Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Akkurat denne er nok dessverre feil. Grunnet svært lave kull fra 90-tallet (og utover), som blir forsterket av at millioner av kvinner i sin mest fertile alder har flyktet til utlandet. Hvor en god del blir værende, som vil bety gjenforening og ytterligere frafall av menn i dette aldersspennet.

1 Like

Europa kommer til å oversvømme ukraina med penger etter krigen, fordi de har alt vi trenger.

Det kommer til å bli veldig mange som flytter tilbake.

5 Likes

Som jeg skrev til noen andre, i en annen tråd (som vi begge frekventerer): Man skal være forsiktig med å projisere fortiden inn i fremtiden. I utgangspunktet deler jeg dine bekymringer for det demografiske aspektet, noe @Aaleby kom meg i forkjøpet med å poengtere :upside_down_face:

Meeeeeen: Folk kan skaffes på så mange måter. F:eks import. Eller med økonomiske incentiver. Eventuelt så ordner Adams Smiths usynlige hånd opp i saken (selv om den ofte virker langsomt).

Før man vet ordet av det er Krim nye Costa del Sol og nordmenn snakker sitter på strandbar og babler om hvor utrolig billig alt er (Va ææære em kallær pengene siine hær nedeh? Rivjææærn?) .

Og ukrainerne vil kjø seg i hodet og lure på om det var dette de kjempet for.

Fremtiden er uskrevet.

Heldigvis.

10 Likes

Så absolutt!

Hva utfallet av denne krigen blir vet ingen og det er vanskelig å predikere.

Men jeg (med flere) ser på den demografiske utviklingen i Ukraina (som har pågått i flere tiår og akselerert i takt med krigen) med bekymring. Også er jo det interessant å se at om man uttaler seg om negative aspekter ved Ukraina og forholdene der så er man 2-3 innlegg unna å bli kalt putinist.

Om denne krigen ender med full kollaps av Ukraina, Russland, EU eller en verdenskrig vites ikke. Selv vet jeg ikke om jeg håper Russland kollapser, det kan fort føre til en enda farligere situasjon.

1 Like

Akkuratt nå er sansynligheten størst for at Russland blir stykket opp og delt. ( kina er allerede igang med å øke sin innflytelse).

Ukraina kan alltids reddes av EU når Russland har tapt fordi ukraina har alt EU trenger.

4 Likes

Du glemmer å nevne at Russland sin demografi også er helt krise med tanke på fremtiden. Tipper man kan stole enda mindre på statistikken derfra nå, men postet denne for flere år siden i denne tråden: Russland/Ukraina debatt 4 - #5653 av polygon

Selv om de er langt flere i utgangspunktet, dør jo potensielle fedre i Russland i et mye større tempo enn Ukrainere. Og en drøss med unge russere har også flyktet siden 2022. Jeg tror mao Russland har et minst like stort problem med demografien som Ukraina.

7 Likes

Wow!

Her er det tydeligvis bare å kick back, take a wank og la tiden jobbe for en lys fremtid. Dette kan tydeligvis bare gå bra i følge deg.

Du får det nesten til å høres ut som denne krigen er et gode for alle (bortsett fra de som må dø for denne flotte visjonen da).

Største problemet later til å være at man ikke har stor nok kjøl til all champagnen man måtte trenge.

Jeg har nok et mye mer dystert syn på krigen som utarmer EU og Europa for kapital og våpen, støtte som skaper splid internt i Europa, potensielle svake og farlige stater i øst etter krigen er over, mulig storkrig osv.

Men jeg får håpe på det beste og stole på denne sannsynlighetsberegningen din som sier at Russland blir stykket opp og delt (forhåpentligvis på en fredelig måte).

Vi har alle lest om både Russland og Ukrainas nærstående kollapser i 4,5 år nå. Men ikke en eneste har slått til så langt, så noe må være galt i analysegrunnlaget og sannsynlighetsberegningene.

Hvordan vet du at det ikke blir en babyboom i Ukraina etter krigen? :thinking:

1 Like

Babyboomen etter andre verdenskrig var i en annen tidsalder, med en betydelig større andel unge mennesker enn hva som er tilfellet i nåtidens Ukraina. Økt optimisme og hjemvendte soldater vil ikke være tilstrekkelig.

3 Likes

Hvorfor er det ingen babyboom i hele Vesten? Vi har jo aldri hatt det bedre i følge enkelte :man_shrugging: Er det bortfall av en større mening som religion? P-piller, abort og likestilling?

Mange har prøvd å besvare spørsmålet, men kanskje svaret er i en variant av denne teorien ?

Tror du ukrainere vil ønske å bli i Ukraina hvis Putin seirer?

Hvor mange har forlatt de okkuperte områdene ? Det ligger muligens svaret på spørsmålet ditt.

Noen vil kanskje hevde at de områdene var mer orientert mot Russland enn vestlige deler av Ukraina, men det kan gi en pekepinn.

According to Ukrainian intelligence estimates, the total population in the Donbas dropped from roughly 7.37 million (2001 census) down to about 3.75 million amid widespread devastation, active frontlines, and mass flight to Western Ukraine or Russia. [1, 2]

2 Likes

Hvis man vil bidra ørlite i kampen for et svakere Russland

8 Likes

Hva er det du egentlig ønsker å få frem med dine innlegg, bortsett fra å vise til at mye er forferdelig for Ukraina?
Hva er din løsning? At Ukraina gir opp og blir en del av Russland?

5 Likes

Forholdet er vel paradoksalt nok motsatt:

Det er når man er fattig / det ikke finnes noe sikkerhetsnett / prevensjon er lite tilgjenglig at mennesker tenderer i retning av å få bøttevis med barn.

Det er ingen babyboom i vesten fordi folk flest tenker det er bedre med 1-2 barn enn 7.

Så da må vi hente folk andre steder fra, hvis målet er befolkningsvekst.

Eventuelt gjøre det mer attraktivt å få barn nr. 3. Og 4. Dyrt med 4- og 5-roms leiligheter og hus. I Norge. Antar det er betydelig billigere i Ukraina.

Edit: Føler det er passe off topic, men lar stå (foreløpig)

5 Likes
3 Likes
4 Likes

Syrskyis høyre hånd byttet ut:

med:

2 Likes

Denne videoen fra Konstantin (Inside Russia) satte ord på noe som jeg observerte i byråkraitet i øst tidlig på 2000-tallet, men som jeg ikke helt forstod. Jeg så hvordan lokale besøkende på en norsk ambassade ble behandlet som totalt verdiløse av det lokalt ansatte personellet. I dag fikk jeg konteksten jeg manglet.

Hele det sovjetiske (og russisk-imperiske) samfunnet tok utgangspunkt i at du som person ikke hadde noen egenverdi. Dermed manglet også folk selvrespekt. Det gjør at folk finner seg i alt, og kan behandle andre uten respekt eller verdighet.

Konstantin påpeker også at det krever betydelige statlige ressurser å kontrollere folk med frykt. Det krever langt mindre ressurser å kontrollere en befolkning uten sevrespekt.

En befolkning er aldri helt ensartet, men om flertallet kan passiviseres, begrenses ressursene som kreves for å undertykke resten med frykt. I denne sammenhengen er det naturlig å tenke at den største trusselen mot Putin er et kupp, og ikke et opprør.

En lokal splittelse på etnisk grunnlag er også mulig, der befolkningen føler sterk nok tilhørighet. Tilhørighet er et nøkkelord. Når du ikke føler at du er verdt noe i deg selv, er det desto viktigere å tilhøre en stat eller en gruppe som er verdifull, mektig eller fryktet.

16 Likes