Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Følger litt med på et interaktivt kart over oppdateringer fra Ukraina på : https://liveuamap.com/
Er litt usikker på hvor oppdatert denne er men ser riktig ut i forhold til andre kart som blir oppdatert på Twitter kontoene

For å kanskje å dempe kritikken av storting og regjering litt her: “Dette er det tredje møtet i denne komiteen denne uken”

Ja, det er også et poeng. Men det var ikke helt det jeg mente.
Det jeg tenker på er at “man kan ikke vite hva som er sant diskursen” ikke bare gjør at folk blir passiviserte. Den gjør også at den velutdannede, meningsbærende del av befolkningen slipper å ta et oppgjør med sine holdninger. F.eks. er det opplagt at mange norske analytikere/forskere/kommentatorer har tatt helt feil om russland, men i stedet for å innrømme det tyr de til fraser som: det er vanskelig å vite hva som er sant, det er propaganda fra begge sider (nei! Ukraina er avhengig av støtte og kan ikke drive med regelrett løgn) eller: Ukraina har også store problemer med korrupsjon (ja, og det vil russland hindre ved å invadere?). Jeg ser mange av den slags utsagn fra folk som ikke er passiviserte, men som deltar aktivt i debatten - og ønsker å fremstå som kloge og reflekterte.
I eksemplet med fetteren i tweeten tror jeg ikke det handler om at han ikke forstår hva som er sant, jeg tror heller dette er en utvei for å slippe å forholde seg til en ubehagelig dissonans.

6 Likes

Godt forklart, skjønner hva du mener nå, Er med på at det er en effekt, men er det også en intensjon fra Kremls side?
Altså det at vestlige akademikere skal redde skinnet når det tar feil. At fetteren i Russland får en unnskyldning for å ikke engasjere seg tror jeg er veldig sentralt og intendert.

Tiltak for å hindre sabotasje av gassledninger:

  • AIS overvåkning av mistenkelige skip i nærheten av traseen.
  • Patruljering langs ledningstrasé med undervannsdroner
  • Patruljering med kystvakt skip
  • meldeplikt for alle russiske skip innenfor gitte soner langs ledningen.

Litt for sent nå, kommer ingen flere sabotasjeangrep på lledningene med mindre det blir full krig er min påstand.

3 Likes

Ja, det tror jeg opplagt. Det er jo en vesentlig del av diskursen til Carlson, Chomsky, Habermas, realist-gjengen og andre vestlige intellektuelle. Disse folkene er svært viktige for Kreml.

5 Likes

Fra tweeten over til DarthPutin:

We don’t do propaganda so you believe something, we do it so you believe nothing. Then you’ll do nothing

Dette er jo greia. Det spiller ikke noen rolle at historiene til Russland endrer seg underveis. Jo flere versjoner av hva som har skjedd som er tilgjengelig, jo bedre. Den som sitter på sannheten har da flere ti-talls historier å tilbakevise, ikke en.

Det å innrømme feil når du ikke er helt sikker på at du har feil, men bare ganske sikker er svært, svært vanskelig. Da er det lettere å bare komme med svada om at det er vanskelig å vite hva som er rett.

Russland bruker utallige midler for å spre tvil og forskjellige meninger blant folk. De snakker om at handelskrig ikke betyr noe for dem. De sier at de skal nuke disse som driver handelskrig med dem. Slemme vesten sørger for sultkatastrofe fordi vi har sperret kornet inne i Ukraina. De skal nuke London bla bla blah. Alt for å fragmentere vesten i forskjellige retninger.

4 Likes

Limane? Hvor? Aner ikke? Mener de bare Lyman? Ukrainske stedsnavn, skrevet på russisk med kyrilliske bokstaver og så oversatt er fuckings umulig å finne ut av? Det hjelper heller ikke at Ukraina godt kan ha 3 steder innenfor 5-10 km av hverandre som heter det samme…

1 Like

Lyman…da kan Ru 3.000+ mann og tilhørende utstyr være tatt av Ukraina… alle monner drar

Legg merke til de flotte teltene de har. Hva er det de bruker til telt/tarp? Plast man bruker til å pakke paller i? Med tanke på at man må unngå å få campen sin spottet av droner, så er jo dette helt sjanseløst. Blir fint til vinteren hvis dette er nivået på utrustningen deres. Dette er altså så bra camp russerne klarer å sette opp mens de driver en defensiv kampanje hvor jeg antar de burde ha grei tid til å få seg et greit sted å bo.

3 Likes

Det viktigste er jo at det blir nok en gang et frontavsnitt hvor russerne mister relativt erfarne tropper. De har ikke noen reserve av erfarne tropper å erstatte disse med, så erstatningen blir de som blir mobilisert for en uke siden.

Jeg lurer på hva Russland har tenkt å bruke de 300k dårlig trente troppene de snart får. Det skulle ikke overraske meg hvis Russland har tenkt å angripe Ukraina fra “alle sider”. Så oppe rundt Sumy og fra Belarus og sørover mot Kyiv igjen.


Orlan-10 drone brukt for å sjekke ukrainske posisjoner før et evt angrep?

Problemet deres er nok at Ukraina selv om ikke har så mye tungt utstyr, så har de veldig mye folk med lettere utstyr. Disse vil klare å forsinke og slå tilbake mye slike angrep og sette dem fast og etterhvert gjøre manøvre slik som i Kharkiv hvor Russland mister masse utstyr.

… teorien er kun gyldig hvis Russland faktisk har klart å skrape sammen utstyr til en slik hær. Jeg er egentlig veldig skeptisk til det…

1 Like

Uten sammenlikning forøvrig, kjenner du til vestlige ledere som har blitt straffet for krigsforbrytelser i Irak/Syria/Libya/Afghanistan/Vietnam/Sør-Korea osv?

Hvor enkelt er det egentlig å stille ledere for retten etter slike grusomheter vi nå ser?

I Irak og Afganistan, så ble det stilt amerikanere (for amerikansk rett) for mord osv. Dvs at USA selv håndhevet lovene. Utenom det, så er det nok kun ved vilkårsløs kapitulasjon at det militære og ledere blir stilt for retten for krigsforbrytelser.

Mao, enten må Russland totalt endre styresett og ta et oppgjør innad, eller så må landet kapitulere for Ukraina. Jeg må si at jeg synes sannsynligheten er svært liten for noe av dette.

2 Likes

Enda en dag med 500 tap.

Lurer på hvor de taper alle disse folkene og om UKR sine tap fortsatt er 50ish.

3 Likes

Phillips P. OBrien: Professor of Strategic Studies, @univofstandrews, Author: How the War was Won, and Second Most Powerful Man in the World. Editor in Chief, War in History

En av de bedre kildene til å kommentere større strategiske utviklinger. Lukashenko er nok klar over dette og også klar over at hvis han går inn i krigen på russisk side, så er det ganske så sannsynlig at hans tid som statsleder er forbi.

Tenker at en smart måte å gradvis involvere seg i konflikten for EU og NATO er å innføre NFZ i disse områdene for å forhindre Russland i å åpne nye frontavsnitt.

1 Like

De har jo allerede satt dem inn i fronten. De har både daua, dessertert og blitt tatt til fange.

De 100.000 som skal sendes Hviterussland kommer til å bli tidenes kjøttkvern med store tap.

1 Like

Til forveksling lik påstandene om at det var juks i presidentvalget i USA i 2020.

6 Likes

Jeg synes det er rart hvis de klarer seg med så lave tapstall nå når de er på offensiven igjen. På den andre siden, hvis forsvaret er skikkelig crappy, såå…

Det kan bok bli en kjøttkvern for Ukraina også.

Håper NATO og EU nå ser sitt snitt og setter ned foten, trekker opp en NFS og sier ‘‘hit, men ikke lengre!’’

Denne krigen er på overtid, og kunne vært avgjort for lenge siden om vesten virkelig hadde bidratt

7 Likes