Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg tror ikke det blir noen diplomatisk løsning. Jeg tror Russland ender opp å bli kjeppjaget ut av Ukraina i løpet av 6-12 måneder. Putin sine våpenhviler og fredsavtaler er jo ikke verdt papiret de er skrevet på. Jeg tror heller ikke Putin mister makten.

Hvis det skal bli en diplomatisk fred, så er det fordi vesten slutter å gi Ukraina nok støtte. Noe som jeg mener vil ha som resultat at Russland starter på den igjen om 5-10 år.

6 Likes

Problemet jeg ser der er at de har egen grense å krysse for å hvile, reorganisere og fylle på med våpen. Så de kan i teorien poke Ukraina i evigheten derfra om de skulle bli kjeppjaget ut i første omgang. Ser scenarioet ditt over som en løsning som dessverre ikke er varig.

Blir det et problem, vil trolig Ukraina få mer langtrekkende våpen. De har også egen teknologi på området, men lav produksjonskapasitet.

Det kan helt fint ble en varig løsning.

Får Ukraina jaget Russland ut av eget territorium, så er det EU-medlemskap og NATO-medlemskap neste, pluss en heftig gjenoppbygging av forsvaret. Da blir det ikke flere forsøk fra Russland

7 Likes

Tyskland innfører pristak på gass – E24

Ser den er postet før, men kom til å tenke på denne da jeg leste innlegget :

1 Like

Hvor langt Putin- regimet nå er kommet i mobiliseringen av de 300 000 som skal sendes til fronten i Ukraina, er trolig vanskelig å finne ur av.

Men samme antallet nærmer seg raskt når det gjelde unge menn som allerede har flykta fra Russland. Siste anslaget jeg hørte var 280 000. Sikkert noe usikkerhet knytta til dette tallet. Det som imidlertid er sikkert, er at disse i all hovedsak er menn med gjennomgående god økonomi og utdanning fra de største byene…

2 Likes

Mulig det, ellers har jo mange av de mest ettertraktede hodene allerede reist ut på grunn av sanksjonene…

1 Like

…og når befolkningspyramiden i utgangspunktet ser sånn her ut, så er det en demografisk katastrofe.

6 Likes

Tyskland vil innføre pristak på gass, men det er til forbruker.

Fortsatt jobber vel EU med et mulig pristak på importert gass.
Det vil i så fall få følger for Norge og vår gasseksport.

Ulempen med et pristak er at det kan gi mindre gassimport til EU dersom LNG-lastene går dit de får bedre betalt.

1 Like

Skal hviterussland endelig trekkes inn i krigen? Det er isåfall mer bekymringsverdig, men det betyr jo også at Russland ikke har atomkortet.

Ser at teksten er litt surrete. Men Hviterussland skal da mobilisere 120.000 mann + brødfø 100.000 russiske soldater.

1 Like

Den generasjonen som sendes til Ukraina, er oppgitt av Russland til å være 18 til 35 år. Det er en liten generasjon, som er født i kaoset etter Sovjetunionen gikk i oppløsning. Nå reduseres i praksis den generasjonen som disse skulle skape.

Tenker ikke bare på de som dør i krigen, men på at det langt større antallet med fysiske og psykiske skader vil ha problemer med å forsørge en familie. Trolig også krevende å forsørge seg selv.

2 Likes

Står det ikke at 120k russiske soldater skal sendes via Hviterussland og forsyne 100k soldater?

Lukashenko kan ikke mobilisere 100k soldater og sende dem til Ukraina, da ender det opp med opprør.

120.000 hviterussere er basically alt han har, da er alle reserver og alt mobilisert.

Jeg tror dette kun er propaganda for å få UKR til å rekke folk fra fronten mot Hviterussland sin grense.

Et effektivt svar fra NATO på en slik eskalering, ville være å gi Ukraina mer moderne fly. Det ville gjort forsyningssituasjonen umulig for en angripende hær med gamle våpen.

4 Likes

Det skulle de ha fått for lenge side,er på tide og ta av silkehanskene nå som russland annekterer store deler av Ukraina. Vesten må nå forstå at det er bare to utfall av denne krigen,det er enten full krig med Nato,eller at putin og co blir styrtet ,og at de trekker seg ut av Ukraina.

4 Likes

Men har vi noen tro på at han styrtes? Nå forberedes det fest i Moskva ifm. “innlemmelsen” av de okuperte Ukraina-fylkene i Russland. Det er vanskelig å se for seg at Putin ikke vil bruke festen for alt det den er verdt og bygge oppunder narrativet om at Vesten angriper Russland, og at de har rett til å forsvare seg med alle midler.

Livet som rik oligark kan bli bra etter Putin. Jeg ville nok heller levd i Monaco med milliarder på bok enn i Moskva under konstant frykt. De burde jo kunne snakke sammen og finne en løsning,- oligarkene.

2 Likes

Tviler sterkt på at putin hadde levd særlig lenge i Monaco. Tror det sikreste landet han kan dra til nå er Nord Korea.

1 Like

Nei, løsningen jeg tenkte på var ikke like lykkelig for Putin sin del.

3 Likes