Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Han har ikke kommet med noe avtaleforslag, han har vel bare kommet med noen utalelser om avstemning.

Krim har historisk ikke vært russisk, men vært okkupert flere ganger. Senest i 2014. Det er også flyttet rundt 800.000 russiske sivile okkupanter til Krim etter 2014.

10 Likes

Du ser vel at det er problematisk om det blir en anerkjent løsning at en større nasjon skal kunne okkupere en annen nasjons lområde, deportere store deler av lokalbefolkningen, flytte inn 500 til 800.000 egne innbyggere, og så holde valg?

9 Likes

Mitt mening er at befolkningen må få avgjøre. Og når det kommer til Krim tror jeg nok at flertallet vil tilhøre Russland. Men er mer usikker på de annekterte områdene,

Hvilket flertall tenker du på? De som bor der nå, eller de som bodde der før Russland tok Krim?

9 Likes

Det har de allerede gjort, og de stemte for å være en del av Ukraina.

11 Likes

Tenker det er greit å kjøre et valg etter at området er frigjort.
Mistenker at resultatet blir som de to forrige valgene. At man velger UKR fremfor RUS.

2 Likes

Krim har vel tilhørt Russland side ca. 1850 før 2014,

Usikker på første gang de okkuperte. Men at de har okkupert og tynnet ut krimtartarene er en kjent sak ja.

Gjør heldigvis ikke området mer Russisk.

2 Likes

Sånn rent praktisk, så er det umulig å gjennomføre et valg i et diktatur uten at valgresultatet blir det diktatoren ønsker. Så hele tanken om å la folk i et diktatur stemme er en fiksjon.

7 Likes

russland har mistet enhver rett de teoretisk sett skulle hatt til Krim på bakgrunn av sine ekstreme forbrytelser mot menneskeheten.

Strengt tatt har de mistet retten til oksygen også.

Heldigvis for de, så er ikke vi eller ukrainerene like blodtørstige som russere. Ennå…

Og du vil ha et “demokratisk valg” på Krim…

Så søtt!

8 Likes

Store deler av Russland lå under Kiev-riket i enda flere år.

Men vi lever i nåtiden, ikke tiden hvor Kreml-herskere prøvde hardt å fremstå som en stor nasjon, vent nå…

Funfact: Kreml prøvde seg på Japan for å være like tøff som andre drøye koloniherrer… gikk ikke spesielt bra

3 Likes

Et valg av de annekterte områdene må selvfølgelig skje under FN-kontroll. Men tror nok flertallet på Krim som er russere ønsker å tilhøre Russland,

Er det flere områder hvor det skal avholdes folkeavstemning i regi av FN? Har resten av Ukraina ikke noe de skulle ha sagt? Dette ender i fullstendig kaos. Og hvis man skal begynne å trekke frem kart fra 1850 blir det enda verre.

5 Likes

Skal de 1,6 millioner ukrainerne som er deportert til Russland ha stemmerett? Hva med de som flyktet vestover? (For ikke å snakke om de 100.000 i massegraver.)

Jeg kan ikke forstå hvordan du kan forsvare et valg som skal avholdes etter at store deler av den opprinnelige befolkningen er drept eller fordrevet.

17 Likes

Da får de flytte til russland.

Jeg tviler uansett sterkt på at Ukraina lar de få lov til å bli på Krim når de tar over.

3 Likes

Flertallet av russerene på krim vil nok være endel av russland. Men de er jo okkupanter.

7 Likes

Tilbake til diskusjonen før idag. Usa hadde nok ikke sent flere systemer om det var mangler på raketter. Jeg tror dog at systemene de har fått har behov for vedlikehold så dette vil hjelpe på roteringen.

7 Likes

60% av befolkningen på Krim er russere mens 20% er er ukrainere. Siden 1771 har Krim i all hovedsak vært en del av Russland.

Alikevell stemte de nei til å bli endel av russland sist.

15 Likes

Søker bare at man må komme til en fredsløsning og en forhandlingsløsning er nettopp Krim.