Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Enig i at russere ikke virker særlig smarte.
De smarteste har forlatt Russland.

5 Likes

De uniformene er ikke produsert engang. De finnes kun på papiret. Korrupsjonen lenge leve i RU.

6 Likes

Fortsatt høye tap for Russerene.

kostbart å forsvare seg når fienden har nøyaktig artilleri, selv om du er nedgravd i godt sikret stilling hjelper det lite når fiendens 155mm kan lande på en 5øring.

2 Likes

Er de anekterte områdene hovedsakelig av symbolsk verdi, eller tilfører de noe økonomisk til Russland? Antar landforbindelse til Krim er den store gulroten her?

Grei redgjøring fra en general.

2 Likes

Er noen massive gassfelt sør for donbas. Er usikre på om RUS kontrollerer dem nå, men krigen hindrer Ukraina fra å utvikle dem.

1 Like

Tilgang på varme havner er noe de har higret etter helt tilbake til Peter den Store tid.

1 Like

Skal være en del gass der, i området rundt Donetsk/Kharkiv grensen så vidt jeg husker, muligens også kull og andre mineraler og veldig god mat-jord.
På kontinentalsokkelen til Krim, potensielt 1/3 til 1/2 av Russlands totale gass-reserver, sannsynligvis viktigere for Putler enn den militære og symbolske verdien av Krim.

3 Likes

Ukraina har ca 1/40- del til 1/50-del av Russlands gass-reserver.

1 Like

Det er vel fordi gassresevene i Svartehavet ikke er avgrenset enda, dvs man vet ikke hvor store de er. Samt at området er bestridt.

1 Like

Det dannes en lomme i lommen i Kherson.

5 Likes

Interessant at vi ikke ser noen tap av artillerienheter i dag.

Kan tyde på at forsvarslinjene er brutt sammen for lenge siden

1 Like

@Christian har jo vært på denne ballen lenge, jeg tror faktisk flere av frontene til RUS er uten særlig artilleri nå. Om det skyldes at de mangler skyts eller ammo vet jeg ikke.

Også er det jo også et poeng at Norge står for svært mye av gassen til EU nå, rundt 40-50%? Ukraina har reserver iflg den statistikken som er 2/3 så store som de norske. Mao burde de kunne så for 25-33%? Mer enn nok til å forsyne EU med det de mangler. De har også rørledninger klare.

7 Likes

Norge + Ukraina kunne sansynligvis dekket en svært stor del av EUs gassbehov de neste 25-30årene.

6 Likes

Jeg tenker at den strategiske dimensjonen er mer at Ukraina potensielt kan bli fratatt noe av betydning, ikke størrelsen.
For selv om Russlands gassreserver er i størrelsesforhold 48 til 1,1 i forhold til Ukraina, så er Norges reserver 1,5 i dette bildet.
Så Ukraina kan potensielt ha en betydelig produksjon, en kortere periode, i likhet med Norge, om noen tar sjansen på å trå til med betydelige investeringer.

1 Like

Et problem for Europa, på mellomlang/kort sikt er at Norges gassreserver er tømt på noe over 10 år på dagens produksjons-nivå.

1 Like

Sånn så det ut 2. oktober, så å si null artilleriild i de områdene hvor Ukraina presser hardest.

Som du sier, her har russerne store problemer, antar det er en kombinasjon av:

  • Manglende utstyr
  • Manglende opplærte folk
  • Manglende ammo
  • Mangel på droner for spotting
  • Kommandolinjer som har brutt sammen
  • Vil ikke fyre av pga frykt for motartilleri

Ukraina klarte plutselig å ta ut svært mye artilleri i en periode. Dette var rett etter at de hadde fått motartilleriradarer. I Kherson, så skal visst også Ukraina kunne fly nesten som de vil med Bayraktar.

4 Likes

Ja akkuratt nå produserer vi mer enn det som er bra. Litt fordi man produserer på bekostning av Olje.

2 Likes

10 år kan være nok til å få sortert ut energiforsyningen til Europa, men som de driver på nå, så er jeg skeptisk til det. De ser jo ut til å forverre situasjonen selv, i tillegg til det Putin driver på med.

1 Like