublikker trekker seg unna.
  • Et gedigent prestisjenederlag for stormakten Russland

Lista kan gjøres mye lenger, så det er et åpent spørsmål om et erkjent nederlag i Ukraina er noen opsjon for Putin som hovedansvarlig for fadesen. Det er dette som gjør situasjonen så fastlåst og farlig.

12 Likes

Putin går videre langs alle mulige akser… forslaget under viser at Norge får kjørt seg/ trekkes inn

Aleksej Tsjekunkov, leder for Russlands utviklingsdepartement i Fjernøsten og Arktis, sier til avisen Rossiyskaya Gazeta at landet vil bruke 1,5 milliarder rubler på Svalbard. Det tilsvarer rundt 300 millioner norske kroner.

Tsjekunkov sier at turister ser på de to landsbyene som tidsmaskiner, ifølge Svalbardposten.

Det tror jeg du har helt rett, og spørsmålet er om vi allerede er på et punkt hvor en større krig er uungåelig. For hva skjer om Ukraina fortsetter sin fremrykning i de “nye” russiske statene?

1 Like

Hva tenker du på med «større krig»? Er det atomkrig?
Jeg kan ikke se at Russland har kapasitet til en større konvensjonell krig. De måtte jo nedskalere ambisjonene i Ukraina flere ganger for ikke å kollapse helt.

3 Likes

Ja, det er vanskelig å se at Putin har en annen vei ut av dette dersom Ukraina fortsatt presser på.

Vet man med sikkerhet at Ukraina ikke kan svare med atomvåpen? De har ressurser til å lage atomvåpen, og raketter til å sende de inn i Russland…

Kan det RU velge andre typer våpen en atomvåpen?
Kjemiske?

Men er det noen blant den jevne russer som i det hele tatt ønsker en atomkrig? Det har jeg vanskelig for å se for meg.

Kan vi gi oss med atomkrig nå?

Putin kan ikke velge atomkrig, det er derfor han velger det MYE MYE MYE farligere kortet for sin egen del. Full mobilisering.

Ryktene om at han ønsker å igjen true kyiv ser ut til å stemme.

5 Likes

Dette kan løses på en veldig enkel måte.

NFZ i det området av Ukraina som grenser mot Hviterussland.

Forøvrig på høy tid at EU og NATO blir hardere i klypen. Denne krigen er på overtid grunner alt for slapp støtte fra vesten.

13 Likes
1 Like

For så vidt logisk av Putin å prøve med en eskalering ved å “aktivere” Belarus, men da vil det bli en aktivitet på sabotasjefronten som jeg ikke tror de er i stand til å forestille seg. Russisk personell og utstyr vil også være mye mer utsatt der enn det de er innenfor egne grenser.

2 Likes

Tror du fortsatt at en delvis mobilisering i Norge er en dårlig ide?

Norge er ikke forberedt på noe som helst, og skulle full krig bryte ut, så ville fullstendig kaos bryte ut, fordi ingen hadde kontroll over noe.

Og i tillegg er det heller ikke utenkelig at vi ville opplevd angrep fra sabotører og spesialstyrker inne i Norge.

2 Likes

Mobilisering i Norge har null hensikt.

7 Likes

Det er nå mange som ikke er enig med deg i det. Her er en av de naive du snakker om.

[Medlem i utanrikskomiteen på Stortinget, Christian Tybring-Gjedde (Frp), seier til NRK at «det er viktig at vi evnar å sjå heile biletet og at vi ikkje utøver utanrikspolitikk i basert på kjenslene i augneblinken».

– Eg meiner regjeringa ikkje treng å gjere ei ny vurdering. Det regjeringa har lagt fram av informasjon knytt til bakgrunnen for avgjerda, er reflektert og fornuftig, seier han.](Gasslekkasjen aukar presset for å stenge russiske fiskarar ute – NRK Vestland)