Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Dersom du har dette inntrykket av situasjonen, hva tenker du da at vi i Europa/Norge bør gjøre? Skal vi gi opp eller bør vi øke støtten til Ukraina? Jeg skjønner ikke helt hva du vil med slike kommentarer.

3 Likes

Jeg kan ikke se at det var det jeg antydet, at vi skal gi opp. Og er ikke dette et fritt diskusjonsforum hvor man kan lufte refleksjoner uten at man blir møtt med kommentarer om ens hensikter?

Helt legitimt å ha en analyse som antyder at Ukraina kan komme til å tape krigen, selv om det ikke er min oppfatning. Er bare nysgjerrig på hva du tenker omkring støtte til Ukraina?

1 Like

Jeg tenker nok ganske likt som de fleste andre på forumet her, at vi må bidra med det som er mulig fordi dette ikke bare er Ukrainas krig, men også det vestlige demokratiets kamp. Vi står imidlertid overfor en fiende, som når vi trodde at den hadde blitt betydelig svekket, sender svermer av missiler mot flere ukrainske byer, og som slikt sett signaliserer at de har mer våpenressurser enn det man kanskje skulle. Jeg tror Putin har bestemt seg for at denne krigen skal han vinne uansett hva det måtte koste. Og så lenge Kina og India fyller på i krigskassen hans med bl.a. oljekjøp, skal det mye til før kostnaden blir for tung å bære. Og skulle den russiske økonomien bryte helt sammen, vet vi jo hvem som får skylden? Vesten. Det narrativet har han og hans medløpere bygget opp helt siden krigen startet.

3 Likes

Godt å høre den delen av innlegget ditt.

Når det gjelder putin sin kampvilje tror jeg også at den er stor. Hvor stor den er i resten av samfunnet er vel litt mer usikkert.

At ruzzland fremdeles har militære kapaisteter, er det vel ikke noe tvil om. Men om man leser om krigen daglig så rapporteres det f eks at fleste partene av missiler brukt i nye angrep er produsert i de siste 1 - 3 månedene. Dette tolkes av klokere hoder enn mitt som om de har lite lagre igjen og skyter avgårde det som kommer rett fra fabrikken.

3 Likes

Men da kommer det tilsynelatende nok fra fabrikkene til at de kan sende større missil-svermer som gjør merkbar skade.

Ja, det er godt å høre! Vi er hvert fall enige om at Ukraina må støttes for å vinne denne krigen! Jeg tolker uansett at Ukraina gradvis har kommet på offensiven. Ukraina er mye mer transparent enn Russland så tolkning av begge parter er ikke like enkelt.

3 Likes

At befolkingen stuper er en del av helheten hvis landet skal overleve som en selvstendig nasjon.

Jo lengre krigen varer desto færre ønsker å bli værende i landet, som igjen bare bidrar til en negativ utvikling. Et så stor landområde som Ukraina besitter må også befolkes. Nå flykter unge folk, unge folk stopper å få barn og unge mennesker drepes.

Jeg frykter at vi ser begynnelsen på slutten for Ukraina.

Ukraina er 7-8 ganger tettere befolket enn Russland. Ukraina som er ganske flatt skulle man tro hadde gode forutsetninger for enkel bygging av infrastruktur.

4 Likes

Mitt spørsmål blir i så fall, hvordan skal vi forholde oss til Russland om så skjer. Skal vi normalisere forholdet til dem, eller skal vi for alltid la dem vite at de er en pøbelnasjon?

Det første er jo «Captain Obvious» argumentasjon.

Dette med befolkning er jo litt rart, i Norge er det 14-15 mann per kvadratkilometer i Ukraina var det i 2022 68 mann per kvadratkilometer. Så trekk fra så mange du synes er plausibelt og sammenlign med Norge🤷‍♂️

1 Like

Dette med synkende befolkning siste 30 år gjelder jo mange land i Øst-Europa da, som muligens er litt mer glad i utvandring enn innvandring.
image

Du har jo heiet på Russland og Putin hele krigen, så ville jo overraske meg om du er bekymret for Ukriana.

Men er mye enklere om man snur på det. Ukraina tapte den dagen innvasjonen startet, alt annet er bonus.

De har gått fra ekstremt sansynlig at de taper til de er her fortsatt og Russland sliter mer og mer.

11 Likes

Tar av meg hatten og applauderer for lavmålet.

Så infantil argumentasjon finner man vel bare her og i barnehagen. Du bidrar til å få denne tråden til å fremstå som en supporterklubb for et fotballag mer enn en diskusjonstråd.

Sært å påstå at Norges forsvarsattache til Ukraina også heier på Russland.

De som har utalt seg om ukr krigen fra forsvaret og forsvarets skoler har i stor grad ment at Ukraina kommer til å tape fra dag 1, veldig lite nytt der.

5 Likes

Du bør kanskje legge til at utviklingen ikke er progressiv negativ hva angår antall mennesker som har flyktet fra Ukraina. Så godt som samtlige dro iløpet av krigens første to år. Hvor det i vesentlig grad var et spørsmål om liv eller død. Som gjør denne påstanden merkelig:

Du er et levende eksempel på at man kan vri statistikk til å skulle bety omtrent hva som helst. Eller, i ditt tilfelle; forsøke. Og husk følgende; vi snakker om en forventet negativ utvikling som vil foregå gradvis over nesten 25 år. Ikke et plutselig fall over natten slik man opplevde under krigens første måneder.

Din iver etter å tolke det som tolkes kan i en viss retning er en kime til fascinasjon.

8 Likes

Hva tror du da? At jo lengre krigen strekker ut så vil flere ønske å bli i Ukraina?

Faktum er at Ukraina har stått i, og står , en av verden største demografiske kriser. Å tro at dette ikke kan være med på påvirke krigens utfall, motstandsvilje etc mener jeg er naivt og kunnskapsløst.

Jeg tror ikke du klarer å overbevise noen om at dette er et gigaproblem.

De fleste her er såpass reflekterte at de skjønner dette vil være et issue, men et mindre issue enn om Russland vinner krigen.

Ukraina vil ved en seiere få en lignende effekt som Europa etter krigen. Gigantisk velstandsøkning stor immigrasjon og store kull av nye barn.

14 Likes

Krigen har vart i 4 1/2 år. Antall som flyktet i starten av krigen var helt enormt mye større enn antallet som har reist fra landet i de seneste årene. Ergo; den reelle utviklingen er stikk motsatt av din initielle påstand.

5 Likes

Her er det tydeligvis bare å legge champagne på kjøl, for dette blir bra!

Nå er dessverre ikke verden slik den var etter WW2. Det blir ingen babyboom her som kan kompensere for en allerede elendig demografi, dødsfall og invaliditet som følge av krigen og alle de som er har flyktet på krigen, korrupsjon og dårlig fremtidsutsikter.

Har ingen ambisjon om å overbevise noen, bare bringe inn nye perspektiver. De som ser på dette som en FC Ukraina tråd er det nok ikke mye håp for