Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

4timer forskjell på disse kartene… og de er fra en russisk kilde…

12 Likes

Tror du virkelig det vil skje, eller surfer du på en fryktbølge skapt av den informasjonen du konsumerer?

Jeg følger lite med i debatten og nyhetene, og finnes derfor ikke redd for atombombe.

Tror jeg det vil skje? Nei.

Kan det skje? Ja.

Vil min frykt påvirke resultatet? Nei.

11 Likes

Synes dette er verdt å ta med seg i debatten om atomvåpen. USA sier de ikke ser noen tegn til at russerne gjør noe klart. De vil være en veldig eskalering og USA har sagt de vil reagere hvis Russland tar i bruk atomvåpen. Har sett to “tidligere” militære fra USA nevne hva de tror USA vil gjøre i et slikt tilfelle. Dvs å slå ut alt det Russland har av styrker i Ukraina fra luften.

5 Likes

Russerne bekrefter at vestlig Intel gir dem store problemer

4 Likes

Jeg tror bruk av taktisk atomvåpen er det som kan få Putin ut av krigen uten å tape ansikt på hjemmebane. Da kan han flekse muskler og tøffe seg.

Men jeg tror ikke det er noe å frykte for verken deg eller meg.

2 Likes

Noen som har sett på hva software fra Palantir kan ha betydd for UA?

Det som er så bra her er at Russland, som øst for Kyiv mest sannsynlig må sette igjen alt det tyngre utstyret sitt. Det skal godt gjøres for russerne å stoppe Ukraina når de først har fått opp momentet. Tror de kommer til å miste mye utstyr. Forhåpentligvis mye krigsfanger også.

6 Likes

Vil tro artilleri er spesielt utsatt, da dette ikke er like mobilt som APC og tanks. Og med tanke på hvor mye tanks som enten blir ødelagt eller overtatt, så vil jeg tro artilleri ikke har det noe bedre.

Så ikke bare reduseres Russerenes primærvåpen, det blir overtatt av Ukraina som får enda mer artillerikraft.

2 Likes

Tanks krever noe sykt med drivstoff og de er svært utsatte ved en retrett. Framskutte ukrainske tropper kan skyte dem fra 1-2kms hold med Javelins. Det er faktisk mye lettere å ta ut en tanks enn en enkeltsoldat på den avstanden… :stuck_out_tongue:

4 Likes

Sansynligvis nada.

Noen som vet hvor mye drivstoff en tanks bruker ? Tankbil uten henger tar rundt 20m3

1 Like

Tankbilene til den russiske hæren ser mye mindre ut enn de sivile vi er vant til i Norge.

2 Likes

Russiske tankbiler er ukrainske favoritter. Det er ikke sikkert de har klart å få noen til fronten.

1 Like
3 Likes

Gratulerer med dagen 7 oktober Vladimir, fra det tsjekkiske folk…
Måtte du få mange slike gaver i tiden som kommer :joy:

KRIGEN I UKRAINATSJEKKIAVLADIMIR PUTIN

4. oktober 2022 kl. 01:31

Ukraina får stridsvogn i gave på Putins bursdag

En tsjekkisk, sivil innsamlingsaksjon har samlet inn penger fra over 11.000 mennesker for å kjøpe en stridsvogn som de vil gi til det ukrainske forsvaret. Den moderniserte T-72 Avenger stridsvognen fra Sovjet-tiden kostet rundt 14 millioner kroner og er klar til overlevering, melder Reuters.

Under mottoet «En gave til Putin» har innsamlingen fått støtte både fra det tsjekkiske forsvarsdepartementet og Ukrainas ambassade i Praha, skriver BBC.

Den tsjekkiske forsvarsministeren Jana Cernochova skriver på Twitter at dette er en passende gave til den russiske presidenten i anledning hans 70-årsdag 7. oktober.

Den tsjekkiske ambassadøren Yevhen Perebyynis skriver på Twitter at Tsjekkia er det første landet hvor «vanlige folk har kjøpt en stridsvogn».

I mai i år samlet tusenvis av vanlige folk i Litauen inn penger til en topp moderne drone av typen TB2 Bayraktar som ble gitt til Ukraina. Da ble over 60 millioner kroner samlet inn på bare tre dager.

11 Likes

Hvordan det russiske systemet er, og hva som skjer når “veteranene” blir undertallige i forhold til ny-tvangsrekrutterte, og likevel forsøker å plyndre og utnytte de.

4 Likes

Tas med en klype salt men 5k rus casualties.

10 Likes

Selvinnsikten er fraværende

5 Likes
3 Likes