Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

3 Likes

Gi Ukraina langdistanse HIMARS og tillatelse til å treffe Russland, NÅ.
Absurd at de bare skal la seg terrorbombe.

12 Likes

Dette ble publisert i går. Stor økning i artilleri mellom Belgorod og Kharkiv. Nesten ingenting i sør, der Ukraina pusher russerne opp mot Dnipro.

2 Likes

Har du lagt merke til noe korrelasjon mellom mengden av Ru’s bruk av artilleri og hvor mange enheter som blir oppgitt som ødelagt av Ukr neste dag?

Vil jo tro att jo mer Ru bruker de jo mer vil Ukr ta de ut pga. anti-arty radar?

1 Like

Ikke sikkert at ukr har nok radar til hele fronten. Mulig at de må prioritere områder der de planlegger en offensiv.

Lukasjenko er jo som kjent helt avhengig av Russisk støtte for å beholde makten selv om befolkning og myndigheter er sterkt i mot å delta i krigen. Nå får de økt militær styrke samt at de kan true strømmen av forsyninger Ukraina får fra vesten så litt bekymringsfullt er det:(
Jeg tror vi nå vil få se en større offensiv mot Kiev å videre mot vest i landet (Lviv-Kovel-Lutsk) for å prøve å konfrontere de Ukrainske forsyningslinjene og veinettet. Dette kommer til å «binde» opp mye ukrainsk kapasitet.

Ukraina ser ut til å ta ut masse artilleri når:

  • De skal angripe
  • De har angrepet og kjørt over russiske posisjoner slik at artilleriet har blitt stående igjen

Man kunne jo tenkt seg at Russland, når de visste at Ukraina skulle angripe klarte å håndtere angrepet bedre, men nei. Det ser ikke ut til å være en fungerende feedback loop eller reserve som gjør at russerne får noe ut av det.

4 Likes

Nå går du ut i fra at styrkene til Belarus faktisk går med på å angripe Ukraina. Det er svært risky for dem, jeg tenker mer risky enn å nekte å krysse grensen.

Det er scenario for innlegget ja.

En rimelig detaljert oppdatering på hva som har skjedd på frontlinjene de siste tre dagene. Området rundt Bakhmut er vel der Ukraina tar størst tap høres det ut som. Ikke ved Luhansk eller Kherson fronten. Min antagelse er at Ukraina har mindre NATO-artilleri på den fronten. Det er også relativt lett å forsyne med tog.

2 Likes

Herlig vilje :+1:

11 Likes

Nå har vi fått x-faktoren med det påståtte bidraget fra Belarus. Kan det bety at Ukraina blir nødt til å føre krig på to fronter, og slikt sett føre til at de blir mer utsatt for artilleriangrep fra Rus.

Ukr har ført krig på 3 fronter. Nå får rus noe pent brukt utstyr fra 70 tallet. Tror ikke det endrer mye.

3 Likes

Jeg er nok ikke like optismistisk. Denne krigen ser ut til å bre seg ut som en ekkel organisme. Eksperter bekymret for russiske signaler: Frykter at Norge kan bli en sentral arena for krig

1 Like

Polen skulle kommet på banen og sagt hvis Belarus joiner krigen på Russisk side, vel så joiner vi Ukraina.
Ukraina og Polen tilsammen hadde raskt tatt seg til Moskva og Minsk.

Polen har mye gammel bitterhet mot Moskva.

11 Likes

Folk lurer stadig på hvor de kan donere. Røde kors er vist bais så dette er det som anbefales.

7 Likes

Den var bedre!

Her kan man velge om man vil gi støtte til kjøp av våpen, gjennoppbygging eller humanitært arbeid.

For min del blir det til våpen i denne fasen, da det vil refusere behovet for de to andre etter min oppfatning.

Gi så det svir folkens!!!:fist::ukraine:

14 Likes

Nok et eksempel på vår naivitet. Spesialavdelingen HV-016 i Heimevernet ble opprettet som motstykke til fryktede russiske spesialstyrker, men i 2010 la tidligere forsvarssjef Harald Sunde ned avdelingen.

3 Likes

Overfor TV 2 gir tidligere forsvarsjef Harald Sunde klart uttrykk for at man kun har omorganisert og ikke tapt noen viktige ressurser - eller svekket forsvaret - ved nedleggelsen av HV-016.

Her er mannen ute og sykler.

Har selv vært i innsatsstyrken til HV slik den er i dag. Og ja, selv om det er motivert personell og mangen med utenlandserfaring, er det ikke i nærheten av operativ evne slik HV-016 stod for.

9 Likes

En god nyhet:

13 Likes