Tror den statistikken blir litt off, at det ikke fødes barn som normalt under krigen er vel ganske naturlig. Uten å sjekke tallene for Norge, var det vel ganske lave tall fra 1940-45, og så mye høyere i årene etter freden kom.
Du må zoome ut.
Befolkingen i Ukraina har stupt siden 1993. Og krigen gjør bare vondt verre!
Påtvunget stress for Ukraina. Russland stiller svakere når det er selvforskyldt og kan backe ut når som helst. Ukrainerne kommer aldri til å gi seg, og det er i deres hjørne hvor nybrottsarbeid virkelig får en multiple verdi for innovasjoner, krigsmessig.
Det var en bedring i Ukraina fra 2000 til 2014, og da vet vi jo hva som skjedde? Ellers så er vel befolkningstallene i putinland reddet av innvandring fra de fattigste ex-sovjetstatene, visstnok ca 10 mill siden muren falt. Nok om dette fra meg.
Den demografiske utviklingen til ukraina er det minste problemet de har, og betyr nada om de taper krigen mot Russland :=)
Tror ikke det ville avstedkommet noen reaksjon selv om dette missilet hadde truffet eiendom / drept polakker. Det sitter som alltid meget langt inne for Vesten å involvere seg / ta aksjon, men det er nok først når dette skjer at krigen vil få en slutt.
Tror ikke polakker og baltere er like trege som Støre, Barth Eide & Co.
Også vil jeg legge til at det nok noen ganger kan være smart å ikke trykke på den rød knappen med en gang, hadde blitt mye krig da.
Enig i det å ta veloverveide beslutninger knyttet til angrep på egne landarealer. Når det er sagt så tror jeg mye må skje veldig mange ganger for å fremprovosere reaksjon fra EU / NATO.
Ad WB-Penza og spørsmålet om hvor store skadene blir:
Tror vi kan påregne at hele lageret brenner ned:
Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Ukrainerne snakker ifølge VG selv om en utmattelseskrig, og jeg tror Russland mentalt har overtaket, og at Putin går for å male den ukrainske motstanden i stykker. Det tror jeg de har ressurser til.
Tipper at den slags kan fremstå gjeldende helt til det plutselig brister. Russland kommer aldri til å kjempe til siste mann. Visually speaking. Ukraina derimot. Som betyr at krigslysten til Russland er troendes til å kunne kollapse dersom Ukraina lykkes med å påføre Putin et prestisjenederlag av stort nok format. Hvor Krim er det store håpet.
Ikke til siste man. Men man kommer at drive kriget helt til ryzzland ikke lenger er adminstrerbart på grund av eftersatt underhåll, korruption, kriminalitet, ubefintlig rettsikekrhet, intern paranoja og interne Maktstrider. Det største hotet mot ryzzland er ikke kriget eller Ukraina. Det er ryzzland.
Min frykt er at det kan gå lang tid før det plutselig brister, og innen den tid kan Ukraia ha tapt. For min antagelse er at Russland kan holde på å krige lenger enn det Ukraina kan.
Den antagelsen er nok basert kun på din magefølelse. Som er hele poenget; for Russland skal det mindre til før krigen ikke er verdt alle ofrene, kontra Ukraina. Som gjør det hele til et umulig regnestykke.
Men bryr Russland seg om alle ofrene? Det virker ikke slik.
Russere i storbyene vil bry seg dersom deres liv blir betydelig forringet. På landsbygdene er de enda mer vant til å lide og er i tillegg lettere ofre for propagandaen. Men i utgangspunktet er det en nasjon som har det å lide som en del av sitt DNA. Som hever terskelen.
Mine two cents, store deler av det russiske samfunnet er veldig fjernt for oss, med en gjennomgripende kynisme som trumfer det meste. Enker jubler på telegram etc. fordi ektemannen døde, nå kan de endelig cashe inn erstatning! Sønner i store søskenflokker blir presset til å “ta en for laget”, dvs. ofre seg i krigen for å sikre resten av familien økonomisk. De færreste er villige til å opponere mot Kreml, men de er heller ikke villige til å løfte en finger for Kreml. Marsjen til Prigosjin ble møtt med noen tafatte grøfter/fartsdumper i veien. De ønsker kun å bli fortalt hvilken hatt til skal ha på seg slik at de kommer best mulig ut økonomisk sett.
For at noe skal skje må oligarkene rotte seg sammen mot Putin. Eller regioner rike på naturresurser, f.eks. Sibir, forsøke å løsrive seg.