Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Naivitet ja, feighet nei.

4 Likes

Jeg tror det blir for enkelt å skille mellom noen få kriminelle, og en passiv majoritet.

Kriminalitetsmessig er det er bredt spekter av forbrytelser. Plyndringen er nærmest på et industrielt nivå, så her er det få passive. Når det gjelder vilkårlig artilleribeskytning av byer, er så godt som alle i batteriene med på det.

I dagens informasjonssamfunn lagres det store mengder med data. Jeg tror vi vil se mange rettssaker i tiårene etter denne krigen.

5 Likes

Men den enorme pengebingen staten sitte så har vi råd til å være mye tøffere i det internasjonale ordskiftet. Feks skulle vi gått mye hardere ut mot Russland fra dag, bidratt med mye mer støtte, Dalai Lama osv

Det vi alltid gjør er å dilte etter andre land når de har trakket opp løypen for oss

10 Likes

Norsk støtte til Ukraina er faktisk svært høy opp mot GDP. 4x det naboene våre har gitt.

2 Likes

Er du imponert tatt de ekstraordinære inntekten vi har pga av høye priser på olje&gass i betraktning?

Hva med at vi ikke tilbyr gratis behandling av sårede ukrainske soldater?

7 Likes

Ja, og det er et godt poeng.

1 Like

Min utheving

Det betyr at soldatene selv må betale vanlige egenandeler, hvis de trenger videre oppfølging i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Behandlingen på sykehus er gratis.

… det har kommet skadde soldater til Norge etter 5. juli.

Så den storyen kan være storm i et vannglass for alt jeg vet. Kanskje løst på et lavere nivå? :stuck_out_tongue:

Regjeringen forklarer dette slik:

– Ettersom enkelte pasienter også vil trenge videre behandling i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, var det naturlig å vurdere hvorvidt det burde innføres en særordning for ukrainske medevac-pasienter også her, skriver Rønning-Arnesen.

– Medevac-pasienter har de samme helserettighetene som andre ukrainske personer med midlertidig kollektiv beskyttelse og den øvrige befolkningen i Norge, og vi fant det derfor ikke nødvendig å innføre en slik særordning, legger hun til.

Mao, de mener at alle fra Ukraina har samme krav på behandling, ikke bare soldater.

10 Likes

Hele den russiske økonomien må jo kollapse før eller siden, og jeg tipper det kan skje like brått som den militære kollaps. Plutselig viser det seg at den offisielle økonomiske statistikken er like pyntet på som fremstillingen av militæret var.
Hvor lenge kan de holde på med mobilisering når de verken har råd til å utstyre eller betale de mobiliserte?

5 Likes

Hej Norge

Kan godt forstå at gratis behandling til soldater i et fattigt land som Norge ikke er et tema !!
Pinligt !!

Dansken

3 Likes

Du misforstår situasjonen. Regjeringen mener at behandlingen for alle ukrainere som er her pga krigen i Ukraina er gratis. De har bare ikke laget noen spesifikke lover som kun handler om ukrainske soldater.

4 Likes

Hej Norge

Christian – Tak for opklaringen :slight_smile:

Dansken

Det er gratis behandling for soldatene, det er egenandelen de krangler om, altså overkant av 2000 kr pr person. Kommer nok en løsning på dette nå.

7 Likes

… jeg lurer litt, hvordan går dette for asylsøkere? For de må såvidt jeg kan se også betale egenandel, men de får bare 940 kr/ mnd utbetalt. Så hvis de må “for mye” til legen første måneden, så har de ikke råd til å betale? Er dette rett og slett et generelt problem for alle asylsøkere? Dvs at de burde fått frikort?

1 Like

Har lurt på dette jeg også, en ting er at fronten kollapser, en annen ting er at økonomien kollapser. Den Yale-studien som viste at russerne drev med cherry picking i fremstillingen av økonomien og sluttet å publisere “sensitive” nøkkeltall, den begynner å bli flere måneder gammel allerede. Mobilisering og landeflukt av arbeidsføre unge menn gjør ikke akkurat saken bedre (for Ru). Ikke så mye snakk om sanksjoner og økonomi lenger, det er vel for mye action i felten, kanskje. Er det økonomien Fukuyama tenker på her?

8 Likes

Dette er jo den raskeste billetten til frihet gitt at man klarer å rømme fra fronten

Tenk hvis Musk, og andre som forfekter russisk propaganda og narrativ heller hadde spredd denne type informasjon, så hadde man virkelig fått slutt på krigen kjappere. Ser lett for meg at ‘‘den tause majoritet’’, dvs 50-60% av alle russere, er villig til å legge ned våpnene og rusle over på ukrainsk side.

4 Likes

Forsåvidt, men må da være jæææævelig risky. Bare dra fra din egen tropp, på egenhånd mot de ukrainske linjene. Sjansen for å bli skutt av dine egne må jo være rimelig stor. For man har ingenting der å gjøre på egenhånd? Samtidig, jeg kjenner ikke akkurat hvordan det ser ut på frontlinjene. Det er ikke en “linje” som i ww1. Såvidt jeg har forstått, så har russerne befestet enkelte punkter.

2 Likes

Det er vel bare å svinebinde offiserene og ta de med over til ukrainsk side… altså ferdig pakket

Om forhandlinger med Putin : “Why in the world should Putin be rewarded in any way?”

8 Likes

Fukuyama er jo en autoritet på internasjonal politikk, så man må tro at han ikke bare gjetter, men bygger uttalelsen på faktisk kunnskap.

1 Like