Du tenker kanskje på HIMKOK? De er kjent for å være en av verdens beste cocktail-barer! Anbefaler en tur innom
Helt enkelt: HIMARS er rakettartilleri som er veldig mobilt, rakettene det skyter har lang rekkevidde og kan styres presist. Summen av dette er at det blir veldig vanskelig å kjempe mot det med eldre typer artilleri.
High Mobility Artillery Rocket Systemene som Ukraina har er rakettartilleri med 85 km rekkevidde og treffer innenfor 1m av koordinatene det er gitt. Russisk antiluftskyts klarer ikke ta det ut, så Ukraina kan mao ta ut hva som helst av mål som er rundt 75-85 km fra frontlinjene. Missilene koster rundt en mill per stk, så brukes først og fremst mot ammodepoter og kommandoposter. Kan også brukes mot tanks og selvgående artilleri, men disse har en lei tendens til å flytte på seg. Teoretisk sett, så kan det også brukes mot infanteri, men da skal situasjonen være rimelig desperat (pga kostnaden pr missil).
Det er veldig vanskelig å ta ut HIMARS for russerne, for disse står nok vanligvis godt bak fronten og blir kjørt fram for å skyte mot målene for så å kjøre tilbake et par minutter senere. Såvidt jeg vet, så har russerne ikke klart å ta ut et eneste system siden Ukraina fikk disse. Russerne hevder å ha tatt ut mange av dem, men Ukraina bruker versjoner laget av tre for å få Russland til å kaste bort ressurser på dem.
Det var forresten postet en video av en BUK (antiluftskyts) laget av tre som Ukraina hadde satt opp som ble tatt ut av russisk presisjonsartilleri (det finnes, bare veldig begrenset). Russerne postet selv videoen fra det
Etter at Ukraina fikk HIMARS, så tok de ut så mange russiske ammo depoter at mengden skudd fyrt av fra russisk artilleri gikk ned med rundt 60%. Også måtte de legge om logistikken og bruke mer lastebiler. Som de ikke har nok av. En av grunnene til at Russland skal slite veldig med å få brukt de 300k de prøver å mobilisere. De har ikke logistikk som håndterer det bra.
I tillegg til den tekniske biten, som Christian forklarer veldig bra, har også dette systemet spilt en veldig viktig rolle for Ukrainernes selvtillit og strategi. Se for eksempel på melding under fra mai i år: “han utelukket å forsøke å ta tilbake Krim-halvøya og annet tapt territorium med kraft, skriver The Guardian.”
Muligheter for at Ukrainerne allerede har fått ATACMS ?
Jeg har diskutert det med å ta Krim på PM her og sa tidlig i krigen at jeg mente de kunne glemme å ta Krim tilbake, ettersom det er en halvøy med to svært utsatte veier inn, men det var når Ukraina og Russland hadde artilleri med ca lik rekkevidde. Med Himars så kan Ukraina slå langt inn på Krim-halvøya og ta ut russisk artilleri så det ikke er selvmord å krysse de smale områdene. Ikke at det blir lett da.
Har den ukrainske fremgangen i øst stoppet opp? Det har tilsynelatende blitt mer stille derfra.
Ikke faaaaen om kontraktsoldater “slippes” nå. Jeg antar at de mobiliserte erstatter disse på fronten, så når Kherson fronten på vestsiden av Dnipro kollapser, så finnes det noen tropper igjen til å sørge for at ikke hele den fronten kollapser. Mobiliserte soldater har jo Russland nok av…
(Russland kan ikke bare trekke seg ut av vestsiden av Dnipro, elven gjør at en tilbaketrekking der er noe jeg antar ville ført til flukt med veldig store russiske tap.)
Får skikkelig 80/90-talls Schwarzenegger-budsjett-actionfilm vibes av det klippet der.
“La oss ha masse folk i singlet med kamo i fjeset, litt røyk rundt forbi, helikopter i bakgrunnen, et par oppkledde soldater som skyter i lufta mens det står folk i bakgrunnen og sparrer karate.” DET blir kult og avskrekkende det!
De blir levert från USA ? Läste de hade 20st nu
Himars, M270 og MARS (fra Tyskland) fyrer alle av samme raketter. Ukraina har hatt ca 20 stk av dette en stund, nå skal de vel få 20 til. (M270 og MARS er en versjon med plass til 12 raketter i stedet for 6 og kjører på belter. Mindre hastighet, bedre fremkommelighet).
Jeg er egentlig litt spent på hvordan de skal bruke disse ekstra. Er de erstattninger fra de Ukraina har fordi disse trenger service? Er de ment for nye frontavsnitt? Eller er de ment for å kunne kjøre et svær alpha-strike før et angrep?
Snyggt! Har ni koll på hur de får utbildning av alla dessa sakerna de får levert? Var och hur lång tid de bruker ?
Det blir bedre😂
Himars tror jeg er svært enkelt og det hadde jo vært logisk at Ukraina har trent opp folk “on-the-job” de siste 3-4 månedene i tillegg til de som ble trent opp i utlandet. Utfra hva jeg har fått med meg i videoer, så er Himars svært enkelt å bruke.
Episk! Macho, macho, macho, macho. Cirque du Soleil neste på denne truppen her
Den røde arme brukte samme system under ww2. Russerne begynner å bli litt vel nostalgiske til den krigen
Dritbra at de har speedet opp videoen! Ser ut som svært nyttig trening for kamp i Ukraina.
Hva er greien med den batman-boksen egentlig?
Hva er greia / nytten med å kunne klatre oppå hverandre som en sirkustrupp og øverste mann holder opp flagg…? Mye som er vanskelig ikke å humre av i den videoen der. Det som hadde gjort den episk på et nytt nivå var evt. litt Benny Hill musikk