Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Andre veier man kan få ut kornet?

Russland en banditt stat

6 Likes

En blåkopi av Martin Lockheed F17
Eller denne, Northrop grumman b-2 spiri

Kasparov vil fortsatt ha no-fly zone.
Han vil at vesten skal gi klar beskjed om at sanksjoner vil bestå til :
1 - Hele Ukr er fri (inkl. Krim)
2 - Russland har betalt for gjenoppbygging av Ukr
3 - Alle ansvarlige har blitt dømt

15 Likes

Hva er det med denne regjeringen til femtekolonist Jonas Gahr Støre?

Spørsmålet om hvorvidt Norge skal tilby medisinsk evakuering av skadede ukrainske soldater, er til vurdering.» skriver Mehl i sitt svar datert 11. mai.

5 Likes

Det er jo helt horribelt ,de kunne ha satt opp et felt sykehus og for det første ha gitt Ukraina støtte og hjelp. Og samtidig fått testet beredskapen, og fått en god øvelse i samme slengen. Dette burde vi ha sagt ja til med en gang.

6 Likes

Før de vurderer, skal de vurdere om de trenger vurdere.
Deretter skal de ikke ta forhastede beslutninger.
Imens ofrer ukrainerne livet for Europas demokratiske verdier.

Helt utrolig til sirup hos den nye regjeringen.
Det eneste de er kjapp til, er å øke skatter på privat kapital og investeringsvilje.

11 Likes

Pensjonister og skadde soldater vil koste enormt over tid.Det bør være en balanse i hvilke grupper man tar i mot.

Jeg synes amerikanerne bør ta i mot langt flere.Over alt hvor det kriges er de med, men oppryddingen og flykningene krigene medfører bryr de seg nada med.

1 Like

Helt klart!

Hvordan vet de forresten satelittbildene viser at det er stjålet korn som blir lastet opp?

Vil tro det er rimelig enkelt å følge lastebilene og togene fra kornlagrene i Kherson regionen på satelittbilder. Det behøves fryktelig mange billass eller togvogner for å fylle et slikt skip.

3 Likes

Regner med de har parkert sjørøverbulkskipet ved kornsiloen og startet transportbåndet

1 Like

Krim har hatt ganske begrenset med eget jordbruk etter okkupasjonen fordi Ukraina kuttet vannet. Så det er vel ikke så mange andre plasser kornet kan komme fra enn fra Ukraina.

3 Likes

Ifølge alle bedreviterne skulle jo dette føre til atomkrig.

Forøvrig er jeg enig med Kasparov, dette skulle Vesten svart med fra dag en av bår krigen startet

6 Likes

Nytt russisk fly er skutt ned over Ukraina ,med en pensjonert generalmajor .

2 Likes

En tanke jeg har hatt er at NATO burde sørge for at Ukraina har skikkelig luftforsvar (SAM), slik at Russland ikke kan bombe ukrainske byer langt fra frontlinjene med krysserraketter.

Optimisten i meg tenker at det sagt at slike systemer krever omfattende opplæring, så for alt jeg vet, så er ukrainske tropper under opplæring og offentlig informasjon om slike systemer vil først komme etter at de er på plass.

Pessimisten i meg sier at fordi det ble antatt at Ukraina kom til å gå ned for telling, så er dette først nå tanker som USA/NATO tenker at kan hjelpe Ukraina og at det vil gå måneder før et evt prosjekt med å få luftforsvar til Ukraina kan startes opp.

2 Likes

Jeg tenker at det må være innenfor av humanitære grunner at Nato stiller med luftvern og personell. Iallefall for større deler av vest ukraina.

da får man også en soft no fly zone.

2 Likes

Det er ikke mye “soft” hvis NATO-tropper skyter ned et russisk jagerfly :see_no_evil:

1 Like

Så lenge det er over UKR så er det russerenes egen feil :smiley:

2 Likes

Da kan NATO sende tropper inn i Ukraina og hvis de skyter en russer så er det deres egen feil og ikke eskalerende? Jeg tror dessverre du er på jordet med den analysen.

Hadde vært fint med en bakromavtale mellom Putin og NATO. NATO sender inn tropper, Putin kan da trekke seg tilbake uten å miste ansikt. (Jeg har dessverre 0 tro på dette scenarioet)

2 Likes