Fordelen er jo at dette går sakte. Det er ikke lenger stor risiko for impulsive handlinger gjort i affekt, og Putin har nok heller ikke samme følelse av usårlighet og ufeilbarlighet som vi så på møtet i sikkerhetsrådet rett før krigen. Det beroliger meg.
Det andre som beroliger meg er at Ukrainere og andre østeuropeere ikke virker like bekymret for atomtruslene - og det er jo de som har best kjennskap til - Russlands “forhandlingsteknikker”.
Dette intervjuet med tidligere forsvarsminister, nå rådgiver, synes jeg var veldig bra:
Also, there is this word “escalation” they fear. There is the term World War III. We are absolutely sure that, at this point, the word “escalation” has completely sputtered out. Just because we see it very clearly that Russia has already reached the limits of its capabilities. They can’t do anything drastically worse.
(…)
There won’t be a nuclear war, no conflict acceleration, or escalation because Russia has no strength for that.
https://kyivindependent.com/national/andriy-zagorodnyuk-those-saying-ukraine-cant-win-dont-understand-the-situation/