Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Inverse cramer strategien stemte bra for dronningen av Englands død… hva med denne gang?

Fantastisk mange historiske paraleller mellom Putin og Hitler. Spesielt skadelig er ordren om ikke å trekke seg “ett steg tilbake”, når de ikke har styrker og forsyninger til å holde en så lang front.
(De som liker historie, kan forøvrig lese om en annen annektering den 30. september. Det var riktig nok i 1938.)

3 Likes

Flere melder det samme nå!

1 Like

Hvis Russland nå trekker styrker ut/blir drevet vekk fra område etter område så øker vel risikoen for bruk av atomvåpen?

Slik de russiske soldatene er utstyrt, må eventuelle taktiske atomvåpen brukes så langt unna fronten, at det ikke kommer noe nedfall i russiskkontrollerte områder. Det kan bli veldig langt unna fronten.

Med tanke på at russerne ikke finner spor av de 1,5 millioner sett med vinteruniformer, tviler jeg på at de er i stand til å utruste troppene sine med ABC-utstyr. Det betyr at de må bruke atomvåpen langt vest i Ukraina, på dørstokken til NATO-land.

2 Likes

Hvis Kina og Russland samarbeider om å starte krig med strategiske atomvåpen, kan de da ta ut de andre stormaktene før noen rekker å svare med samme mynt? Helt hypotetisk regner jeg med, men bare lurer

Jeg tipper en eventuell atombombe blir en ren terroraksjon midt i Kyiv, eventuelt et eller annet oppfinnsomt sted der de rammer vesten mest mulig.

Hvorfor delvis mobilisere landet for krig om atombombe ligger nærme bordet? Tror ikke de er der pdd.

Gasskrigen blir strammere framover, det er hva jeg tror. Men å angripe/sabotere anleggene til NATO-land, har de virkelig troen på at det gjør vesten mindre fiendtlige?

3 Likes

Hva vinner de på det?
USA utsletter Russlands styrker i Ukraina, og trolig mye av flyvåpenet deres. Det er et større tap enn å måtte trekke seg ut av Ukraina.

1 Like

Nei, fordi mye av atomraketter vil skytes ut fra ubåter.

3 Likes

Tidligere skrev flere Russere at fienden ikke må få Kreminna, så interessant om det stemmer at Ukraina er på fremmarsj her.

2 Likes

Det virker ikke som disse løftet et øyelokk ved tanken på å sove ute i fem minus? Greia med at russere fra Sibir ikke skal klare å kle seg i kulden høres litt bullshit ut. De kan ikke stole på hæren for utrustning, men de fikser det.

2 Likes

De som mobiliseres, kan sikkert ha med seg vinterklær, men det store antallet russiske soldater ved fronten må få levert vinterklær. Det blir vanskelig dersom alt er stjålet og solgt, eller pengene ble stjålet før noe ble kjøpt inn.

2 Likes

Mye russiske kilder som omtrent et like optimistiske ved kherson som de var ved lyman for noen dager siden.

1 Like

Dette kartet viser russiske artilleri angrep det siste døgnet og viser i mine øyne at Russland er i en fullstendig krise!

Hvorfor sier jeg at det viser en russisk krise? Jo, fordi Russland sitt artilleri er så å si fraværende fra hele kharkiv fronten som jeg derfor antar kun et forsvar med lette enheter, eller enheter uten ammo, eller enheter uten drone støtte.

Tilsvarende er det på kherson fronten. Der antar jeg problemet er ammo. Der skal også Ukraina ha mer eller mindre luftherredømme, så droner for å spotte med er nok også vanskelig.

Kort sagt, uten artilleri, så kan ikke Russland forsvare stillingene sine og vil bli jaget og ta store tap inntil de kan forsvare dem med motartilleri. Forhåpentligvis aldri.

Edit kharkiv fronten burde snart hete luhansk fronten i det snart er hele kharkiv frigjort og fronten på vei inn i luhansk.

8 Likes
7 Likes

Det hadde vært riktig så kostelig om det kommer en video av 1,5m uniformer som spises av flammene en eller annen plass i RUS…

4 Likes

De uniformene kan russiske mobiliserte nå kjøpe på russiske finn.no. Der får de også kjøpt resten av utstyret sitt. Det er selvfølgelig tatt rett fra ee militære lagrene. Hvordan ellers tjene penger?

6 Likes

Freedom fighters i Ukraina er smartere, de trenger ikke betale, de får penger fra den norske statskassen.