Hvis du leser litt historie, så ble Kazasakstan og Ukraina behandlet sykt dårlig av Moskva (Stalin) mangen Ukrainere ble depotert til Kazakstan.
De ble og utsatt for hungersnød pga Stalins plan politikk likt Ukraina.
Mangen av ex.Sovjet land som ønsker Kreml der pepper’n gror.
Likte dette tilsvaret!
Enig i at det er greit å diskutere kostnadsdeling. Men det er måten dette blir gjort på. Musk setter frem dette som et sutrete svar på den massive kritikken han har fått i det siste. I tillegg så er han uærlig, eller i det minste forledende i sin fremleggelse av kostnader/tap. Bla bruker han full retail pris, noe som er helt urimelig, osv…
Musk sine investering generelt mottar massive subsidier og statlig sponsing, så det argumentet blir også rimelig smålig.
Dessuten så gir slike “donasjoner” (som på mange måter slett ikke er det…) massiv promotion effekt som vanskelig kan måles i pengebeløp.
Jepp, Ukraina hadde Holodomor og Kazasakstan hadde sin versjon kalt Asharshylyk
Det var jo en donasjon som han nå trekker tilbake. DVS 20.000 terminaler som koster 15000kr pr stk er en grei donasjon alene. Men synes Musk maler seg ned i et hjørne. Han har garantert kanaler han kan bruke hvor han ikke fremstår som en tufs.
( jeg mener dog at US bør betale for bruken).
De ble nok behandlet dårlig av Stalin, uansett hvor mye historie jeg leser. Men de stemte altså likevel gult ved forrige korsvei i FN, mens presidenten virker å være ganske rett fram, (men den forrige presidenten virker mer underdanig). De er CSTO-medlem og det er slett ingen selvfølge at de har en så tøff president. Kasakkene er ingen minoritet, så der var jeg på jordet, men landet er sammensatt av mange etnisiteter og russisk er det offisielle språket. Dynamikken i forholdet mellom disse landene er interessant, synes nå jeg.
Stort sett enig. Men her er 15000 typisk retail pris. Det er ikke det donasjonen koster han, og det er heller ikke tapt salg… kun en brøkdel og han får (fikk) massiv promotion og goodwill for det.
Han fremstår ekstremt smålig og furten.
Retail pris er 5500 NOK.
Settene koster ca 15.000. Men UKR kan ha fått de med større antenner som koster mer.
Starlink settene selges med tap pr idag.
Fra ca 16.30 minutter snakkes det en del om Gazprom og rørledninger. Interessant, de har bygget rørledninger med kapasitet 2 x mer enn eksportvolumet . Svaret på hvorfor de har gjort det kan dere få i podcasten;)
Virker som kjernen av problemet er at Ukraina trenger tusenvis av flere terminaler og at SpaceX nå har en månedlig burnrate på 20 mUSD relatert til bruken i Ukraina i dag og at det er dette de vil ha dekket. Alt SpaceX har gjort for Ukraina har heller ikke vært donasjoner, de har i hvert fall fått betalt for noe så vidt jeg skjønner.
Edit:
CNN artikkelen har masse detaljer på de forskjellige kostnadene:
Private selskaper skal ikke og bør ikke stå ansvarlig for å betale for noe i en krig. De kan gi donasjoner, men kan ikke forventes å frivillig betale for en side av krigen. Her må myndighetene som støtter Ukraina ta regningen, enten USA eller noen i Europa.
Musk har særdeles god råd, det er helt uproblematisk for han å sponse dette.
Husk at selskapene hans har sugd til seg enorme mengder statlige subsidier, både i US, i EU og i Kina. Hans rikdom eksisterer som følge av subsidier.
Å hjelpe Ukrainerne med internett er det aller minste han kan gjøre for å gi noe tilbake.
Dimko Zhluktenko @dim0kq
Despite that, I have not seen ANY StarLink which was bought by the governments, or by SpaceX. All the Starlinks I have seen / used - were bought either by volunteers like myself, or soldiers put their personal money in. The subscription price is also paid out of the pocket.
Er du gal? Han har fått hele verden til å ta el-biler seriøst, satt opp et globalt nett så alle kan komme seg på nett tross diktaturer/egne myndigheter, utforsket mars og innovert masse innen utallige disipliner. At man skal be han om noe tilbake er det sykeste jeg har hørt på lenge. Starlink er ifølge Ukrainerne essensielt i deres overtak i krigen. Han har alltid hatt muligheten til å selge seg ut og leve livets glade dager som veldig mange super-rike gjør, men han jobber i stedet 10-16-timers dager på produksjonsoptimalisering, drift og administrasjon.
Han har tjent penger på to ting, satsingen på Pay Pal som han var sentral i å bygge opp fra scratch og Tesla som han satset alt han hadde på og var rett ved å gå konkurs på. Det at verdens investorer og spekulanter har omfavnet Tesla endelig er kilden til hans store papir-rikdom, ikke noe subsidier. I stor grad Softbank sine investeringer har vært drivende for den syke prisutviklingen.
Herom strides de lærde… for å gi et veldig kort svar.
Både Nato og russland skal ha atomøvelse mitt i den spente situasjonen verden er i.
Han skal ikke få litt honnør for at han i det hele tatt stillte opp med det bidraget heller? “skadefryd er den beste fryd” sies det…