Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Det eneste forsvaret mot russisk ødeleggelse av oljefeltene og rørledningene i Nordsjøen, er å forklare russland at et angrep på disse vil kunne bli besvart med atomvåpen.

Og, nei, det ville ikke vært en overreaksjon fra NATO, sett i lys av hvor mange sivile mennesker som på sikt ville omkommet som følge av et slikt angrep.

2 Likes

Dax18, det diskuteres nå å gi Ukraina raketter med lengre rekkevidde

9 Likes

@Christian ingen tvil om at himars og m31 er effektivt
Mot artilleri

12 Likes

Det er en grunn til at Ukraina har klart å ta massivt med terreng i det siste.

Har snakket om det lenge, og luftvern er virkelig noe Ukraina trenger nå. Akkurat som for 6 mnd siden.

Russland skal ha brukt alt de hadde, så ikke noen utømmelig kilde antar jeg.

1 Like

Ukraina ser ut til å ha godt moment inn i luhansk. Som videoene over viser, presisjonsvåpen kan brukes militært. Btw, de videoene var neppe fra oktober? Mer mai-juni på endel?

2 Likes

Det har vært godt og varmt på jernbanebroen!

7 Likes

Nå har jeg ikke peiling på sånt, men jeg nekter å tro den banen er fult operativ igjen.

Og frem til noen viser filmklipp som sier noe annet… Så tror jeg det stemmer bra.

3 Likes

Det trenger ikke nødvendigvis å ha vært så varmt for fundamentet til broen, varmen sprer seg oppover ila sekunder, sideveis ila minutter og nedover ila timer…

1 Like

Jeg tenkte det samme. Smeltingen har jo kun skjedd der vognhjulene har vært inntil. Mao, mesteparten av varmen kom ovenifra. Jeg vil tro steindekket som ligger over broelementene av stål har skjermet “greit” for varmen.

Kort sagt, jeg tror de vil kunne bruke broen igjen, i hvert fall det ene sporet relativt kjapt. Det andre sporet kan ta et par dager til.

Hvor mye broen tåler er jo noe annet, så max 1 tog av gangen på den delen + max 5 km/t? Men det har ikke så mye å si for mengden last som kan sendes gjennom.

1 Like

Om de må kjøre 1 tom , 2 tom eller 3 tomme vogner mellom hver vogn som bærer last, så har de et issue. Selv T62 vognene veier mye.

1 Like

Drivstoffet fra tanken har trolig lekket ned i steindekket, og brent derifra som en diger oljelampe. Det rant også mye brennende drivstoff nedover sidene av broen, så varmepåvirkningen har ikke vært ubetydelig. I motsetning til en betongkonstruksjon, er det ikke tykkelsen og massen til å fordele varmen i særlig stor, så temperaturen i stålet kan lokalt bli temmelig høy. Det blir derfor interessant å se om vannmengdene som ble dumpet fra helekopteret var store nok til å bråkjøle deler av stålstrukturen. Den har i så fall blitt mye sprøere enn den opprinnelig var.

10 Likes

Er det tre-sviller vi ser på videoen der? Hvis varmen hadde vært så fryktelig høy ville disse selvantent/brent, igjen forbehold om at det er tre-sviller.

Betong vil jeg anta.

3 Likes

Polen ber Polakker komme seg ut av Belarus.

Motsatt av andre Europeiske land har Polen og Finland styrket seg de siste 15-20 årene, særlig Polen har bygget seg kraftig opp.

6 Likes

Har aldri sett tresviller i Ukraina (selv gamle telefonstolper er som regel av betong). Tviler på at Russland ville brukt tresviller på en ny jernbanebro.

4 Likes

Det er betongsviller. Men helt seriøst tror jeg russerne har ett eller to spor oppe å gå i løpet av 2 uker. Det meste av varmen går oppover, og betongkonstruksjonen for togbanen er så sinnsykt massiv. Tror de jobber 24/7 for å få til dette, all kompetanse som trengs blir flydd inn, er så viktig for Putin å redde ansikt.

Veibanen tror jeg tar lengre tid, 2mnd +

1 Like

Altså, sporet der vognene sto vil være stengt en god stund. Men de har jo et spor til. Og det rekker for krigens logistikk, skulle jeg tro. Den må/burde undersøkes nøye før de kjører full last også på det sporet. Men en slik bru burde definitivt være dimensjonert for en slik type brann. Dersom det var diesel i vognene blir ikke temperaturen så avskrekkende høy for brua heller.
Noen på twitter mener at lagerene mellom brudekke og søyler må ha gått dukken og at dette tar måneder å skifte. Hvordan de kommer fram til den konklusjonen aner jeg ikke.

De har jo greid å fjerne vognene. Da må de nødvendigvis ha kjørt temmelig tungt utstyr ut på brua.

Så er sikkert masse signalsystemer og ting som russerne ikke bryr seg om i krig gått dukken.

1 Like

Dette er en stålbru.

Edit. Men det er slett ingen fordel ved brann.

5 Likes

Foreløpig lite info , men USA lover avansert luftvern.

2 Likes

Ah, jeg trodde det var betong med stålforblending, men det høres ut som det er en slags laminatløsning av hva jeg kan lese. Da får vi bare håpe at flammene har gjort sitt :relieved::crossed_fingers:t2:

1 Like