Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Det der var en ukrainer som var sendt av Russland til å sloss mot Ukraina.

Btw, hvis noen var i tvil, hvis det er mulig å kjenne igjen krigsfanger på bilder/videoer, så er de ikke lovlig å videreformidle. Den videoen som @rosk82 delte her, så viser de passet til fyren, så man vet nøyaktig hvem han er. Dette er for å beskytte bl.a. familien hans mot problemer som kan oppstå fordi han har overgitt seg. Eller han selv etter krigen.

Jeg må forresten si at det er fascinerende at folk heller vil dra til fronten enn å risikere fengsel. De må da ha fått med seg at det er jævla risky, og hva sloss de egentlig for?

8 Likes

Mindre synd på russiske angripere enn uskyldige ukrainere. Som @Christian skriver burde de heller valgt fengsel (protestert) enn å angripe.

5 Likes

Hvordan tror du et fengselsopphold i Russland forløper seg? Eventuelt et opphold på Gulag i Sibir?

For min del et vanskelig dilemma

3 Likes

Fra et humanitært perspektiv er det like tragisk for de unge russerne som blir sendt inn i dette helvete.

5 Likes

Helt klart, de risikerer sikkert også livet i disse fengslene

1 Like

Russere kan velge fengsel. Ukrainere kan ikke velge.
Hadde du syntes synd på russiske soldater hvis det var utenfor ditt hus de sto for å plyndre, voldta og drepe ?

4 Likes

Like fullt like tragisk.

1 Like

Ingen sympati med russere herfra

5 Likes

Tror ikke du klarer helt å sette deg inn i hvordan propaganda og manipulering fungerer. 19 åring fra et lite sted som blir kalt inn av staten for å delta i en «spesialoperasjon for å redde landet»

Klarer du å sette deg inn i hvordan det er å ha dem utenfor huset ditt ?

Er det mer synd på russiske soldater enn Hitlers soldater ?

1 Like

Det er ikke de stakkars ungdommene du skal gå etter da, men maktapparatet. Selvfølgelig i felten er de fienden og vil bli drept, men hverken du eller jeg er involvert i dette. Putin har sendt horder av unge mennesker rett i døden. Håper han får sin straff til slutt.

10 Likes

Brutalt rått våpen :ukraine:

1 Like

Jeg postet tweeten fra The Kyiv Independant over, men må si at kommentaren til Phillips treffer spikeren på hodet her. Å miste 700k arbeidsføre menn ut av Russland må jo forkrøple det som er igjen av russisk næringsliv? Russisk arbeidsliv hadde rundt 75m mennesker, her har 1% bare forsvunnet ut av landet. Dette antar jeg er de best betalte. De som har råd til å flykte.

6 Likes

Hele IT sektoren i Russland er jo skutt istyrkker, alle selskapene er forlatt sammen med de ansatte. ( disse kommer jo på toppen av de 700k , da de startet å reise ut allerede i mars).

6 Likes

Det er de stakkars ungdommene som utfører voldtekter, vilkårlige drap og andre krigsforbrytelser. Vi kan gjerne drøfte årsaker, men kan kan ikke snakke vekk individets personlige ansvar og skyld.

8 Likes

Alle har et personlig ansvar.

En ting er å dra til fronten fordi man frykter konsekvensene.
Noe annet er å torturere, voldta og drepe fordi det er kult.

16 Likes

Det er noen av dem som gjør det. Det er nok mange flere som står på sidelinjen uten å gripe inn. Noe jeg vel kan forstå, for den gjengen som gjør sånt er ikke gode i hodet og er bevæpnet. Jeg tror ikke det går an å “snakke til dem”. Jeg antar egentlig at det minst risky er å skyte dem på stedet. Antar at hvis en slik voldtektsmann/torturist blir meldt til overordnede og vedkommende finner ut hvem som har gjort det, eller får en direkte beskjed om å la være, så ender nok fort den som prøver å stoppe han som offeret i stedet.

5 Likes

Leste i går at det var noe sånn som 300K som hadde forlatt landet frem til Russland startet med full mobilisering.

Så ca 1 million ++ av den arbeidsføre delen av befolkningen. Og som du er inne på, sikkert også den mest kompetente delen av arbeidsstokken også

2 Likes

Hva f… er det som egentlig skjer i landet? Det burde jo være helt åpenbart hvor idiotisk å tillate noe sånt er.

Tenker nå på en lang renge med fuckups fra den politiske eliten i landet vårt:

Bergen Engines oppkjøpet (heldigvis strupet), ubåtbasen som ble solgt til Russland, fisketrålerne som fortsatt får legge til havn, offentliggjøring av alle militære installasjoner via dronekartet for noen år siden, osv.

Har en del andre mindre eksempler også. Har FSB så mye dritt/innflytelse på politikerne våre? Eller er landets ledelse helt virkelighetsfjerne?

9 Likes

Du må huske på to helt essensielle norske verdier, naivitet og feighet. Gjennomsyrer samfunnet fra topp til bunn

9 Likes