Ser tilsynelatende ok ut, men overlever nok ikke det der.
Står litt om det her: Leder: Putin kan tiltales i FN-domstol – VG
Kort sagt, han kan dømmes, men det er opp til han selv å møte og ta straffen. I noen tilfeller har ledere blitt utlevert av sine egne, som kan skje rent teoretisk. Men det skjer nok ikke her.
Hva med rettighetene til den russiske befolkningen? Nå har 1 million russere rømt landet for å unngå å bli sendt til fronten i en krig de ikke ønsker å delta i.
Ganske imponerende at noen fortsatt ikke har skjønt at det Russland bedriver er imperialisme. Med en tørst etter å tørke støv av fordumse tider. Ukraina ville vært første, men så definitivt ikke siste stopp dersom vestlige land ikke hadde intervenert. EU og USA gjør det verden feilet med i forløpet til andre verdenskrig; ta tyren ved hornene.
Jepp, Russland har jo bare tatt en bit av Georgia og Moldova. Tipper de hadde vært de neste på listen.
Ser det allerede er ferdig markert på kartet (rødt allerede okkupert, gult det jeg antar er Putin sitt mål).
slakting av lokalbefolkningen (en del unge jenter) for underholdning med kniv på bestialsk vis
Når/hvor skjedde dette? Kjenner til alt det andre i innlegget ditt unntatt dette.
Og så har vi klassikeren fra krigens første dager der Lukashenko står med plansje og pekestokk og snakker om utførte rakettangrep, mens kartet viser invasjonsplaner videre fra Odesa og inn i Moldova
Det store spørsmålet vil i så fall være; hva er Ukraina villig til å gi?
Russland må være så jæææævelig ute å kjøre når de bruker ww2 artilleri med 13(!) km rekkevidde. Da kan de bli tatt ut av NATO-artilleri som er mer enn 27 km bak fronten.
Kerch bro angrepet ser ut til å ha verre konsekvenser for Russland enn jeg hadde trodd. Dette må jo fucke opp logistikken og svekke moralen vesentlig for de troppene som er i Krim, Kherson og Zaporizhzhia. De vet at veien tilbake til Russland er fucked nå og kan være fucked når de evt må trekke seg ut…
God stemning i den russiske leiren
Et knippe mobiliserte som overga seg fordi de var så heldige å snuble over et ukrainsk checkpoint, etter tre dager i gjørme og uten mat.
Dette er kanskje anekdoter, men skjønner ikke hvordan dette er gjennomførbart i det lange løp.
Ja, det er ikke greit å være russer
Er I Antalya for tiden , og her er uvanlig mange yngre russere.Jeg hører de diskuterer hvor de skal gjøre av seg
De kan melde seg til tjeneste for det ukrainske forsvaret, så kan de bosette seg i Ukraina etterpå
Altså, 1m russere som har flyktet landet er jæææævelig mange. 300k ved starten av krigen, 700k ved mobiliseringen.
Jeg må jo si at jeg er overrasket over at de slapp ut. Tror Putin må ha tenkt at det ville være altfor risky å holde dem tilbake og at ikke så mange ville dra. Har nok bommet svært kraftig gitt.
Har som sagt ikke kilder på dette og vil ikke søke det opp heller. Filmene fra dette var av den verste sorten, så jeg så de ikke. Leste bare andres skildringer av hva innholdet var. Var en post her på forumet som ledet dit i starten av mai tror jeg. Det endrer ingenting om vi vet eller ikke vet om den episoden var ekte, så jeg avstår fra å lete etter det.
De vurderer det sikkert hvis de har sjansen. På den annen side har de fleste familie i Rusland
Ett under at han reiser seg opp, kjøretøyet må da veie 25-30000kg?
Helt sykt at han ikke ble kvestet!
Jobber med en som er gift med ei fra Ukraina (de bor ikke i Ukraina). Hennes foreldre bor i øst Ukraina og har også alltid vært primært russisktalende. Ikke hørt om at de har hatt noen rettighetsproblemer men de og veldig mange har nå valgt å legge bort bruken av russisk og snakker nå konsekvent ukrainsk i stedet.
At man har russisk som morsmål/primærmål i Ukraina betyr definitivt ikke at man verken ønsker å bli en del av russland eller støter invasjonen.
Hører noe lignende fra folk med slekt i Belarus. Der var sovjetiseringen enda hardere. Språket var i ferd med å dø ut, men flere er interessert i det nå.
Dette rettighetsgreiene som bringes på banen lenger opp går vel mye på bruk av russisk språk i offentlige sammenhenger (?) Undervisningsspråk på skolen etc.
I tillegg til rene rettigheter kan det selvsagt forekomme diskriminering mellom språkgrupper i samme land. Det må mange flerspråklige land hanskes med.