Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Sprøtt om det stemmer! Hvis det er sant, så tipper jeg mange russere på Kherson-fronten er fristet til det samme

Skulle tro det gikk med litt spesialstyrker i de fem helikopterne

8 Likes

Haha,meget bra av den Ukrainske FN ambassadøren .

9 Likes

Tror ikke at Ka52 kan ta med passasjerer. Diverse varianter av Hind har god plass, men de har mye kortere rekkevidde. HIMARS har gjort mange tidligere helekopterbaser uaktuelle, så rekkevidden gjør nok Ka52 verdifulle for Russland.

3 Likes

Er kun 2 personer ombord i disse, pilot og navigatør. Ka52 er det nyeste og mest moderne helikopteret til Rus.

2 Likes

Dette er et sentralt tema for å forstå konflikten. I går var det også litt snakk om de som fortsatt holder fast ved nato-argumentet. Dette med å endre standpunkt etter empiri er ikke lett.

Det er litt uten for tema, men jeg vil varmt anbefale denne podcast som handler om å skifte mening. Jeg synes den var ekstraordinært interessant, og kaster lys over mange av de problemstillinger vi snakker om her.

So for today’s episode: the neuroscience of belief change. It’s an interview that aired last year on The Making Sense podcast, hosted by Sam Harris.

Sam Harris is a lot of things: a best-selling author, a neuroscientist and a meditation teacher. In this conversation, Sam talks with cognitive neuroscientist Jonas Kaplan about how we can be more amenable to persuasion, why we mistake emotion as evidence, wishful thinking, and how we can become more critical of ourselves as we form new opinions.

4 Likes

Det har kommet så mange slike rykter om overgivelse, at jeg bare antar de er fake inntil de er bekreftet.

Det er jo diverse her som mener at Russland får masse støtte rundt om i verden, sannheten er altså at det er fire land som støtter Russland sin ulovlige annektering.

Selv Kina, som har et ekstra godt forhold til Russland avstod fra å stemme.

143 land stemte for, 5 imot og 35 land avsto fra å stemme, deriblant Kina, India, Sør-Afrika og Pakistan. … fire stemte imot, henholdsvis Syria, Nicaragua, Nord-Korea og Belarus, i tillegg til Russland.

3 Likes

Men Kina har vel hele veien avstått fra å stemme når Ukraina-spørsmålet har kommet opp.

Musk fortsetter å gjøre seg upopulær. Alltid fasinerende å se et “fall from grace”. Og jo høyere de henger jo hardere faller de :laughing:

To be continued, LOL

9 Likes

Musk har hatt idiotiske tweets om Ukraina, men både SpaceX og Starlink prosjektet i seg selv taper penger så før eller siden må noen betale. Det pågår en gigantisk upfront investering i både Starship og Starlink som ikke vil betale seg før begge prosjektene er ferdig utviklet og skalert opp til masse kunder.

2 Likes

Etter at Musk valgte å gjøres seg til talerør for diktatorer, så kommer aldri i livet til noen gang i det hele tatt vurdere å kjøpe et produkt som kan knyttes til han eller hans selskap.

12 Likes

Hvis det stemmer at SpaceX har såpass store utgifter så mener jeg det er helt greit å be om kostdekning.

4milliarder er litt penger for de fleste.

4 Likes

Voldsomt viktig av vestens ledere å være klare på at bruk av kjernevåpen ikke vil bli tolerert.
Jeg fatter ikke uttalelsene til Macron i går om at “brukes taktiske kjernevåpen av russerene så kommer ikke Frankrike til å svare”… Hvorfor i svarte skal de flagge hva de ikke skal gjøre hvis russerene krysser denne grensen. Her gir bokstavelig talt den Franske presidenten fritt leide til russerene

image

5 Likes

Fordi det finnes andre eksplosive måter å slå tilbake på enn kun atomvåpen, samt at det gir mindre risiko for at verden går under.

2 Likes

Slike uttalelser vil jeg si har motsatt effekt…

3 Likes

Helt uenig der. Det er mye lettere å få alle landene med på å utslette Rus med konvensjonelle våpen enn nukes. Det gir også aksept fra resten av verden. Atomvåpen vil sørge for full splittelse (om ikke total katastrofe). Alle er vel mer eller mindre klar over at Nato ikke kommer til å bruke atomvåpen, så intet nytt der. Om noe så bekrefter han bare at Rus vil bli utslettet om de prøver seg.

2 Likes

En ting er at Macron innerst inne mener at de ikke kommer til å svare med atomvåpen, en annen er å proklamere det ut. Da mister man jo den eneste gunstige effekt som atomvåpen faktisk har, nemlig avskrekkingseffekten.

4 Likes

Samme måte som Nato i begynnelsen gikk ut å sa om alt de IKKE kom til å gjøre…

3 Likes
4 Likes

Blant de som avsto fra å stemme er det mange kunder av russisk militærindustri, som kanskje derfor ønsker å holde en lav profil, mens noen, bl.a. Egypt, trosser denne hindringen.

Ett land som er interessant, synes jeg, er Kasakstan, som denne gangen stemte blankt. Dagens president ser ut til å ha en dialog med Putin, der han ofte er uenig og ikke redd for å kritisere. Bl.a. var han en av de ytterst få som møtte opp på Putins økonomiske forum i St. Petersburg, bare for å delta i debatt med Putin der han avfeide LPR/DPR fullstendig. Putin og hun RT-dama ble sittende nesten målløse igjen. På 70-årsdagen fikk Putin gratulasjoner, av den forrige presidenten. Kritikk fra vesten kan avfeies med at den nettopp kommer fra vesten, men kritikk fra presumptivt nære venner svir mer. Dagens president virker å ha veldig “tæl” og integritet. Samtidig har Kasakstan en veldig høy andel russere blant befolkningen. Kasakkene er en minoritet, tror jeg. Så dette landets posisjon kan svinge fra valg til valg. Denne gangen holdt de en lav profil i FN, kanskje en mer russiskvennlig del av apparatet som vinner frem ved avstemninger i FN.

9 Likes

Liker denne, men ser dere en feil ?

Dronen treffer et mål som inneholder raketter. Men ingen eksplosjon nr 2. Som Oryx sa. 110% confirmed wood decoy :wink:

5 Likes