Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Fillern, da blir det så få likes :smiley:

1 Like

Da ser det ut som all info rundt annektering var feil.

1 Like

Var ikke dette det vi forventet? Votering forrige helg og så annektering 30.sep?

Talsperson Dmitrij Peskov sier ifølge AFP at seremonien der avtaler om innlemming skal undertegnes vil finne sted fredag klokken 14 norsk tid, og at president Putin vil være tilstede for å holde en tale.

Da er det bare å sende avgårde det Ukraina har for å prøve å treffe ham!

7 Likes

Kilden:

“The signing of agreements on the adoption of new territories in the Russian Federation will take place on September 30 at 3:00 p.m”

https://tass.ru/politika/15906833

Videre oversettelse:

“Tomorrow, in the Grand Kremlin Palace, in the Georgievsky Hall, at 3:00 p.m., the signing ceremony of the agreements on the accession of new territories to the Russian Federation will take place,” Peskov said. “There will be a comprehensive speech by President Putin at this event. This is not the President’s message to the Federal Assembly, it is very important not to be confused,” he emphasized. “This is the second format, the president’s message will take place later, we will inform about it in due time,” Peskov noted.

He clarified that at the ceremony in the Kremlin, four new territories will be accepted into Russia. “All four, all territories that held referendums and turned to the Russian side with a corresponding request,” explained the press secretary.

He added that Putin will meet with the heads of the Donetsk People’s Republic (DPR), Luhansk People’s Republic (LPR), Zaporozhye and Kherson regions in the Kremlin, on the sidelines of the ceremony. “Of course, these meetings will take place on the sidelines of this ceremony,” Peskov said.

Det var flere ting jeg reagerte på også, men den er delt av Mathilde Kimer, som i utgangspunkt er pålitelig.
Men mulig jeg gikk i propagandafellen…
Uansett er jeg litt bekymret for latterliggjøring av mobiliseringen. På den ene siden virker det hele kaotisk, de mangler åpenbart materiell, logistikk, juniorledere mv og jeg er usikker på om den russiske økonomien ikke kollapser i løpet av vinteren. På den andre siden regner jeg med at selv om de sender av gårde utrente nå, så blir neste bølge bedre forberedt. Hæren de i utgangspunktet invaderte med var heller ikke spesielt godt trent, men russene har likevel klart å ta en stor bit av Ukraina med 150.000 menn. Nå kommer enda flere.

Man kan si hva man vil om mobiliseringen, Men det virker som en liten katastrofe og kvaliteten blir nok ikke særlig bra.

2 Likes

(Ukrainske Pravda) Ukraina samler nå inn informasjon ved hjelp av Synthetic Aperture Radar (SAR)-teknologi fra ICEYE-satellitter

Fordelene med ICEYE-satellitter:

Ukraina fikk muligheten til å kombinere optiske satellittdata fra partnere og SAR-data. Dette øker fundamentalt deres evne til å oppdage og påføre de russiske okkupantene skade. Satellitter med SAR-teknologi er spesielt aktuelle om høsten og vinteren, når været er dårlig, overskyet eller snø. De er like effektive dag og natt.

Det ukrainske militæret bestemmer hvor og når de skal motta nødvendige data. For tiden utføres systematisk overvåking av hovedområdene for fiendtlighetene i Sør- og Øst-Ukraina.

Informasjon flyter fra analytikere til kampenheter veldig raskt. Det vil bli vanskeligere for de russiske okkupantene å skjule sine intensjoner, noe som vil komplisere logistikken deres ytterligere.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/09/29/7369594/

2 Likes

Imens ved Lyman: Den eneste veien ut 0-0528 kan lett tas ved presist artilleri. Det er stengt!

1 Like

Hva blir vestens respons på annekteringen ?
Blir Russland oppført som terrorist-stat ?
Alle land som handler med dem boikottet ?

Den første bølgen kan nok godt ha gjort mer skade enn nytte for Russland.

Den neste bølgen kan kanskje gjøre noe nytte for seg, men det avhenger 100% av at de har tyngre våpen til disse. Først og fremst artilleri, men også tanks og APC-er. Med tanke på at de har skrapt bunnen på bøtta ved å sette inn T-62 (designet i 1961) som ikke er fornyet i særlig grad, så setter jeg store spørsmålstegn ved hvor mye de har å sette inn.

Sist, men ikke minst. Hvis Russland skal ha flere soldater ute i felt, så må de få orden på forsyningene. Pga Himars, så trenger de mer lastebiler enn før, noe det ikke ser ut til at de har. Dvs det de har satt inn nå er eldgammelt.

Min konklusjon er at dette forlenger krigen noe (3-6mnd), men at kvaliteten og mengden utstyr russerne hadde allerede var for lite og at ukrainsk kvalitet har gjort dem overlegne.

Det er også mulig at krigen blir ferdig fortere hvis tapene Russland tar blir enda mer ekstreme enn det vi har sett hittil. Nå ligger tallet jevnt på 4-500, som tilsier 1250 drepte og skadede pr dag. Hvis det stiger til 2-3x dette fordi Ukraina klarer å få ballen til å rulle flere steder, så kan det plutselig bli nok for Russland.

4 Likes

Tipper det foreligger en skjult avtale på at Russerne låner fra Belarus militært utstyr…

Bruker Russland ett eller flere taktiske atomvåpen på slagmarken i Ukraina i løpet av helgen?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Tjah, iflg wikipedia, så har Russland lånt dem 100 T-72. Kanskje Russland vil ha dem tilbake?

862 (all variants)[6] Mainly T-72B version. Four mechanized brigades. One Hundred acquired from Russian forces at the beginning of the invasion of Ukraine.[7] At least 24 upgraded to the B3 UBKh level.[8][9][10][11][12]

Dette er nok tanks til ca 40-60 dagers krigføring. Det går myyye tanks.

Den avtalen er ikke så skjult, det er bare et problem. Hviterussland er gått tom for det de ønsker å låne ut til Russland. Det er en grunn til at Russland handler bomber og granater av nord Korea, lagrene i Hviterussland er tømt.

1 Like

Enn om Peskov med dette prøver å sende en invitasjon …

Vi er helt på linje her, men jeg tror nesten ledelse kan være enda viktigere. Som en allegori ser jeg for meg en byggeplass med mangel på personell, da hjelper det ikke å sende inn en flokk motvillige og umotiverte ufaglærte - med mindre man har meget god ledelse.

2 Likes

Begge deler må på plass ja. Både ledelse og logistikk. Best case scenario for Ukraina er egentlig at de ser at Russland bygger opp til et stort angrep som er dårlig ledet og forsynt, også møter de det og kutter det i fillebiter. I mars, så hadde ikke Ukraina kapasitet til å følge opp seirene i særlig grad. Det har de nå.

1 Like

Best case håper jeg Kina/USA bryter inn og diplomatisk stopper angrep og annektering. Hvordan det skulle skje er det bare å drømme om. :stuck_out_tongue: Pragmatisk er nok ditt case best case ja, så trist som det er at så mange må dø før Putin eventuelt gir seg. Om han noen gang gjør det da…