Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Det snakkes om at Wagner sender fangene de rekrutterte direkte mot veletablerte ukrainske stillinger i Donetsk.

1 Like

Det vil jo gi slike tapstall ja. Det er også derfor jeg har sagt at hvis Russland ikke har tungt utstyr til de som blir mobilisert nå, så er de nesten ubrukelige og at de bare utsetter krigen med noen måneder.

Btw, Ukraina mobiliserte jo og økte hæren sin fra 100k ish til 750k ish. Det var ikke dette som snudde krigen for dem i juni/juli, men Himars som gjorde at de kunne ødelegge russisk logistikk og på den måten stoppe den russiske bruken av artilleri.

Finner ikke igjen tweeten nå, men russerne trakk jo tilbake S-300 fra fronten pga Himars. Iflg en tween (som jeg ikke finner igjen akkurat nå), så ble de så plaget av ukrainske fly og droneangrep at de ble flyttet framover igjen. Så ble de tatt ut av HARM/Himars angrep. Kort sagt, så vil det si at Ukraina ser ut til å ha evnen til å skape seg en bitteliten air superiority sone helt på kanten av fronten, der Russland ikke klarer å få luftverndekning.

Tro du er inne på noe…Tipper russerne går inn fra Hviterussland slik at Ukrainerne må reorganisere og slåss på flere fronter

ja og nei.

Ukraina sitter i beskytta stillinger med kilometervis med minefelt forran seg.
Dette skal altså de utskremte rekruttene fra Russland igjennom.

Ikke minst, Ukraina har Javalins, Stingers og andre håndholdte systemer som krever svært lite trening og som HV eller Territorail Defence force som de kalles i UKR enkelt kan benytte.

3 Likes

Ukraina har flere 100k tropper som er lett bevæpnet som nok forsvarer resten av grensene. Kanskje 1/3 på fronten, 1/3 på grensene og 1/3 i logistikken/på perm. Når jeg sier lett bevæpnet, så vil det si at de nok har noe artilleri (ikke mye), men de har nok anti-tank utstyr så det holder.

EDIT: ninja-et :stuck_out_tongue:

Ingen ekspert, men tror “i” på russisk svært ofte blir til “y” på ukrainsk. Kiev - Kyiv osv.

23 februar kunne jeg navnet på 2 byer i Ukraina, tror jeg. Skal si det har endret seg.

2 Likes

Litt avhengig av hvordan Ukraina sin modell for totalforsvar fungerer, så tror jeg kanskje litt du ov ervurder hvor mange soldater som er i den helt spisse enden, og undervurderer hvor mange tropper som er i logistikk og annen støtte

1 Like

Har sett flere videoer av dette selv nå i morgentimene.

Det er regelrett MASSEVIS av soldater som løper inn i skogen uten våpen og annet utstyr.

4 Likes

Utfordringen er at vannet demper radiosignaler veldig effektivt, så med en radiosender har du bare noen få meters rekkevidde. For undervannskommunikasjon brukes derfor akustiske signaler, samme type teknologi som i ekkolodd. Disse har vesentlig bedre rekkevidde enn RF under vann, men fortsatt mye dårligere enn RF i luft. Akustiske signaler har også en del utfordringer vedr avbøyning/refleksjon i sjikter der temperatur og saltinnhold i vannet har brå endringer.

4 Likes

Er det lov å skyte disse? Jeg mener, de har jo sannsynligvis stått for masse overgrep, tortur og drap i området de nå er i.

edit:
image

Trenger ikke noe snikskytter scope for å treffe denne jævelen hvertfall

Om du har lov til å skyte soldater som har invadert landet ditt og som ikke har overgitt seg?

3 Likes

De som løper for livet uten våpen.

De har ikke overgitt seg og man må anta at hvis de kommer seg ut av lommen, så vil de ta opp våpen og sloss videre?

@pk2k da kan han møte Klitschko da, som sloss for Ukraina?

On 12 December, Klitschko defeated Kevin Johnson by unanimous decision, winning almost every round. Johnson, a skillful fighter, tried to negate Klitschko’s strength with angles and head movement. Though he proved hard to hit, he failed to launch any sustained attack of his own. After the Johnson bout, Klitschko’s camp began negotiations for a potential fight with former WBA champion [Nikolai Valuev](Nikolai Valuev - Wikipedia), but the match failed to materialize due to economic disagreements.[49][50][51][52][53]

5 Likes

Da skjønner jeg ikke hvorfor de velger å filme fremfor å bare mure på med skudd. Eller så gjør de trolig det så fort de er ferdig med å filme.

Ser ut som PR-stunt for meg, for å få opp moralen om mulig enda mer. Et stunt som ville ende med mageplask dersom han skulle stryke med, så får nok ikke som oppgave å være kanonføde.

1 Like

Jeg antar disse er utenfor rekkevidde til de våpnene de hadde. Med tanke på hvor eeeelllendig bildekvaliteten var så tipper jeg 500-1000m unna? Hvis du da bare har lette våpen, så er det sjanseløst.

Jepp, her må man ha Ag3 eller tilsvarende for å ha sjans.

Kan være filmet fra en fremskutt observasjonspost, som primært dirigerer artilleri. Mål prioriteres trolig etter verdi og tilgjengelighet på artilleri eller bombekastere som kan dekke området.

1 Like