Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg tror jo at de 300k kjøttstykkene vil utgjøre en forskjell i krigens gang ja.

Så fra nå og utover tror jeg frontene fryser til igjen

1 Like

Helt tilfeldig at en helt ny toppmoderne t90 tank er observert i usa hvor den kjøres helt utildekket på motorveien

bilde

13 Likes

De vil vel “signalisere” noe

1 Like

Da må i tilfelle Ukraina bli medlem av NATO eller i det minste får en forsvarsgaranti av USA.

1 Like
6 Likes

Jeg tror at Russland må ha en frossen frontlinje for å kunne dra vesentlig nytte av en stor mengde dårlig trente og ledede soldater. I manøverkrig blir de praktisk talt utmanøvrert.

3 Likes

Skadene på togbruen vises bra her. Er det noen som vil spekulere i om det er lett å ta denne i bruk igjen eller er det sannsynlig med strukturelle skader i konstruksjonen i bruen for tog? Russland vil få ekstremt store logistikk problemer hvis de ikke får i gang togtrafikken her igjen, men det ser kanskje ut som om de vil klar å ta den i bruk igjen.

Dette har sikkert vært tatt opp før (kanskje flere ganger her inne), men jeg legger merke til at det ikke lenger finnes noen sporbare NATO-fly på Flightradar. Har søkt litt rundt, og det ser ut som dette startet for litt over 2 uker siden.

EDIT: Virker som om dette sammefaller med nyhetene om mobiliseringen 21.sept.

2 Likes

Er dette eneste forsyningslinjen til Crimea? Kun Ferge som får deg vekk fra øya nå?

Ikke riktig type ingeniør for dette, men jeg antar at det skal gå fint å lappe togbroen. Hvis den ikke falt ned når det brant som faen, hvorfor skal den falle etterpå? Det kan godt være togene må kjøre i 5 km/t for å ikke skape for stor dynamiske belastning.

Ser det ikke også ut som om den ene veibroen er relativt uskadet?

At Ukraina klarte å ta ut en veibro er egentlig ganske utrolig. Broen over dnipro har blitt truffet av sykt mange himars raketter uten å kollapse.

3 Likes

vil ha lønn og betaling for kjøp av utstyr, begynner å bli storforlangende…

2 Likes

Eneste praktiske forsyningslinje. Det går av å dra via donbas også, men det er ikke noen toglinje der. Det er nok veier da. Ikke praktisk mulig.

Mao, hele Krim, Kherson og Zaporizhzhia ble forsynt over denne broen.

2 Likes

… Dette kan nesten ikke være noe annet enn sabotasje? Som nevnt over omtrent ikke mulig å ta ut med missiler eller bomber…

Helios Runner har en grundig (og pågående) gjennomgang som det er verdt å følge:

3 Likes

Til og med Russiske statsstyrte medier mener det er et angrep fra Ukraina.

Ydstebø er overbevist om at broen er tatt ut av sprengladninger plassert av spesialsoldater. Kan det ikke like gjerne være en cruisemissil? Eller har ikke UKR noen slike?

Dette er bare begynnelsen i følge Ukraina.

2 Likes

Et viktig poeng til Helios Runner, er at broen er bygget modulært. Den er derfor brukbart tilrettelagt for reparasjon. Vi kan nok også anta at russerne har gjort forberedelser for reparasjon.

Skal ukrainerne utnytte fordelen av at broen er nede, og at de fleste fergene som tidligere taffikerte strekningen er utilgjengelige, bør de ikke vente for lenge med å sette inn et angrep. Bør vi forvente at de vil starte et angrep sørover innen en uke eller to?

Her er noen som mener offensiven vil komme i Zaporizhzhia:
https://nitter.nl/Tendar/status/1578686148020383744#m

3 Likes

Mer om saken her.

Jeg tenker dette er et svært kritisk tidspunkt å være uten bro - også om det “bare” er en måneds tid. Tror du har rett og at vi ser et angrep mot Kherson snart - når effekten av svekket forsyning setter inn.

3 Likes